زنان همچنان رکورددار نرخ امید به زندگی

۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۶۹۷


نتایج یک مطالعه آماری جدید نشان می‌دهد درحالی که طول عمر بشر افزایش پیدا کرده اما همچنان زنان از نظر نرخ امید به زندگی از مردان جلوتر هستند. به گزارش ایسنا، یک تیم از کارشناسان بین‌المللی به بررسی اطلاعات بیش از یک میلیون نفر از سراسر جهان پرداخته‌اند. از قرن هجدهم تاکنون مشاهده شده که چند نسل اخیر بیشترین نرخ امید به زندگی را در تاریخ بشر داشته‌اند. به طور مثال نرخ امید به زندگی در سوئد در بیش از ۲۰۰سال گذشته از دهه ۳۰سالگی به ۸۰ سالگی افزایش یافته است.

«سوزان آلبرت» یکی از محققان این مطالعه از دانشگاه دوک در امریکا گفت: با وجود افزایش نرخ امید به زندگی که نتیجه پیشرفت‌های حاصل شده در عرصه پزشکی و سلامت عمومی است، مردان همچنان نسبت به زنان عمر کوتاه‌تری دارند. به گزارش هلث دی نیوز، محققان معتقدند دلایلی همچون عامل ژنتیک و بالا بودن میزان رفتارهای پرخطر در مردان عامل پایین بودن طول عمر آنها در مقایسه با زنان است. در همین حال گزارش‌های متعددی مساله بالاتر بودن نرخ امید به زندگی در زنان نسبت به مردان را تایید کرده بود. براساس آماری که در دولت قبل برای نرخ امید به زندگی در ایران اعلام شده بود، این شاخص در کشور برای زنان 74.6و برای مردان 72.3 است. اما آمارهای مرکز آمار ایران کمتر از این رقم را نشان می‌داد. آمارهای دیگری هم با کمی تفاوت توسط برخی از مراجع عنوان شده و در برخی از آمارها نیز این شاخص 72سال اعلام شده است. موسسه لگاتوم این شاخص را در سال 2011میلادی در ایران 70.6 اعلام کرده که براساس آن رتبه کشور ما 144 در میان کشورهای دنیاست.

همچنین براساس گزارش سرشماری نفوس و مسکن سال 90 که از سوی مرکز آمار ایران ارائه شده، امید به زندگی زنان ایرانی 74سال و6 ماه و امید به زندگی مردان 72سال و یک ماه بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر