اخبار

۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۶۳۴

تعامل با بانک‌های خارجی با استانداردهای روز

علی اشرف افخمی، رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل بانک صنعت و معدن گفت: اگر بخواهیم با بانک‌ها و موسسات خارجی گفت‌وگو و تعامل داشته باشیم، باید تمام برنامه‌ها و اهداف خود را بر اساس استانداردهای روز دنیا منطبق ‌کنیم تا بتوانیم یک بانک موفق در عرصه تعاملات جهانی باشیم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بانک صنعت و معدن، افخمی که در نشست سرپرستی‌ها و روسای شعب این بانک سخن می‌گفت، افزود: یکی از این موارد، عملیاتی شدن است که الزاما باید تا 7 اردیبهشت سال آینده در بانک اجرایی شود. افخمی در ادامه با اشاره به دیدار اخیر خود با مدیر عامل بانک که با بهره‌مندی از 48 شعبه در استان‌های مختلف فرانسه بخش عمده‌یی از تامین مالی صنایع در آن کشور را انجام می‌دهد، گفت: این بانک از طریق مشارکت مشتریان که عمدتا از شرکت‌ها هستند به تامین سرمایه خود می‌پردازد. وی ادامه داد: شعب بانک صنعت و معدن نیز باید بتوانند با توجه به این روش از طریق تمرکز حساب مشتریان و مشتریان آنها، منابع مالی خود را افزایش دهند. مدیر عامل بانک صنعت و معدن با تاکید بر اینکه بانک ما برای افزایش سرمایه نباید تنها به دنبال منابع دولتی باشد، گفت: دستاوردهای بزرگ ما در زمینه‌های صنعتی و پتروشیمی، ثمره فعالیت‌های کارکنان بانک است و این امر قابلیت‌های تمام پرسنل بانک صنعت و معدن را نشان می‌دهد. افخمی در ادامه این نشست، آمادگی بانک برای آموزش همکاران در راستای تحقق استاندارد‌های امروز در بانک صنعت و معدن را اعلام داشته و خواستار همبستگی و اراده جمعی مدیران و کارشناسان برای پیشبرد این امر شد.


ایجاد نظام اطلاعاتی یکپارچه در نهادهای مالی

معاون بانک وبیمه وزیر اقتصاد با اعلام تحقق ۵هزار و ۵۰۰تریلیون تومان مبادلات سالانه در بستر بانکداری الکترونیک گفت: نیازمند نظام یکپارچه اطلاعاتی هستیم. حسین قضاوی با بیان اینکه نیازمند یک نظام اطلاعاتی یکپارچه در کشور هستیم، گفت: از این طریق بانک‌ها و سایر دستگاه‌ها باید سیستم‌های مرتبطی با یکدیگر داشته باشند و بر این اساس نیز مالیات حقه دریافت شود. معاون وزیر اقتصاد اظهارداشت: در عین حال، وجود سیستم‌های مرتبط باعث می‌شود که اگر هم فعالیت اقتصادی غیرقانونی وجود داشته باشد، آشکار شود. در این زمینه تحولات الکترونیک و فناوری اطلاعات پیشرفت‌های خوبی داشته و در نظام بانکی ۵هزار و ۵۰۰تریلیون تومان مبادلات سالانه از طریق بستر بانکداری الکترونیک انجام می‌شود. قضاوی خاطرنشان کرد: استفاده بانک‌ها از ابزارهای الکترونیک می‌تواند، شفافیت زیادی ایجاد کند. همچنین بانک‌ها می‌توانند معیارهایی را از طریق سیستم‌های نظارتی خود دنبال کنند که طی آن بتوانند، نظارت‌های قوی‌تری را داشته باشند.


بی‌پولی بانک‌ها و ۱۱۲۲تریلیون نقدینگی

گرچه حجم نقدینگی در طول حدود سه سال گذشته تا بیش از ۵۰۰هزار میلیارد تومان افزایش یافته، اما معضل تامین مالی در اقتصاد و تنگنای اعتباری بانک‌ها همچنان پابرجاست. موضوعی که گاهی به یکدیگر ربط داده شده و مورد انتقاد قرار می‌گیرد. به گزارش ایسنا، تحمیل بیش از ۹۵درصد از بار تامین مالی اقتصاد در طول سال‌های گذشته به شبکه بانکی و نقش کمرنگ سایر بازارها موجب شده تا با توجه به قفل بودن حجم حدود ۴۵درصدی منابع بانک‌ها، این جریان با چالش‌های بسیاری همراه شده و تنگنای اعتباری از بزرگ‌ترین معضلات شبکه بانکی محسوب می‌شود. در حالی حدود ۱۰۰هزار میلیارد تومان از منابع بانک‌ها در قالب معوقات بانکی، ۱۵۰هزار میلیارد تومان به عنوان بدهی دولت به شبکه بانکی تا ۱۰۰هزار میلیارد تومان در قالب سپرده‌های قانونی در بانک مرکزی و همچنین بخشی هم به دلیل سرمایه‌گذاری آنها در شرکت‌داری و بنگاهداری از دسترس بانک‌ها خارج شده و توان استفاده از آنها را ندارند که در جریان رکود اقتصادی در چند سال گذشته و الزام برای تامین مالی و تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی برای به رونق افتادن اقتصاد، تنگنای مالی بانک‌ها به‌شدت مورد توجه قرار گرفت. از این‌رو برای آزادسازی پول‌های قفل شده آنها در بخش‌های مختلف تمهیداتی در نظر گرفته شد و اولویت تسهیلات‌دهی بر تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی قرار گرفت. این در حالی است که در حدود سه سال اخیر حجم تسهیلات‌دهی بانک‌ها از کمتر از ۲۰۰هزار میلیارد تا بالغ بر ۴۲۰هزار میلیارد تومان افزایش یافته و برای سال جاری به بیش از ۴۶۰هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر