اعتماد بازار و تحلیلگران به توافق اوپک

۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۶۹۱

کمیته فنی اوپک به همه اعضا از جمله ایران پیشنهاد می‌کند که 4 تا 4.5 درصد از تولید نفت خام خود بکاهند

در حالی که طبق نشست الجزیره، ایران در کنار لیبی و نیجریه، از کاهش سقف تولید معاف شده بود، روز گذشته ساعت 17:30 دقیقه به وقت تهران، خبرنگاران نفتی به نقل از برخی منابع آگاه در اوپک نوشتند که طبق نتایج نشست روز دوم کمیته بلند پایه سازمان، این کمیته به تمام اعضای سازمان کشورهای تولید‌کننده نفت خام به جز لیبی و نیجریه توصیه می‌کند که 4 الی 4.5 درصد از حجم تولید نفت خام خود بکاهند. این منابع خبر دادند که ایران، عراق و اندونزی، ملاحظات و شروطی برای پذیرش این کاهش دارند. طبق محاسبات «تعادل» براساس حجم تولید نفت خام ایران در ماه اکتبر، 4 درصد به‌معنای کاهش 156 هزار بشکه‌یی خواهد بود.

گروه انرژی نادی صبوری

جهان دوباره به اوپک و اثرگذاری آن بر بازار نفت خوش‌بین شده است. گلدمن ساکس، 7 روز مانده به آغاز نشست 171 سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام، پیش‌بینی خود از بهای نفت خام در 6 ماهه اول سال 2017 میلادی را به 55 دلار در هر بشکه افزایش داد. پیش‌بینی‌ای که از خوش‌بینی این بانک نسبت به احتمال توافق اوپک و سیگنال‌های مثبت روسیه، ایران و عراق در روزهای اخیر ناشی می‌شد. از سوی دیگر بازار نفت خام در واکنش به سیگنال‌های مثبت از نشست کمیته‌ بلندپایه سازمان که دور دوم نشست خود را از روز دوشنبه در وین آغاز کرده است، با افزایش مواجه شده است. گزارش «تعادل» در این باره را در ادامه می‌خوانید.

در حالی که وزرای نفت کشورهای عضو اوپک در حال آماده کردن خود برای سفر به وین هستند، از دیروز نمایندگان کشورها، دور دوم نشست کمیته‌های فنی که در نشست 170 سازمان در الجزیره، برای تعیین سهمیه کشورها از تولید، ایجاد شد، آغاز کردند. ساعت 10:30صبح به وقت وین در روز دوشنبه 21 نوامبر مصادف با اول آذر، اعضای کمیته فنی بخش اول از این نشست را که دور اول آن در ماه اکتبر برگزار شده بود، آغاز کردند. با پایان یافتن این بخش، نماینده لیبی، پیام‌هایی مثبت را از نشست به خبرنگاران مخابره کرد.

رویترز دیروز در گزارشی از وین درباره اتفاق‌های رخ داده در این نشست نوشت: «نمایندگان کمیته بلندپایه، پس از 8 ساعت مذاکره در مقابل رسانه‌ها قرار گرفته و اخباری خوش را انتقال دادند.» نماینده لیبی به خبرنگاران درباره این نشست گفته است: «ما مخالف یکدیگر نیستیم، ما در حال بحث کردن هستیم.» او در پاسخ به این پرسش که آیا روز به خوبی پیش رفته است نیز پاسخ مثبت داد.

نمایندگان دیگری از کشورهای عضو اوپک نیز، پیام‌هایی نسبتا مشابه به خبرنگاران انتقال دادند، یکی از این نماینده‌ها به حصول یک توافق در وین ابراز امیدواری کرده و دیگری با اشاره به اینکه نگرانی‌هایی از سمت «ایران» وجود دارد، اظهار کرد که بحث در حال ادامه و توافق در نشست 30نوامبر در دسترس است.

البته، طبق بیانیه صادر شده از سمت اعضای اوپک در نشست اضطراری 170 در الجزیره، مهم‌ترین وظیفه این کمیته بلندپایه و خروجی نشست‌های آن باید پیشنهاد سهم هر کدام از کشورها از تولید نفت خام سازمان باشد. نکته‌یی که محمد اون نماینده لیبی در سازمان، عنوان کرد که در روز اول نشست به بحث گذاشته نشده است.


روز دوم نشست نمایندگان اوپک

ساعت 10 صبح روز دوشنبه و همزمان با ظهر برفی تهران، در هوای نیمه‌ابری و مطبوع وین، نمایندگان اوپک؛ ادامه نشست خود را از سر گرفتند. نشستی که در قسمت نخست، سیگنال‌هایی مثبت به بازار ارسال کرده بود. این‌بار و در اواسط روز، نوبت نماینده نیجریه بود که بخشی از سمت و سوی نشست کمیته بلند پایه پشت درهای بسته را شرح دهد. نماینده نیجریه در جمله‌یی که تمام خبرنگاران نفتی حاضر در وین در توییتر خود منتشر کردند عنوان کرد: «سقف تولید نفت خام اوپک به احتمال زیاد از ژانویه 2017 آغاز و 6 ماه به طول خواهد انجامید» او همچنین بیان کرد که پیشنهاد اصلی بر اساس مفاد بیانیه الجزایر خواهد بود. ابراهیم وایا ابراز امیدواری کرد که اعضای کمیته بلندپایه بتوانند تا پایان روز سه‌شنبه بر سر جزییات به توافق برسند. جزییاتی که البته در نهایت در قالب پیشنهادی به وزرای عضو سازمان داده می‌شود. وی در نهایت عنوان کرد: «در صورت لزوم ما تا نشست ٣٠ نوامبر وزیران نفت و انرژی این سازمان در وین، به گفت‌وگوهای خود ادامه می‌دهیم تا زمینه را برای تصمیم‌گیری آنان هموار کنیم.»


دید مثبت بازار

بازار نفت خام که از روز دوشنبه سیری صعودی را آغاز کرده بود، دیروز نیز به این سیر ادامه داد. روز دوشنبه یکی از تحلیلگران نفتی به رویترز گفت که باتوجه به سیگنال‌های مثبت درباره خروجی نشست اوپک، بازار احتمالا روزانه با یک درصد رشد مواجه خواهد شد. پیش‌بینی‌ای که دیروز درست از آب درآمد. به گزارش «تعادل» و به نقل از رویترز، پس از انتشار صحبت‌های نمایندگان کمیته بلندپایه اوپک از رویکرد نشست در روز دوشنبه، نفت خام با افزایش دوباره مواجه شد. دیروز سه‌شنبه نفت خام برنت در معاملات آتی در ساعت 10 به‌وقت گرینویچ با 80 سنت افزایش 49 دلار و 75 سنت معامله شد. بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت نیز با 1.4درصد افزایش بها به 48دلار و 92سنت در معاملات آتی رسید. رویترز نوشت که قیمت‌ها در واکنش به اظهارات نماینده نیجریه افزایش یافت. هلیما کرافت تحلیلگر رویال بانک کانادا می‌گوید: «ما بر این باور هستیم به واسطه اینکه عربستان به عنوان یکی از اعضای اصلی سازمان، خواستار کاهش سقف تولید است، اعضای اوپک به توافق دست پیدا خواهند کرد.»


تاثیر بلندمدت

اما در حالی که هر روز نزدیک‌تر شدن به نشست 171 اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام در وین، بهای نفت خام را افزایش می‌دهد، گلدمن ساکس با انتشار گزارشی، به پیشواز اثرگذاری توافق سازمان بر قیمت‌ها در نیمه اول سال 2017 رفت. گلدمن ساکس در حالی که برای نخستین‌بار در 4سال گذشته رویکرد توصیه‌یی خود به سرمایه‌گذاران درباره کالاهای اساسی را تغییر داد، پیش‌بینی خود از بهای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت در 6 ماهه نخست سال آینده میلادی را به 55 دلار افزایش داد. گلدمن ساکس بزرگ‌ترین معامله‌گر وال استریت است و به همین واسطه دیدگاه‌های تحلیلگران آن از وزن بسیار بالایی در بازار برخوردار است. پیش‌بینی پیشین این گروه برای نفت خام در 3 ماهه اول سال 2017 معادل 45دلار و برای 3ماهه دوم معادل 50دلار بود. دامین کوروالین و دیگر تحلیلگران گلدمن ساکس در تحلیل خود می‌نویسند: «با اطمینان بیشتری نسبت به اینکه بازار نفت خام بالاخره در سال آینده میلادی با کمبود عرضه مواجه خواهد شد، اکنون ما بر این باور هستیم که منطقی قوی برای تولید‌کنندگان نفت کم هزینه برای کاهش سریع عرضه و عادی‌سازی موجودی نفت خام وجود دارد.»

جیووانی استونوو یکی از تحلیلگران USB در این باره به بلومبرگ می‌گوید: «بازیگران بازار نفت خام خود را برای قیمت‌های بالاتر آماده کرده‌اند. اگر توافق اوپک حاصل شود بهای نفت خام به 50 الی 55 دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت.» در حالی که اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام در نشست 170 این سازمان در الجزیره سقفی بین 32.5 تا 33 میلیون بشکه در روز برای تولید نفت خام این سازمان در نظر گرفتند، گلدمن ساکس معتقد است که آنها سقف 33میلیون بشکه‌یی را عملی خواهند کرد و روسیه نیز تولید نفت خام خود را فریز می‌کند. گلدمن ساکس در بخشی از تحلیل خود می‌نویسد: «نیمه دوم سال 2017 بازار نفت خام با توجه به نشانه‌های افزایش تقاضا از یک سو و کاهش عرضه کشورهای تولید‌کننده با قیمت پایین از سوی دیگر، به تعادل خواهد رسید.»

به گزارش «تعادل» سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام طبق گزارش منابع ثانویه در ماه اکتبر 33میلیون و 436 هزار بشکه در روز تولید نفت خام داشته و در ماه نوامبر نیز بر تولید خود افزوده است. البته نکته قابل توجه این است که در آخرین گزارش ماهانه اوپک که اوایل نوامبر منتشر شد، تفاوت فاحشی میان آمار اعلام شده از سوی منابع ثانویه در مورد سطح تولید و آمار اعلامی کشورها وجود داشت و این مساله که اوپک سقف 32 یا 33میلیون بشکه‌یی را برمبنای کدام آمار عملی خواهد کرد، خود یکی از چالش‌های کمیته فنی و به‌طور جدی‌تر نشست وزرا در روز 30 نوامبر خواهد بود.

گلدمن ساکس در بخش دیگری از گزارش خود می‌نویسد بازار نفت خام در حالتی که اوپک نتواند اقدامی انجام دهد، در 3 ماهه نخست سال 2017 با افزایش 700هزار بشکه‌یی مازاد عرضه مواجه خواهد شد. این بانک اعتقاد دارد که عربستان‌سعودی، کویت، امارات و قطر کشورهایی از اوپک هستند که از سطح تولید نفت خام خود خواهند کاست و دیگر کشورهای سازمان، تولید را در سطح فعلی حفظ خواهند کرد.


ساز ناکوک عراق

هر چند بازار همچنین موسسات تحقیقاتی همه نسبت به توافق اوپک خوش‌بین بوده و اراده عربستان را برای عملی کردن آن کافی می‌دانند، عراق هر روز پیام‌های مختلفی را به جهان نفت ارسال می‌کند. در حالی که روز یک‌شنبه جبار اللعیبی وزیر نفت عراق گفته بود که این کشور 3 پیشنهاد را برای اوپک آماده کرده که در نشست 171 مطرح خواهد کرد، دیروز رویترز نوشت که ابراهیم الجعفری، وزیر نفت عراق، اعلام کرده است که درخواست پیوستن عراق به طرح کاهش تولید «غیر عادلانه» است.

او دیروز با اشاره به درگیری‌های نظامی جاری نیروهای دولتی عراق با گروه تروریستی داعش گفته است: «ما فکر می‌کنیم که باید تولید نفت خام خود را افزایش دهیم، عراق موقعیت ویژه‌یی دارد، ما در حال جنگ هستیم.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر