آمار

۱۳۹۵/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۶۰۷

تورم آبان ماه به 7.5 درصد رسید

براساس اعلام مرکز آمار ایران، تورم ۱۲ماهه منتهی به آبان امسال با کاهش 0.4واحد درصدی نسبت به ماه قبل به 7.5درصد رسید.

به گزارش تسنیم، شاخص کل(بر مبنای سال پایه 90) در آبان ماه امسال عدد 233.6 را نشان می‌دهد که نسبت به ماه قبل 0.3درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین افزایش شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 6.1 درصد است که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل یعنی6.6 درصد 0.5واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

تورم 12ماهه منتهی به آبان امسال نسبت به ماه قبل 0.4درصد کاهش یافته و از 7.9درصد به 7.5درصد رسیده است. شاخص گروه عمده«خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» در آبان ماه امسال به رقم 271.6 رسید که نسبت به ماه قبل 0.3درصد افزایش داشته است.

براساس این گزارش، شاخص گروه اصلی «خوراکی‌ها» در ماه مورد بررسی به عدد 269.2 رسید که نسبت به ماه قبل 0.3درصد افزایش داشته است. شاخص گروه اصلی خوراکی‌ها نسبت به ماه مشابه سال قبل 8.3 درصد افزایش نشان می‌دهد و نرخ تورم12ماهه این گروه 6.7 درصد است. شاخص گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات نسبت به ماه مشابه سال قبل 8.4درصد افزایش نشان می‌دهد و درصد تغییرات این گروه در 12ماه منتهی به آبان ماه 1395 نسبت به دوره مشابه سال قبل 6.8 درصد است که نسبت به همین اطلاع در مهر ماه 1395(6.8 درصد) بدون تغییر مانده است. همچنین شاخص گروه عمده کالاهای«غیرخوراکی و خدمات» در مهر ماه 1395 به رقم 220.6 رسید که نسبت به ماه قبل0.3درصد افزایش داشته است. میزان افزایش شاخص گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات نسبت به ماه مشابه سال قبل5.2 درصد بوده و نرخ تورم12ماه منتهی به آبان ماه 1395 نسبت به دوره مشابه سال قبل این گروه 7.8درصد است که نسبت به تورم 12ماهه منتهی به مهر ماه 1395(8.4 درصد) 0.6واحد درصد کاهش

یافته است.


ایجاد ارتباط سیستمی 4سازمان برای مبارزه با قاچاق

رییس سازمان اموال تملیکی با بیان اینکه هنوز ارتباط سیستمی چهار سازمان مرتبط با حوزه قاچاق ایجاد نشده است، گفت: در صورت تسریع در این موضوع حجم قاچاق به صورت عملی کاهش چشمگیری خواهد داشت.

امین دلیری در گفت‌وگو با تسنیم از شناسایی قاچاقچیان از طریق سامانه لینک شده بین گمرک، سازمان بنادر، دیوان محاسبات و اموال تملیکی خبر داد و گفت: این سامانه به‌طور آزمایشی بین گمرک و سازمان اموال تملیکی مورد بهره‌برداری قرار گرفته اما هنوز بین سازمان بنادر و تعزیرات حکومتی لینک ارتباطی ایجاد نشده است. وی افزود: هماهنگی‌های لازم انجام شده است تا به زودی ارتباط سیستمی بین 4سازمان به‌طور کامل برقرار شود. دلیری ادامه داد: اگر بتوانیم سامانه جامع ردگیری کالای قاچاق را به‌طور کامل در اختیار داشته باشیم، حتما حجم کالای قاچاق به شکل عملی کاهش خواهد یافت. رییس سازمان اموال تملیکی در خصوص علل طولانی شدن بهره‌برداری نهایی این دست سامانه‌ها گفت: به نظر می‌رسد، عزم کلی برای مبارزه با قاچاق وجود دارد اما در بدنه‌های اجرایی هنوز مشکلاتی باقی مانده که باید برطرف شود.

او افزود: ساز و کار اجرایی سامانه‌های مبارزه و ردگیری کالای قاچاق در دست کارشناسان و مسوولان میانی سازمان‌های اجرایی است. معاون وزیر اقتصاد گفت: روی همه سامانه‌های مرتبط با حوزه تجارت یک گروه کار کرده است، بنابراین لینک کردن نهایی سامانه‌های سازمان‌های مختلف کار دشواری نیست اما باید یکسری هماهنگی‌هایی نیز در بدنه‌های اجرایی فراهم شود. وی در پایان گفت: یکی از راه‌های شناسایی کالای قاچاق از طریق عدم تطابق اظهارات ثبت شده با مشخصات فیزیکی کالایی است که از مبادی رسمی کشور وارد شده است.


غایبان سرشماری ۹۵ فقط تا سوم آذرماه مهلت دارند

رییس مرکز آمار ایران می‌گوید: در سرشماری سال ۱۳۹۵ با آمار 4درصدی غایبان مواجه بوده‌ایم که تلاش مرکز آمار بر این است که از طریق مراجعه حضوری چندباره ماموران و همچنین دادن مهلت ثبت‌نام اینترنتی به غایبان این 4درصد در سرشماری ۱۳۹۵ لحاظ شود. امیدعلی پارسا در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه تا پایان یکم آذرماه سرشماری سال ۱۳۹۵ به پایان رسید، گفت: تا صبح روز یکم آذر ۹۹.۲درصد جمعیت کشور سرشماری شده‌اند که این میزان شامل ۷۹میلیون و ۵۰۰هزار نفر از جمعیت کشور است و پیش‌بینی ما این است که تا پایان امروز(دیروز) سرشماری تمام شود. رییس مرکز آمار ایران همچنین اظهار کرد: با این همه جمعیتی معادل 4درصد جزو غایبان سرشماری سال ۱۳۹۵ بوده‌اند که طی امروز، دوم و سوم آذرماه فرصت دارند از طریق اینترنت نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند. با این همه ماموران ما نیز مجبور شده‌اند که دوبار و حتی چندبار به در منزل غایبان مراجعه کرده تا بتوانند آنها را در سرشماری لحاظ کنند. وی افزود: ما اصرار داریم حتما تعداد غایبان به زیر یک‌درصد برسد و پیش‌بینی ما این است که در سه روز باقیمانده برای ثبت‌نام غایبان این خلأ موجود پر شود. پارسا همچنین گفت: با این همه ما مجبور هستیم اطلاعات مربوط به جمعیتی را که از قلم افتاده است، از طرق دیگر و با استفاده از اطلاعات دیگری پر کنیم و به هرحال نمی‌شود اطلاعات نفوس و مسکن بخشی از خانوار ایرانی را ولو کمتر از یک درصد از جمعیت کل کشور از قلم انداخت و در برنامه‌ریزی‌های کشور قرار نداد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر