رکوردشکنی رکود در بورس

۱۳۹۵/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۶۰۸

گروه بورس|

بازار سهام روزهای رخوت‌باری را سپری می‌کند. ارزش و حجم معاملات روز گذشته حاکی از بی‌رغبتی سهامداران از خرید یا فروش سهام‌ است. در چنین دورانی، بلاتکلیفی مهم‌ترین عاملی است که بی‌میلی بورس‌بازان به دادوستد در بازار سهام را توجیه می‌کند، چراکه همه سهامداران در انتظار مشخص شدن برخی موضوعات به‌جا مانده مانند سیاست‌های اقتصادی و مواضع جدید دولت امریکا هستند. بسیاری از صنایع فعال در بورس تهران و سهامداران عمده آنها، هم‌اکنون منتظر پایان یافتن تردیدهای موجود بوده و کمتر به میدان بازار سهام وارد می‌شوند.

به گزارش «تعادل»، روز گذشته ارزش، حجم و تعداد معاملات وضعیت ناامید‌کننده‌یی داشته و رقم‌های به ثبت رسیده نشان از رکود شدید بازار دارد. دیروز، ارزش معاملات برای چهارمین بار در سال جاری به محدوده 100میلیارد تومان رسید. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که در شهریورماه که عمیق‌ترین رکود بورس در سال جاری عنوان گرفته، ارزش معاملات، در این محدوده ثبت شده بود. همچنین دیروز، حجم معاملات نیز با ثبت 431میلیون سهم، دومین رکورد سال در کم حجمی را ثبت کرد. نخستین‌بار روز بیستم شهریورماه سال جاری، حجم معاملات با ثبت 388میلیون سهم کمترین رقم را ثبت کرده بود و در نهایت تعداد معاملات نیز با ثبت رقم 43هزار دفعه معامله به رکوردهای شهریورماه سال جاری بازگشت.

در تحولی دیگر نمادهای لیدری بازار نیز روز کم معامله‌یی را سپری کردند تا جایی که روی نماد فولاد، شبندر، خودرو، فملی، جم و زامیاد کمترین حجم فروش در هفته‌های اخیر ثبت شد. این در حالی است که طی روزهای گذشته، روی نماد پتروشیمی جم تا سقف 40میلیون سهم دادوستد می‌شد اما روز گذشته تنها 200هزار سهم توسط سرمایه‌گذاران مورد معامله قرار گرفت.

همچنین بررسی معاملات روز گذشته بازار نشان می‌دهد، حقوقی‌ها در دادوستدها کمترین مشارکت را داشته‌اند. این موضوع از آنجایی نشات می‌گیرد که برخی سهامداران عمده و حقوقی‌های بزرگ در روزهای پایانی هر ماه، بازی با نمادهای بورسی را شدت بخشیده و پس از ارتقای قیمت به فروش آنها اقدام می‌کنند. از لحاظ تکنیکالی نیز در برهه کنونی بازار سرمایه داخلی به حالت اشباع رسیده است به‌طوری که برخی صنایع به سطوح مقاومتی خود نزدیک شده و توان شکستن این سطح را ندارند. گروه‌های فلزات اساسی و معدنی از جمله گروه‌هایی بوده که پس از رشدهای چشمگیر در دوره‌های قبل، هم‌اینک به اصلاح قیمتی رو آورده و تاکنون موفق به عبور از سطح مقاومتی خود نشده‌اند. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، این نمادها به معاملات کم حجم و رخوت‌بار خود ادامه داده و تا آینده نزدیک رشد چندانی را تجربه نکنند. در این سوی بازار نیز برخی نمادها همچنان در سطوح حمایتی خود به دام افتاده‌اند. نمادهای خودرویی از جمله نمادهایی بوده که مدت زیادی است معاملات آنها به اصلاح قیمت‌ها اختصاص دارد.

با این حال بررسی معاملات روز گذشته خبر از رشد نمادهای فولادی و معدنی می‌دهد. رشد اندک فلزات اساسی طی معاملات روز گذشته به دلیل افزایش قیمت این فلزات در بازارهای جهانی بود. بررسی معاملات فلزات اساسی در بازارهای جهانی نشان می‌دهد، روز گذشته قیمت مس 2.26درصد، سرب 1.87درصد، روی 0.78درصد رشد را تجربه کرده‌اند و بی‌تردید این موضوع در معاملات این نمادها در معاملات روز گذشته بی‌تاثیر نبوده است.

در همین رابطه رضا عموحسنی با اعلام در انتظار بودن سرمایه‌گذاران از تحولات سیاسی- اقتصادی گفت: یکی از نگرانی‌های بازار سرمایه، تحولات سیاسی امریکاست که بر اساس آن وضعیت توافق هسته‌یی و برجام همچنان در هاله‌یی از ابهام قرار دارد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در روزهای گذشته به دلیل افزایش قیمت کامودیتی‌ها در سطح بین‌المللی شاهد رونق بازار سرمایه بودیم، اما این روند افزایشی با کاهش قیمت‌های جهانی متوقف شد و بازار را دچار رخوت کرد. عموحسنی در ادامه عنوان کرد: در میان‌مدت این رخوت از بازار خارج می‌شود و به همین دلیل اغلب سرمایه‌گذاران در انتظار روشن شدن وضعیت‌های مبهم داخلی و جهانی هستند.

این کارشناس در پایان گفت: الگوهای تکنیکالی عامل اصلی این رخوت هستند زیرا زمانی که قیمت سهامی به بالاترین حد یا پایین‌ترین حد خود می‌رسد سهامداران اقدام به خرید و فروش نمی‌کنند و منتظر تغییرات بعدی نشسته و در آن صورت اقدام به خرید و فروش سهام می‌کنند.


وضعیت نماگرهای بورسی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز تهران دوشنبه اول آذرماه 95 با افزایش 40واحدی به رقم 79هزار و 319 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با 32واحد افزایش عدد 15 هزار و 991واحد را تجربه کرد. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 13واحدی به رقم 88 هزار و 664 واحد رسید. شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 38واحدی به عدد 56هزار و 158واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با 29واحد افزایش عدد 169هزار و 638واحد را تجربه کرد. ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 108میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 431 میلیون و 218هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 46 هزار و 390 نوبت داد و ستد بود.

براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با 25واحد، ملی صنایع مس ایران با 13واحد و گروه صنعتی بارز با 9واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام، در نماد معاملاتی 3 شرکت پتروشیمی جم با 12واحد، ایران خودرو با 9واحد و حفاری شمال با 7واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

طی معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های مواد ویژه لیا، اوراق مشارکت کرج از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان هگمتان، سیمان ایلام، خوراک دام پارس، مارگارین، سیمان آرتا اردبیل، ماشین‌سازی ارا، اوراق گواهی سپرده عام بانک پارسیان، دشت مرغاب، داروپخش و پتروشیمی ممسنی متوقف شدند. در این روز همچنین سازمان خصوصی‌سازی 60 درصد از سهام پالایش نفت کرمانشاه را به طور یکجا به قیمت پایه هر سهم 22183ریال روانه میز فروش فرابورس کرده است.

دیروز کمتر از 30میلیون سهم صنعتی دریایی ایران به ارزش بیش از 8 میلیارد تومان، سرمایه‌گذاری بهمن 13میلیون سهم به ارزش بیش از 1.5میلیارد تومان و 8 میلیون سهم گسترش صنایع انرژی آذراب به ارزش کمتر از 2میلیارد تومان کد به کد شد. در بازار خرده‌فروشی سهام نیز سهامدار عمده سرمایه‌گذاری سایپا بیش از 23میلیون سهم را روی صفر تابلو کد به کد کرد.

داد و ستد‌های فرابورس

بازار فرابورس ایران نخستین روز معاملاتی خود در آذر ماه را با نقل و انتقال نزدیک به 136میلیون ورقه بهادار به ارزش 109میلیارد تومان پشت سر گذاشت که نشان از پیشی گرفتن یک میلیارد تومانی ارزش معاملات فرابورس از بورس تهران است. در معاملات روز گذشته شاخص کل پس از تجربه چند افت و خیز، نوسان محسوسی را نسبت به روز معاملاتی پیشین تجربه نکرد و در همان ارتفاع 833 واحدی باقی ماند.

دیروز، نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، آهن و فولاد ارفع و پالایش نفت لاوان تا سقف حداکثر 1.7واحد تاثیر مثبت بر آیفکس داشتند و در مقابل نماد شرکت‌های پالایش نفت شیراز، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و پتروشیمی مارون تا حداکثر یک واحد تاثیر منفی از خود به جا گذاشته و مانع از رشد شاخص شدند. در همین حال بازار سهام فرابورس روز گذشته شاهد دادوستد 79میلیون سهم به ارزش 29.4میلیارد تومان بود. نماد«حریل» با نقل و انتقال 13میلیون سهم به ارزش 1.8میلیارد تومان درحالی به عنوان پرمعامله‌ترین نماد فرابورسی شناخته شد که نماد«شلیا» با معامله 6 میلیون سهم به ارزش 5.4 میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملاتی را تجربه کرد. نماد شلیا دیروز پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام، تقسیم سود نقدی هر سهم و تعدیل پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی 1396 با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد بازگشایی شد.

بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز میزبان معامله بیش از 678 هزار ورقه به ارزش 61.2 میلیارد تومان بود. در این بازار اسناد خزانه اسلامی مرحله ششم با نقل و انتقال بیش از 152هزار ورقه به ارزش 143میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را تجربه کرد. به ‌ترتیب نمادهای اخزا 7، 8 و 10 نیز در این رده‌بندی در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. نماد معاملاتی اوراق مشارکت شهرداری کرج پس از پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه اوراق دیروز در بازار اوراق با درآمد ثابت بازگشایی شد. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز کماکان قیمت اوراق تسهیلات مسکن در مسیر کاهشی قرار داشت به طوری که قیمت هر ورقه تسه بین 75تا 80 هزار تومان مورد مبادله قرار گرفت. امتیاز تسهیلات مسکن مهر 94 با افزایش 0.76درصدی درحالی بیشترین رشد قیمتی را در تابلو معاملاتی تسه‌ها تجربه کرد که اوراق تسهیلات مسکن شهریور93 حدود 1.6درصد افت قیمتی را شاهد بود.


بورس انرژی

در جلسه معاملاتی دیروز دوشنبه اول آذر ماه 95 کالاهای برش سنگین پتروشیمی جم، نیتروژن مایع، برش سنگین و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز در رینگ داخلی و میعانات گازی مجتمع گاز پارس جنوبی و نفتای سنگین پالایش نفت لاوان در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران عرضه خواهند شد. این عرضه‌ها درحالی است که معاملات مستمر در بازار قراردادهای سلف موازی استاندارد برق و قراردادهای سلف موازی استاندارد با سررسید یک سال و بیشتر در بازار مشتقه نیز ادامه خواهد داشت. رینگ بین‌الملل بورس انرژی طی 2روز ابتدایی آذر ماه میزبان عرضه بیش از 170هزار تن انواع حامل‌های انرژی خواهد بود. در کنار عرضه یک میلیون لیتر میعانات گازی پارس جنوبی و 35هزار تن نفتای سنگین پالایش نفت لاوان در روز شنبه، روز یک‌شنبه بازار فیزیکی میزبان عرضه 15هزار تن نفت گاز شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، هزار تن سوخت هوایی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، 3هزار و 500 تن گاز مایع خام پالایش گاز ایلام و هزار تن گاز مایع صنعتی پتروشیمی بندر امام(حمل زمینی) خواهد بود تا با این حساب روزهای ابتدایی ماه جدید روزهای پررونق رینگ بین‌الملل بورس انرژی باشد.


معاملات بورس کالا

تالار محصولات کشاورزی دیروز شاهد عرضه ۲۰هزار تن گندم خوراکی استان‌های کرمانشاه، همدان، مرکزی و آذربایجان غربی بود. یک هزار تن گندم دوروم، ۲هزار و ۷۰۰ تن شکر سفید، ۵ هزار تن ذرت دانه‌یی و ۴۴هزار و ۷۳۰ تن جو دامی نیز در این تالار عرضه شد. همچنین ۳هزار و ۵۲ تن ذرت دانه‌یی موجودی ۹ انبار استان‌های کرمانشاه و کردستان نیز در قالب گواهی سپرده کالایی در این تالار عرضه شد.

تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران میزبان عرضه ۱۱هزار و ۷۰۷ تن انواع محصولات فلزی بود. علاوه بر این ۶ هزار و ۵۲۰ تن سبد میلگرد مخلوط و ۳۷۷ تن میلگرد ۱۶ شرکت ذوب آهن اصفهان، ۵۰۰ تن شمش هزار پوندی، ۱۵۰تن بیلت و ۳هزار و ۶۶۰ تن شمش آلیاژی آلومینیوم شرکت ایرالکو و ۵۰۰ تن شمش هزار پوندی آلومینیوم شرکت هرمزال در این تالار عرضه شد. این گزارش حاکی است ۱۰تن کشمش بی‌دانه استان همدان در تالار صادراتی عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر