احتمال تکرار فاجعه فوکوشیما در ژاپن

۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۶۴۶

گروه جهان

زمین‌لرزه‌یی به‌شدت 7.4 ریشتر، بامداد سه‌شنبه ۲۲نوامبر شمال‌شرقی ژاپن را لرزاند. دولت اعلام کرده احتمال وقوع سونامی وجود دارد. هزاران نفر از ساکنان این مناطق از هراس تکرار فاجعه فوکوشیما در حال ترک این منطقه هستند. پس از هشدار دولت ژاپن مبنی بر احتمال وقوع سونامی بعد از زلزله در سواحل شمال‌شرقی این کشور، هزاران نفر از ساکنان این مناطق در حال ترک منازل و شهرهای‌شان هستند.

به گزارش دویچه‌وله، این شدیدترین زلزله در ژاپن پس از سال ۲۰۱۱ است. تاکنون ۱۲نفر براثر این زمین‌لرزه زخمی شده‌اند. سازمان زمین‌شناسی امریکا شدت این زلزله را 9.6ریشتر اعلام کرده است. مقامات مسوول 4ساعت پس از وقوع این زمین‌لرزه، هشدار دادند که احتمال روی دادن سونامی در شمال‌شرقی ژاپن افزایش یافته و به‌دلیل قرار داشتن پایگاه اتمی فوکوشیما احتمال تکرار فاجعه پنج سال پیش وجود دارد.

بر اثر وقوع سونامی در سال ۲۰۱۱ در همین منطقه به قدرت ۹ریشتر، ۱۸هزار نفر کشته شدند. این سونامی باعث شد مواد رادیواکتیو از رآکتور اتمی فوکوشیما به مناطق مجاور سرایت کند. زلزله اخیر در توکیو واقع در ۲۴۰کیلومتری جنوب‌غربی مرکز زمین‌لرزه نیز احساس شده است. تلویزیون دولتی ژاپن تصاویری از کتابخانه‌هایی در توکیو را نشان داده که کتاب‌ها از داخل قفسه‌ها روی زمین ریخته شده‌اند.

مرکز زلزله‌شناسی ژاپن اعلام کرده که در روزهای آینده احتمال وقوع یک زلزله شدیدتر در همین منطقه وجود دارد. به گفته این سازمان حالت اضطراری در این منطقه تا یک هفته برقرار خواهد بود. کارشناسان زلزله‌شناسی ژاپن گفته‌اند هرچه شدت زمین‌لرزه بیشتر باشد، طول مدتی که پس از آن خطر وقوع یک زلزله دیگر وجود دارد، طولانی‌تر است. آب رودخانه‌ها در این منطقه بالا آمده اما هنوز از بستر رودخانه خارج نشده است. نخستین موج سونامی حدود یک ساعت پس از زلزله به ارتفاع

4.1متر مشاهده شد. مدیر پایگاه اتمی فوکوشیما اعلام کرده که هیچ چیز غیرعادی در این رآکتور اتمی دیده نشده است، هرچند جزر و مد دریا تاحدود یک متر مشاهده شده است. برای بسیاری از ساکنان منطقه فوکوشیما، زمین‌لرزه روز سه‌شنبه یادآور سونامی و فاجعه پس از آن در سال ۲۰۱۱ بود. بسیاری از مردم به همین دلیل در حال ترک خانه‌ها و شهرهای خود در این منطقه هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر