اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۶۳۹

تنظیم بازار برنج با عرضه‌های عمده در بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران با اعلام پیشنهادهای بهبود شرایط‌ همکاری با بورس‌های خارجی، درخصوص معاملات کالاهای کشاورزی در بورس کالا‌ گفت: برای تنظیم بازار برنج وارداتی، باید عرضه‌ها با حجم‌های بزرگ‌تر در بورس انجام شود.به گزارش «تعادل» و به نقل از بورس کالا، حامد سلطانی‌نژاد درباره همکاری بورس کالا با بورس‌های بین‌المللی گفت: بورس‌های خارجی دغدغه‌هایی برای همکاری با بورس کالا دارند؛ یکی از این دغدغه‌ها این بوده ممکن است کالایی که وارد ایران می‌شود فروش نرود، بنابراین در بورس کالا یک راه‌حل برای این موضوع پیشنهاد شده مبنی بر اینکه انبارهایی در مناطق آزاد توسط بورس کالا پذیرش شود و این واردکنندگان می‌توانند کالای خود را در این انبارها ذخیره کنند. مدیرعامل بورس کالای ایران با اشاره به اینکه این موضوع برای کالاهایی که قابلیت ذخیره دارد قابل اعمال است، اظهار داشت: در محصولات کشاورزی مانند نهاده‌های دامی مثل جو، ذرت، همچنین کالاهای فلزی، ورقه‌های فلزی و مقاطع فولادی این امکان وجود دارد. در کالای پتروشیمی این امکان وجود داشت که کالا ذخیره و در بورس کالا مبادله شود.

در نهایت اگر کالا فروش نرفت می‌تواند از این انبارها در مناطق آزاد دوباره به مناطق دیگر دنیا منتقل شود. اجرای این پیشنهاد مستلزم این است که بورس کالا به اندازه‌یی بزرگ و قوی شود که بتواند آن را مدیریت کند. وی با بیان اینکه هم‌اکنون برای واردات کالا این امکان وجود دارد و برای صادرات هم می‌تواند این امر ایجاد شود، اظهار داشت: مذاکراتی با منطقه آزاد اروند برای پذیرش تعدادی انبار انجام شده تا توسط تجار عراقی یا بازرگانان ایرانی که به عراق کالا صادر می‌کنند، استفاده شود. از نگرانی‌های عراقی‌ها این است کالایی که مبادله می‌شود وجود نداشته باشد، همچنین تناوب عرضه، کیفیت کالا و غیره نیز مورد توجه آنهاست. تمام این موارد با استقرار یک انبار تحت پذیرش بورس کالا که کیفیت تحت کنترل و بازرسی قرار می‌گیرد، قابل اجراست.


فرابورس ایران در حال پذیرش اسناد خزانه اسلامی جدید

مدیر بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران ویژگی‌های اوراق مبتنی بر بدهی را آیتم‌هایی همچون لزوم پرداخت سود منظم، نیاز به ضامن و وثیقه و محدودیت حجم انتشار اوراق دانست و توضیح داد: برای انتشار اوراق بدهی داشتن صورت‌های مالی شفاف، مشخص بودن محل مصرف، تامین ضمانت و توانایی مالی در تامین نرخ سود مورد انتظار سرمایه‌گذاران فاکتورهای اصلی محسوب می‌شوند که البته محل مصرف این اوراق نیز اعم از اینکه برای خرید مواد اولیه یا دارایی مشخص، تامین سرمایه در گردش، طرح‌های توسعه‌یی و بازپرداخت بدهی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، لازم است مشخص شود.

به گزارش «تعادل» به نقل از فرابورس ایران، علیرضا توکلی، مدیر بازار ابزارهای نوین مالی با بیان مطلب فوق گفت: در حال حاضر با سررسید اسناد خزانه مراحل اول تا چهارم در فرابورس، شاهد انجام معاملات این اوراق در نمادهای اخزا 5 تا 10 هستیم که ارزش آنها درمجموع 80 هزار میلیارد ریال است. وی همچنین با اعلام اینکه فرابورس ایران در حال پذیرش اسناد خزانه جدید است درخصوص این اوراق توضیح داد: یکسری از این اوراق، اسناد خزانه مرحله 11 است و دو سری از آن دارای سررسید کوتاه‌مدت خواهد بود. توکلی که در همایش «روش‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه و بانک» در سندیکای شرکت‌های تاسیساتی و صنعتی ایران سخن می‌گفت، در ادامه به معرفی انواع ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه پرداخت و تامین مالی از طریق این ابزارها را مبتنی بر سرمایه و بدهی عنوان کرد. به گفته وی، ابزارهای مالی با ماهیت سرمایه، دارای هزینه تامین مالی صفر هستند و در مقابل ابزارهای مالی با ماهیت بدهی (Debt) به این دلیل که تامین مالی به کمک قرض صورت می‌گیرد، دارای هزینه بسته به نرخ بازار است. وی مزایای ابزارهای تامین مالی مبتنی بر سرمایه را مواردی همچون عدم پرداخت سود منظم، عدم نیاز به ضامن و محدود نبودن حجم انتشار عنوان کرد و گفت: این ابزارها به تامین مالی پروژه‌ها از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، صندوق‌های پروژه و تامین مالی شرکت‌ها از طریق افزایش سرمایه کمک می‌کنند.


تشکیل کانون سهامداران حقیقی سخت اما شدنی است

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در آخرین آمارهای خود اعلام کرده که تعداد کدهای سهامداری از 9میلیون گذشته است باتوجه به گشایش‌هایی که در سال‌های گذشته برای ایران در سطح بین‌الملل ایجاد شده بازار سرمایه ایران ظرفیت بیش از این را هم دارد، درنتیجه تشکیل کانون سهامداران حقیقی بیش از پیش لازم به نظر می‌رسد؛ موضوعی که ریاست سازمان بورس و نایب‌رییس سابق هیات‌مدیره کانون کارگزاران هم درباره آن تاکید دارند.

عبدالحسین رضوی‌امیری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تشکیل کانون سهامداران حقیقی، تصریح کرد: ریاست سازمان بورس با تشکیل کانون سهامداران حقیقی موافق است و به‌تازگی نیز به این موضوع تاکید

کرده است.

وی افزود: آن‌طور که من متوجه شدم از دیدگاه ریاست سازمان، تشکیل کانون، به‌دلیل زیاد بودن سهامداران حقیقی و چگونگی نماینده نمودن آنها، مشکلی است که این موضوع کاملا درست است. نایب‌رییس سابق هیات‌مدیره کانون کارگزاران در پاسخ به اینکه به نظر شما در حل این مشکل چه کارهایی می‌توان انجام داد، گفت: همان‌گونه که می‌دانیم شروع هر کاری سخت است، ولی باید کار را شروع کرد. باید بدانیم همه کانون‌های موجود مثلا کانون بازنشستگان شامل همه افراد آنها نمی‌شود و افرادی که درخواست دهند به عضویت کانون

در می‌آیند. رضوی‌امیری در پاسخ به اینکه شما سابقا در تشکیل کانون کارگزاران نقش داشتید به نظر شما می‌توانید نقش موثری در تشکیل کانون سهامداران حقیقی داشته باشید، اظهار کرد: با توجه به ضوابط، سازمان بورس متولی تشکیل کانون سهامداران حقیقی است. سازمان می‌تواند مانند کمکی که درباره‌ ایجاد کانون کارگزاران کرد در این زمینه نیز کمک کند، من هم با داشتن تجربه ایجاد کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار به صورت تمام‌وقت، تلاشم را می‌کنم که این موضوع به ثمر بنشیند تا با کمک سایر سهامداران حقیقی و سازمان بورس بتوانیم در چارچوب قوانین و مقررات این موضوع را به سرانجام مطلوب

برسانیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر