قرارداد خرید ۱۱۲ فروند ایرباس نهایی شد

۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۶۶۴

گروه راه و شهرسازی|

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حضور نمایندگان ایرباس در تهران، از نهایی شدن قرارداد خرید 112 فروند ایرباس و همچنین تعیین نحوه تامین مالی 77 فروند از آنها خبر داد. همزمان، علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت که مذاکرات با بویینگ همچنان ادامه دارد.

در عین حال اصغر فخریه کاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل گفته است که تاکنون به‌طور رسمی هیچ اظهارنظر منفی‌ای از مقامات ایرباس به ایران اعلام نشده است.

در شرایطی که برخی خبرگزاری‌های خارجی از بلاتکلیفی سازندگان هواپیما درخصوص اجرایی شدن توافق فروش هواپیما به ایران سخن می‌گویند، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی می‌گوید که تا این زمان، اروپایی‌ها و مقامات رسمی ایرباس هیچ‌گونه واکنش منفی درباره قرارداد فروش هواپیما به ایران از خود نشان نداده‌اند و من هیچ اظهارنظر رسمی‌ای در این خصوص نشنیده‌ام.


نمایندگان ایرباس در ایران

اصغر فخریه کاشان همچنین تصریح کرد: طبق روال گذشته، روز دوشنبه این هفته نمایندگان ایرباس برای مذاکره درباره جزئیات قرارداد وارد تهران شدند و سطح این هیات هیچ تفاوتی نسبت به گذشته نکرده است. وی تاکید کرد: درصورتی‌که نظر ایرباس درخصوص این قرارداد تغییر کرده بود، برای انجام مذاکرات به تهران سفر نمی‌کردند.

فخریه کاشان با اشاره به موضع‌گیری متفاوت اروپا و امریکا درخصوص همکاری با ایران اظهار کرد: اینکه شرکت امریکایی بویینگ با سیاست‌های احتمالی دولت جدید این کشور برای نقض توافق‌های فروش هواپیما به ایران موافقت کند شاید طبیعی باشد، ولی نظر اروپایی‌ها کاملا متفاوت است.


تامین مالی خرید ۷۷ فروند ایرباس

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درباره نتایج مذاکره با مقامات ایرباس، گفت: هم‌اکنون قرارداد خرید ۱۱۲ فروند هواپیمای ایرباس نهایی شده و آماده امضاست.

فخریه کاشان همچنین درباره نحوه تامین مالی این قرارداد اضافه کرد: طبق قرارداد اولیه، روش خرید هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک بلندمدت است. در همین زمینه موفق شدیم با یک شرکت لیزینگ بین‌المللی برای تامین مالی خرید ۷۷ فروند ایرباس به توافق نهایی برسیم.

فخریه کاشان تصریح کرد: برای تامین مالی تعداد باقی مانده هواپیماهای ایرباس نیز به اندازه کافی فرصت باقی است و به راحتی می‌توانیم برای تامین مالی آن اقدام کنیم. اظهارنظرهای قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل در حالی منتشر شده که مقامات ایرباس هفته گذشته تحت تاثیر تصویب طرح درخواست ممنوعیت فروش هواپیما در مجلس نمایندگان امریکا به ایران اعلام کردند: حتی اگر توقف فروش هواپیما به ایران رای نیاورد، رای اولیه مجلس نمایندگان امریکا در شرایطی که ایرباس در حال مذاکره در مورد شرایط نهایی قرارداد است، یک وضعیت بلاتکلیفی به وجود آورده و تصمیم نهایی هرچه باشد، از نظر زمانی برای این قرارداد خوب نیست، ما باید واکنش ایران را ببینیم؛ چه اوباما مصوبه مجلس نمایندگان را وتو کند و چه نکند، روی کار آمدن دونالد ترامپ حکایت از وضعیت خوبی ندارد. همچنین قائم مقام وزیر راه و شهرسازی پیش‌تر درخصوص اظهارات مقام‌های بویینگ و ایرباس مبنی بر تبعیت از سیاست‌های رییس‌جمهور منتخب و مصوبات کنگره در فروش هواپیما به ایران اعلام کرده بود که این اظهارات به‌طور رسمی به ما اعلام نشده است. وی تاکید کرده بود که نمایندگان ایرباس و بویینگ اظهارات اخیر خود را به صورت رسمی و کتبی به ما اعلام نکرده‌اند و مذاکرات با نمایندگان آنها این هفته نیز ادامه خواهد داشت. به گفته اصغر فخریه کاشان، نمایندگان ایرباس و بویینگ به صورت مستمر و دایم با ما در تماس هستند، اما هنوز موضوعی را به صورت رسمی و کتبی به ما اعلام نکرده‌اند.

تا پیش از نهایی شدن خرید 112 فروند هواپیما از ایرباس، عضو ارشد مذاکره‌کننده تیم هوایی ایران به اظهارات مسوولان ایرباس مبنی بر فروش هواپیما به شرط پرداخت نقدی نیز اعلام کرده بود که هنوز هیچ مذاکره‌یی درباره پرداخت نقدی برای خرید هواپیماهای نو نداشته‌ایم. به گفته قائم‌مقام وزیر راه‌وشهرسازی در امور بین‌الملل، ایران منابع مالی برای خرید نقدی هواپیماهای نو از ایرباس را ندارد اما هنوز ایرباس درباره این درخواست خود به صورت رسمی با ما وارد مکاتبه و مذاکره نشده است.


دولت جدید امریکا و منافع بویینگ

در رویدادی دیگر، دیروز علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری نیز با بیان اینکه قضاوت درباره تصمیم دولت جدید امریکا برای فروش هواپیما به ایران زود است، گفت: به‌طور قطع دولت امریکا منافع بویینگ را لحاظ خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر دولت امریکا را تهدیدی برای قراردادهای خرید هواپیما از شرکت‌های بویینگ و ایرباس می‌دانید؟ گفت: معتقدم الان برای قضاوت در این باره زود است و باید کمی صبور باشیم.

وی افزود: آنچه در حال حاضر در جریان است، ادامه روند گذشته است و هیچ اتفاق جدیدی برای ادامه مذاکرات نیفتاده است.


مذاکرات با بویینگ ادامه دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرارداد خرید هواپیماهای ایرباس مراحل نهایی خود را می‌گذراند، تاکید کرد: مذاکرات با شرکت هواپیماساز بویینگ هم ادامه دارد. باید منتظر اعلام مواضع شرکت‌ها به‌طور رسمی باشیم.

عابدزاده با بیان اینکه رقابت بین شرکت‌های هواپیماسازی و فروشندگان هواپیما همواره وجود دارد، گفت: این رقابت می‌تواند به نفع شرکت بویینگ باشد و به‌طور قطع دولت امریکا منافع بویینگ را لحاظ خواهد کرد. وی در پاسخ به این پرسش که پیش از این رییس‌جمهور کنونی امریکا گفته بود هرگونه تصمیم علیه برجام و فروش هواپیما به ایران را در کنگره وتو خواهم کرد، آیا این موضع پس از تغییر دولت امریکا هم وجود خواهد داشت، گفت: برای قضاوت درباره تصمیم‌های دولت جدید امریکا برای فروش هواپیما به ایران زود است و باید ببینیم چه تصمیماتی در این زمینه گرفته می‌شود.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین درخصوص اینکه آیا تا پایان سال ایریاس هواپیمایی را به ایران ایر تحویل می‌دهد؟ تصریح کرد: همانطور که گفتم، قرارداد ایرباس در حال نهایی شدن است و پس از نهایی شدن قرارداد، شاهد اتفاقات خوب خواهیم بود. از آنجایی که هر روز اظهارنظرهای تازه‌یی از مقامات دولتی ایران، مدیران بویینگ و ایرباس درخصوص سرنوشت فروش هواپیما به ایران منتشر می‌شود، باید دید 77 فروند هواپیمایی که به گفته اصغر فخریه کاشان تامین مالی آنها نهایی شده، طی چه مدتی وارد ایران می‌شوند و درنهایت عاقبت بقیه هواپیماها و خرید از بویینگ چه خواهد شد.

این‌طور که پیداست حتی مقامات ایرباس نیز به دنبال آن هستند تا پیش از رای‌گیری در خصوص تصویب طرح ممنوعیت فروش هواپیما به ایران در مجلس سنا و همچنین روی کار آمدن دونالد ترامپ، رییس‌جمهور منتخب امریکا تا حد زیادی تکلیف قراردادهای فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را روشن کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر