امضای 3 سند همکاری اقتصادی بین بخش‌های خصوصی ایران و اسلوونی

۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۶۷۷


ایران در حال حاضر به واسطه فرصت‌های اقتصادی، نگاه جهان را به سوی خود متمرکز کرده است و فرصت‌های مهمی پیش روی کشور قرار دارد. در این بین، یکی از مهم‌ترین کشورهای اروپایی که علاقه به گسترش روابط با ایران دارد، اسلوونی است؛ کشوری که به عنوان شاهراه مهم ترانزیت اروپا در طول سال‌های رکود اقتصادی و تحریم ایران، حضوری فعال داشته است و با وجود اینکه سفارت این کشور فقط به مدت سه سال از سال ۲۰۱۰ دایر بود اما در همان مدت روابط دو کشور به حجم قابل‌توجهی رسید. در این راستا، سفر رییس‌جمهور اسلوونی به ایران برای انجام دیدار رسمی و مذاکرات دو جانبه سیاسی و اقتصادی با مقامات ایران صورت گرفته است. نشست تجاری ایران و اسلوونی روز گذشته با حضور «بروت پاخور» رییس‌جمهوری اسلوونی و حمید چیت‌چیان وزیر نیرو و نمایندگان 50شرکت اسلوونیایی در اتاق ایران برگزار شد و در این مراسم سه سند همکاری اقتصادی بین بخش‌های خصوصی دو کشور به امضا رسید.

به گزارش «تعادل»، سند توسعه همکاری‌های اقتصادی را محمد خزاعی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران و «ادواردو پوچیو» وزیر توسعه اقتصادی و فناوری اسلوونی و همچنین سند همکاری فناوری ارتباطی در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات (آی سی تیICT) را نیز محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و ادواردو پوچیو وزیر توسعه اقتصادی و فناوری اسلوونی به امضا رساندند. همچنین سند همکاری‌های علمی در حوزه نانو زیستی را سعید سرکار رییس شورای فناوری نانو و « ژوزف گیوکوش» رییس موسسه تحقیقات نانو به نمایندگی از کشورهای ایران و اسلوونی امضا کردند. طبق این گزارش، اسلوونی ساختار اقتصاد صنعتی دارد و 75درصد تولید ناخالص داخلی آن به صادرات متکی است. براساس آمارهای رسمی، حجم مبادلات تجاری ایران و اسلوونی در سال‌های گذشته کاهش یافت و از 96 میلیون یورو در سال 2011 میلادی (1390 خورشیدی) به 46 میلیون یورو در سال 2012 و به 25 میلیون و 500 هزار یورو در سال 2013 رسید. زمینه فعالیت شرکت‌های اسلوونیایی که در این نشست حضور دارند، حمل و نقل هوایی، انرژی، بانکی و پولی، گردشگری، تجهیزات ارتباطات و فناوری اطلاعات، تجهیزات الکترونیک، تجهیزات ساختمانی، کشاورزی، پزشکی، صنایع غذایی و صنعت و معدن است. در این نشست همچنین شرکت‌های فعال در زمینه‌های کشتیرانی، تجارت الکترونیک، خدمات اقتصادی و سازمانی، داروسازی، تولید موتور و توربین‌های صنعتی حضور دارند. در این دیدار رییس‌جمهور اسلوونی با تاکید بر اینکه به آینده تعامل با ایران خوشبین هستیم، گفت: از سرمایه‌گذاران دو کشور حمایت می‌کنیم. بروت پاخور در نشست هیات‌ تجاری اسلوونی در اتاق ایران با اشاره به اینکه اسلوونی نیازمند انرژی است تا بتواند وارد نقشه اروپا شود، گفت: اسلوونی عضو اتحادیه اروپاست و ما می‌دانیم که چه مشکلاتی در این حوزه وجود دارد؛ به‌و‌یژه انگلیس درخواست خروج از اتحادیه اروپا را داده است. وی با بیان اینکه توافقات ایران در بخش انرژی هسته‌یی مهم‌ترین موضوع بوده است و ایران می‌تواند روابط خود را گسترش دهد، افزود: اتحادیه اروپا نقش مهمی را ایفا کرده است و معتقدم اگر در همکاری بین دو کشور اعتماد داشته باشیم، می‌توانیم سطح روابط تجاری را گسترش دهیم. رییس‌جمهور اسلوونی ادامه داد: در چند سال گذشته روابط میان ایران و جامعه بین‌الملل سرد شده بود و ما نیازمندیم تا روابط را به سطح قبلی برگردانیم که کشور اسلوونی آمادگی این موضوع را دارد. وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران اسلوونی را تشویق می‌کنیم تا وارد تعامل با تجار ایرانی شوند، اظهار داشت: ما درخصوص ایران دیدگاه خوبی داریم و بحران‌های مالی را پشت‌سر گذاشته‌ایم، بنابراین اکنون آمادگی داریم با کشورهای جهان تعامل داشته باشیم. رییس‌جمهور اسلوونی با اشاره به بازگشایی دوباره سفارت این کشور در ایران ادامه داد: برای رفع موانعی که بر سر راه افزایش سطح روابط تجاری وجود دارد، امروز با رییس‌جمهور ایران صحبت کردیم که امیدواریم مشکلات به زودی حل شود. وی با اشاره به اینکه ما آماده‌ایم تا سطح روابط را به سال‌های قبل از ۲۰۱۱ برسانیم، تصریح کرد: افتخار بزرگی است که امروز ما در اتاق بازرگانی ایران حضور داریم.

وزیر نیرو نیز در مراسم دیدار رییس اتاق بازرگانی ایران و رییس‌جمهور اسلوونی گفت: ایران و اسلوونی زمینه‌های متعدد همکاری دارند و اراده سیاسی رهبران دو کشور این است تا این زمینه‌ها را شکوفا کنند و حاصل آن به سود هر دو کشور و ملت است. حمید چیت‌چیان گفت: وجود سالانه ۲۵۰هزار فارغ‌التحصیل مهندسی زمینه‌های توسعه همکاری‌ ایرانی و اسلوونی در بخش صنعت و معدن را فراهم کرده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر