توسعه مناسبات اقتصادی بر پایه روابط بانکی و بیمه‌ای

۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۶۷۹

رییس‌جمهوری اسلوونی: سفارت اسلوونی چهارشنبه گشایش می‌یابد

گروه ایران

«سفارت اسلوونی در تهران بعد از 25سال

به زودی بازگشایی می‌شود.» این عباراتی است که رییس‌جمهور کشورمان در نشست خبری مشترک با رییس‌جمهور اسلوونی درباره دورنمای ارتباطی دو کشور مطرح کرده است؛ در شرایطی بروت پاخور، رییس‌جمهور اسلوونی روز گذشته در تهران مورد استقبال رییس‌جمهوری کشورمان قرار گرفت که روابط دو کشور بعد از برجام و با ابراز تمایل اسلوونی مبنی بر توسعه روابط در بخش‌های اقتصادی و بازرگانی وارد مرحله تازه‌یی شده است. روابطی که از سال 91 و بعد از گسترده شدن دامنه‌ تحریم‌های اقتصادی با بسته شدن سفارت اسلوونی در تهران در وضعیت رکود قرار گرفته بود در جریان دیدارهای روز گذشته بروت پاخور و روحانی تلاش شد تا برای بهبود آن نقشه راه مشخصی تدوین شود و بعد از بازگشایی سفارت این کشور در تهران رسما وارد فاز اجرایی شود. ماحصل دیدارهای دیروز روسای جمهور دو کشور نیز نهایتا منجر به امضای 3سند همکاری مشترک در بخش‌هایی چون «همکاری‌های اقتصادی»، «ارتباطات و فناوری اطلاعات» و «فناوری نانو» شد. برنامه دیدارهای رسمی از کاخ سعد آباد آغاز شد و در ادامه با نشست هیات‌های عالیرتبه دو کشور و شرکت در نشست مطبوعاتی مشترک دنبال شد. در کنار دیدارهای سیاسی هیات‌های عالیرتبه دو کشور، فعالان اقتصادی و تجاری دو کشور نیز در نشستی مشترک، راه‌های گسترش همکاری میان تهران- لیوبلیانا را بررسی کردند. رییس‌جمهوری با اشاره به بازگشایی سفارت اسلوونی در تهران این اقدام را نشان‌دهنده اراده قوی دو کشور برای توسعه روابط ارزیابی کرد. بروت پاخور، رییس‌جمهور اسلوونی هم در این دیدار با اشاره به سطح پایین مبادلات اقتصادی دو کشور از افزایش تلاش‌ها برای 5 برابر شدن حجم این مبادلات خبر داد.


همکاری‌های مشترک بانکی و بیمه‌ای

اقتصاد و دیپلماسی محور اصلی گفت‌وگوهایی بود که در نشست هیات‌های عالیرتبه ایران و اسلوونی به آن پرداخته شد. نشستی که در جریان آن تصمیمات مهمی برای ارتقای سطح روابط اقتصادی و سیاسی اتخاذ شد. رییس‌جمهوری با اشاره به وجود ظرفیت‌ها و فرصت‌های مناسب برای توسعه همکاری‌ها و روابط تجاری و اقتصادی میان ایران و اسلوونی بر ضرورت معرفی و شناساندن توانمندی‌ و ظرفیت‌های موجود به تجار و فعالان اقتصادی دو کشور تاکید کرد. ‏ روحانی دیروز در نشست هیات‌های عالیرتبه ایران و اسلوونی گفت:«بی‌تردید این سفر نقطه عطفی در تاریخ توسعه و گسترش روابط و همکاری‌های ‏ایران و اسلوونی است. ایران مصمم است پس از توافق برجام و رفع تحریم‌های ظالمانه، روابط و همکاری‌های خود را با کشورهای دوست به ویژه در اتحادیه اروپا گسترش دهد. امروز انتظار جهانی بر این مبناست که وقتی کشورهای بزرگ می‌توانند در موضوعی پیچیده با گفت‌وگو به تفاهم و توافق برسند در سایر موضوعات نیز از این الگو برای حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه‌یی و بین‌المللی استفاده شود.» رییس‌جمهوری یادآور شد:«معتقدم می‌توانیم از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی، بسیاری از مشکلات در منطقه و جهان را حل و فصل کنیم.» روحانی همچنین همکاری‌های مشترک بانکی و بیمه‌یی را گامی موثر در توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی ایران و اسلوونی دانست و افزود:«روابط بانکی و بیمه‌یی، پایه اصلی توسعه مناسبات اقتصادی دو کشور است که باید گسترش پیدا کند.»


پل ارتباطی ایران با اروپا

رییس جمهوری حمایت دولت‌ها از بخش خصوصی و فعالان اقتصادی و ارائه تسهیلات لازم به آنها برای گسترش همکاری‌ها با یکدیگر را

حائز‌اهمیت دانست و گفت:«ایران و اسلوونی می‌توانند همکاری‌های خوبی در بخش‌های مختلف ازجمله خدمات فنی و مهندسی، امور زیربنایی، علمی، فرهنگی، دانشگاهی و بیو و نانو تکنولوژی داشته باشند.» روحانی با اشاره به اینکه حجم مبادلات تجاری و روابط اقتصادی ایران و اسلوونی درحال حاضر رضایت‌بخش نیست، افزود:«دو کشور ‌باید با توجه به توانمندی و ظرفیت‌های خود در راستای ارتقای سطح مناسبات تجاری میان تهران- لیوبلیانا تلاش کنند.» رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه ایران و اسلوونی می‌توانند با توسعه مناسبات و همکاری‌های فی مابین، پل ارتباطی میان اتحادیه اروپا و کشورهای منطقه باشند، گفت:«گسترش گردشگری و رفت و آمد مردم ایران و اسلوونی به نفع دو کشور خواهد بود.

روحانی با اشاره به ایفای نقش مثبت اتحادیه اروپا در به ثمر رسیدن مذاکرات ایران و ١+٥ خاطرنشان کرد: ایران به تعهدات خود پایبند بوده و اگر طرف مقابل هم در مسیر اجرای برجام به تعهداتش به طور کامل عمل کند، همه از آثار آن بهره‌مند خواهند شد.


مهارت ایران برای حل دیپلماتیک مسائل

بروت پاخور، رییس‌جمهوری اسلوونی نیز در این نشست گفت:«امروز فصل فوق‌العاده‌یی در مناسبات دو کشور در راستای توسعه همکاری‌ها و روابط آغاز شده است.» پاخور، بازگشایی سفارت اسلوونی در تهران را نشان از عزم جدی این کشور برای توسعه مناسبات همه‌ جانبه با ایران دانست و گفت:«ایران ثابت کرد دارای مهارت دیپلماتیک برای حل و فصل مشکلات است و امروز زمان آن است که روابط دو کشور را به عالی‌ترین سطح ارتقا دهیم.» رییس‌جمهوری اسلوونی تاکید کرد:«باید تلاش کنیم تا حجم مبادلات تجاری و اقتصادی دو کشور را به بیش از ٥ برابر افزایش دهیم.» پاخور با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا افتخار می‌کند که نقش مثبتی در مذاکرات ایران و ١+٥ ایفا کرده است، گفت:«معتقدیم روند اجرای برجام باید ادامه داشته و طرفین به تعهدات خود عمل کنند.» رییس‌جمهوری اسلوونی با اشاره به پایبندی و تعهد ایران به تعهداتش در مذاکرات هسته‌یی تاکید کرد: «از همه طرفین درخواست می‌کنم به تمامی تعهدات خود در این مذاکرات و توافق پایبند باشند چراکه این توافق سیگنالی است که می‌توان همه مناقشات بین‌المللی را از راه‌های دیپلماتیک و مذاکره حل و فصل کرد.»


ایران و اسلوونی 3 سند همکاری امضا کردند

ایران و اسلوونی برای تحکیم و تقویت همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، ارتباطات و فناوری نانو، سه سند و یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند. مراسم امضای اسناد همکاری دیروز پس از پایان نشست هیات‌های عالیرتبه ایران و اسلوونی در حضور حسن روحانی و بروت پاخور، روسای جمهوری دو کشور برگزار شد. در این مراسم «موافقتنامه همکاری‌های اقتصادی، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات و یادداشت تفاهم همکاری‌های علمی در حوزه فناوری نانو» توسط مقام‌های عالیرتبه ایران و اسلوونی و در حضور روسای جمهوری دو کشور به امضا رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر