اخبار

۱۳۹۵/۰۹/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۶۳۰

تهاتر هزارمیلیارد تومان از بدهی دولت به بخش خصوصی

مدیرکل مدیریت بدهی‌های وزارت اقتصاد از تهاتر ‌هزارمیلیارد تومان از بدهی شرکت‌های دولتی به بخش غیردولتی در یک و نیم سال اخیر خبر داد. مهدی بنانی در گفت‌وگو با فارس در خصوص روند تسویه بدهی‌های دولت به روش تهاتر اظهار کرد: از زمان ابلاغ قانون رفع موانع تولید (اردیبهشت ماه 94) تاکنون حدود ‌هزارمیلیارد تومان از بدهی‌‌های شرکت‌های دولتی به اشخاص غیردولتی تهاتر شده و هر شخصی درخواست بدهد ما بررسی و اقدام خواهیم کرد. وی افزود: در صورت درست بودن مستندات، تاییدیه را در قالب مصوبه تهاتر بدهی و مطالبات درخواست‌کننده به دولت ارسال می‌کنیم و دولت هم آن را بررسی و تصویب می‌کند. مدیرکل مدیریت بدهی‌های وزارت اقتصاد در پاسخ به این سوال که چه میزان از بدهی‌های دولت و شرکت‌های دولتی می‌تواند به روش تهاتر تسویه شود، گفت: این بستگی به درخواست افراد طلبکار-بدهکار از دولت (اشخاص حقیقی و حقوقی که در کنار مطالبات از دولت، به دولت بدهکار است) و میزان بدهی و مطالبات قابل تسویه آنها دارد. وی با تاکید بر اینکه تهاتر بدهی در صورت درخواست اشخاص حقیقی و حقوقی انجام می‌شود، تصریح کرد: تاکنون هر درخواستی که ارائه شده را عملیاتی کرده‌ایم و هر فرد بدهکار- طلبکاری درخواست بدهد، این فرآیند برای او طی خواهد شد. بنانی با بیان اینکه تهاتر بدهی‌ها براساس بند پ ماده 2 قانون رفع موانع تولید انجام می‌شود، افزود: با توجه به دایمی بودن این قانون این روش تسویه بدهی‌ها ادامه خواهد داشت. مدیرکل مدیریت بدهی‌های وزارت اقتصاد در پاسخ به این سوال که آیا بانک‌های غیردولتی هم می‌توانند بدهی خود را با دولت تهاتر کنند، گفت: دولت مجاز است، احکام این قانون را برای بانک‌ها و بیمه هم انجام دهد.


سامانه سرشماری تا پایان روز چهارشنبه فعال است

ستاد سرشماری در اطلاعیه‌یی اعلام کرد: سامانه سرشماری اینترنتی مجددا به مدت دو روز از ساعت ۸صبح روز چهارشنبه ۳ آذرماه تا ساعت ۲۴ روز پنج‌شنبه ۴ آذرماه برای دریافت اطلاعات این خانوارها در دسترس است. در اطلاعیه این ستاد سرشماری آمده است: با عنایت به پایان زمان اجرای سرشماری به شیوه حضوری و نظر به اینکه برخی خانوارها در سرشماری اینترنتی شرکت نکرده و در زمان مراجعه مامور سرشماری نیز در محل سکونت خود حضور نداشته‌اند به اطلاع هموطنان عزیز می‌رساند، سامانه سرشماری اینترنتی مجددا به مدت دو روز از ساعت 8صبح روز چهارشنبه 3 آذرماه تا ساعت 24روز پنج‌شنبه 4 آذرماه برای دریافت اطلاعات این خانوارها در دسترس است. بنابراین از خانوارها تقاضا می‌شود در این تاریخ با مراجعه به سامانه به آدرس

www. sarshomari95. ir اطلاعات خود را تکمیل و با دریافت کد آماری از انجام سرشماری خود اطمینان حاصل کنند.


پیگیر بازگرداندن لایحه اصلاح قانون کار هستیم

معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با پذیرش نقاط ضعف لایحه اصلاح قانون کار و لزوم بررسی بیشتر آن در مجلس شورای اسلامی گفت: کمیته تخصصی با حضور شرکای اجتماعی برای جلب منافع ملی تشکیل شده است. سید حسن هفده‌تن، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که چرا لایحه اصلاح قانون کار به دولت بازگردانده نشده است، اظهارداشت: لایحه دولت با مشورت و همفکری دستگاه‌های مختلف در وزارتخانه‌ها و همچنین شرکای اجتماعی تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و تمام تلاش ما جلب نظرات گروه‌های کارگری و کارفرمایی است. وی افزود: پیگیر بازگرداندن لایحه اصلاح قانون کار از طریق کمیسیون اجتماعی مجلس هستیم و این اقدام به دنبال نامه کارگران به مقام عالی وزارت و همچنین مجلس شورای اسلامی انجام می‌شود. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اساسا وزارت کار این لایحه اصلاحی را قبول دارد یا خیر؟ خاطرنشان کرد: این لایحه دارای نکات مثبت و ضعیفی است که باید با اجماع نظرات تمام گروه‌های ذی‌نفع مورد بررسی قرار گیرد اما با این حال مسائل اساسی در این لایحه اصلاحیه به فراموشی سپرده شده است که باید مورد بررسی قرار گیرد.


رشد هزاردرصدی صدور برگ مالیات قطعی

رییس سازمان امور مالیاتی می‌گوید: تاکنون یک میلیون و 650هزار اظهارنامه برای دریافت مالیات سال 1394 اصناف از سوی مودیان اعلام و یک میلیون برگ مالیات قطعی صادر شده که رکوردی تاریخی است.

به گزارش ایرنا سیدکامل تقوی‌نژاد اظهار کرد: برای وصول مالیات سال 1394 صنوف مختلف، پیش‌تر توافق بسیار خوبی با اتاق اصناف به عمل آمد، به‌طوری که اگر مودیان میزان مالیات سال 1393 خود را برای سال 1394 پرداخت کنند، برگ مالیات قطعی برایشان صادر می‌شود. رییس سازمان امور مالیاتی کشور افزود: سازمان امور مالیاتی در شرایط فعلی اقتصادی کشور، تصمیم به اعتماد به مودیان گرفته و بر اساس اظهارات آنان مالیات دریافت می‌کند و این رویکرد تا امروز نتیجه بخش بوده است. وی در ادامه به تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده در کمیسیون اقتصادی دولت اشاره کرد و افزود: این لایحه به دلیل آزمایشی بودن، مرحله احصای ایرادات خود را می‌گذراند. در این لایحه حذف کالای خاص مطرح نیست، اما ممکن است در نرخ مالیات برخی کالاها تغییراتی صورت بگیرد. وی با اشاره به پیشنهاد تعدیل نرخ مالیات بر ارزش افزوده طلا در این لایحه افزود: پیشنهاد سازمان امور مالیاتی نرخ 3درصدی به‌جای 9درصد فعلی مالیات بر ارزش افزوده است، اما باید منتظر ماند و دید تصمیم نهایی چه می‌شود. رییس سازمان امور مالیاتی همچنین رویکرد نظام مالیاتی را شناسایی منابع جدید درآمدی برشمرد و افزود: براین اساس مقرر شده تا همگام با شرایط اقتصادی کشور با مودیان برخورد شده، فشاری به آنان وارد نشود و با تکمیل نظام جامع مالیاتی و اخذ اطلاعات واقعی مودیان، مالیات دریافت شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر