گزینه‌های روی میز ایران برای رویارویی با ترامپ

۱۳۹۵/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۶۱۸

در جامعه امریکا آن‌قدر خردگرایی وجود دارد که منافع جهانی به خطر نیفتد

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه کشورمان صبح روزگذشته در نشست خبری با رسانه‌های داخلی و خارجی درخصوص اظهارات برخی مشاوران دونالد ترامپ رییس‌جمهوری جدید امریکا درخصوص برجام اظهار داشت که باید صبر کنیم و اکنون برای اینکه قضاوت کنیم چه اتفاقی می‌افتد، زود است. آنچه مسلم است این است که هر چه که ترامپ به آغاز ریاست‌جمهوری خود نزدیک شود، مواضعش باید براساس قانونمندی که در آن کشور وجود دارد تعدیل شود و ما فکر می‌کنیم در جامعه امریکا آن‌قدر خردگرایی وجود داشته باشد که منافع امریکا و منافع جهانی را تحت این لوا به خطر نیندازند.

وی با بیان اینکه برجام یک تفاهم چندجانبه است، گفت: ایران آمادگی همه‌ چیز را دارد. گزینه‌های خود را از پیش برای هر وضعیتی آماده کرده و به وقت خود اگر احساس کند که طرف امریکایی می‌خواهد کاری در این زمینه انجام دهد اقدامات لازم را به‌عمل می‌آورد.


عربستان‌سعودی راه دیکتاتورها را می‌رود

قاسمی در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌های منطقه و سعودی اعلام کرده‌اند که ایران با برجسته کردن مراسم اربعین درصدد است موضوع حج که حجاج ایرانی نیز امسال در آن شرکت نکردند را به نوعی کم‌رنگ کند، تصریح کرد: عربستانی‌ها حرف‌های بی‌ربط زیادی زده‌اند و خواهند زد. حرف‌هایی که هیچ آدم عاقلی باور نمی‌کند. بحث راهپیمایی اربعین حسینی بحث جدایی است و بحث کعبه و خانه خدا نیز داستان دیگری است. این دو، دو مقوله متفاوت هستند و ارتباط دادن آنها به هم و سوءاستفاده از مقدسات مذهبی در هر جای جهان امری اشتباه، بیهوده و غلط است، لذا به این موهومات و حرف‌های ناسنجیده نه ما توجه می‌کنیم و نه دیگران و بیان این‌گونه سخنان از سوی عربستانی‌ها خیلی دور از انتظار نیست.

وی همچنین درخصوص تلاش‌های شورای همکاری خلیج‌فارس به رهبری عربستان، مبنی بر کنار گذاشتن ایران از سازمان همکاری‌های اسلامی گفت: عربستان‌سعودی باتوجه به مشکلات عدیده‌یی که در درون و بیرون با آن روبه‌رو است، سعی دارد آنها را با ایجاد یک دشمن فرضی براساس توهمات خود فرافکنی کند و در این ارتباط دیگر کشورها ازجمله کشورهای عربی را تحت‌فشار قرار می‌دهد. این راه غلطی است که عربستان در پیش گرفته و از خردگرایی لازم برخوردار نیست. این کشور راهی را می‌پیماید که برخی دیکتاتورهای منطقه نیز آن را طی کرده‌اند و سرنوشت آنها برای مردم و افکار عمومی مشخص است. سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از این نشست خبری درخصوص اخبار منتشر شده مبنی بر نزدیکی روابط میان ایران و مصر گفت: مصر یک کشور مهم در جهان اسلام است و می‌تواند نقش مهمی در جهان اسلام ایفا کند و ما همواره علاقه‌مند بوده‌ایم که در یک وضعیت مطلوب‌تر با دولت و مردم مصر ارتباط داشته باشیم و این آمادگی وجود دارد و امیدواریم این اتفاق بیفتد. در برخی مسائل منطقه و جهانی می‌توانیم مواضع مشترکی داشته باشیم گرچه در مورد برخی مسائل دو جانبه، مسائل لاینحلی باقی مانده که باید آنها را پشت‌سر بگذاریم و باتوجه به این موضوع زود است که هنوز از نزدیکی روابط نام ببریم ولی می‌توانیم از آن به عنوان یک ایده یاد کنیم که روزی اتفاق بیفتد. قاسمی همچنین درخصوص بحران سوریه و طرح نماینده ویژه سازمان ملل درخصوص این کشور که خطر تجزیه را افزایش می‌دهد نیز گفت: تجزیه سوریه به این سادگی‌ها محقق نخواهد شد زیرا مخالفان زیاد و جدی در این مورد وجود دارد. هنوز به جایی نرسیده‌ایم که این‌گونه مباحث را بخواهیم جدی تلقی کنیم و روی آن خیلی فکر کنیم.


اشتراکات زیاد در همکاری میان ایران و اروپا

وی همچنین درخصوص حمایت اروپا از برجام و بیانیه‌یی که این اتحادیه درخصوص همکاری با ایران صادر کرده است، اذعان داشت: دیدگاه اتحادیه اروپا باتوجه به آنچه اشاره شد در مورد برجام و ایران مشخص است. تماس‌ها بین ما و آنها ادامه خواهد داشت و امیدواریم در سایه این نشست‌ها، گفت‌وگو و رایزنی‌هایی که بین ما وجود دارد بر مشترکات خود بیفزاییم و تفاوت‌ دیدگاه‌هایی که بعضا وجود دارد را کاهش دهیم و پایه و اساس رابطه‌ متقابل‌مان همراه با احترام و تامین منافع دو طرف پیش برود چراکه اشتراکات ما با اروپا باوجود تفاوت‌هایی که داریم زیاد است.


افزایش منزلت پاسپورت ایرانی

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوالی در ارتباط با اخباری که در چند روز گذشته مبنی بر مذاکره ایران و برخی کشورهای اروپایی در ارتباط با لغو روادید منتشر شده و اقدامات وزارت خارجه جهت ارتقای منزلت گذرنامه ایرانی توضیح داد: یکی از شعارهای آقای روحانی و دکتر ظریف در وزارت خارجه از همان ابتدا تلاش جهت افزایش منزلت جایگاه شهروندان ایرانی و پاسپورت ایرانی در عرصه جهانی بوده و این به عنوان یک دستورالعمل در وزارت خارجه همیشه مدنظر بوده است. قاسمی با بیان اینکه انجام این‌گونه اقدامات به‌صورت یک‌طرفه امکان‌پذیر نیست و امری زمان‌بر است، تصریح کرد: ما با برخی کشورها مذاکرات زیادی داشته‌ایم و برخی کشورها نیز با ما در این ارتباط صحبت کردند که رفت و آمد شهروندان دو کشور را تسهیل کنیم، به‌خصوص در حوزه‌هایی مثل توریسم و بازرگانی؛ چنان‌که نزدیکی و دوستی بیشتری بین ملت‌ها ایجاد کند.

قاسمی گفت: ما برای ایجاد فضای بهتر جهت تماس ایرانیان با دنیای خارج و افزایش جایگاه منزلت پاسپورت ایرانی تا آنجا که می‌توانسته‌ایم و می‌توانیم تلاش‌هایی انجام داده‌ایم و این تلاش‌ها باید دوطرفه باشد و کشورهای مقابل هم شرایط آن را داشته باشند. صرف خواستن، این موضوع امکان‌پذیر نیست. بعضا تحقق این موضوع به ابزارهایی نیاز دارد و کشورها باید بتوانند ابتدا این ابزارها و زیرساخت‌ها را فراهم کنند.


اجرای تعهدات منوط به پایبندی طرف مقابل است

قاسمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لوایحی که در یک سال اخیر در کنگره و سنای امریکا در مورد ایران تصویب شده است، گفت: ‌تعداد این لوایح کم نیست و بخشی از این اقدامات به مشکلات درون سیستمی امریکا و اختلافی که آنها با یکدیگر دارند، برمی‌گردد.

70،60 لایحه بعد از برجام در کنگره امریکا تصویب شده و آنها تا مراحل قانونی خود را طی نکنند ضمانت اجرا ندارند. اگر آنها مراحل قانونی خود را طی کنند ما آنچه که در برابر این طراحی‌ها آماده کرده‌ایم و روی میز به ترتیب چیده‌ایم

را اجرا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه وقتی به تعهدات خود پایبند هستیم که طرف مقابل هم به تعهدات خود پایبند باشد، گفت: ما در حال رصد اوضاع هستیم و آنچه اکنون مطرح می‌شود را جدی نمی‌گیریم ولی اگر این مباحث جدی شود اقدامات مقتضی را انجام خواهیم داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر