اهمیت انتخاب شرکت مناسب برای تعمیر هواپیما

۱۳۹۵/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۵۹۸

گروه راه و شهرسازی

برای هزاران نفر در سراسر جهان که یا صاحب هواپیما هستند یا در حال خرید هواپیما، موضوع تعمیرات این پرنده‌ها بسیار مهم است.

زیرا تمامی هواپیماها در خوشبینانه‌ترین حالت، ممکن است به تعمیرات اساسی، به‌روزرسانی یا نگهداری نیاز داشته باشند که البته بطور کلی انجام تعمیرات اساسی مناسب برای انواع مختلف هواپیما به سه موضوع زمان، صبر و سرمایه‌گذاری بستگی دارد.

در واقع اجرای تعمیرات اساسی برای هر نوع هواپیما به این بستگی دارد که ایرلاین صاحب هواپیما به درک برسد که هواپیمای تحت مالکیتش چه زمان به این نوع خدمات نیاز دارد و اینکه ارائه این نوع خدمات در مورد هواپیماهای آنها با انجام چه پارامترهایی آغاز می‌شود و چه مدت طول خواهد کشید و اینکه انجام این تعمیرات تا چه اندازه روی بهره‌وری هواپیماها تاثیر خواهد گذاشت و در نهایت اینکه آیا خود شرکت هواپیمایی و صاحب هواپیماها توانایی انجام این نوع تعمیرات را دارد یا باید از خدمات یک شرکت حرفه‌یی استفاده کند.


تعمیرات اساسی هواپیما چیست؟

تعمیرات اساسی هواپیما اصطلاحی است که تعمیر تمامی قطعات هواپیما از دماغه تا دم هواپیما و تعمیر همه تجهیزات و قطعات در بین آنها را دربرمی‌گیرد. این تعریف در حالی مطرح می‌شود که بسیاری از افراد تعمیرات اساسی هواپیما را تنها به تعمیر موتور هواپیما مربوط می‌دانند، اما همانطور که گفته شد تعمیر اساسی هواپیما به این معنی است که هر بخشی از هواپیما که نیاز به تعمیر و نگهداری دارد تا زمانی که در شکل اصلی خود اصلاح شده باقی بماند، به‌روزرسانی و بازسازی شود.

به عنوان مثال، اگر با اضافه کردن صندلی‌های جدید و عایق کاری، تغییری در داخل هواپیما ایجاد شود در واقع درگیر تعمیرات اساسی هواپیما شده است. در واقع تعمیرات اساسی هواپیما تمامی موارد موتور، قطعات خارجی و داخلی، بال، استابلایزر، سکان و قطعات برق و ابزار هواپیما را پوشش می‌دهد. در اصل تعمیر و نگهداری هواپیما شامل تمیز کردن و به‌روزرسانی قطعات مختلف هواپیما برای بالا بردن بهره‌وری این قطعات با حفظ وضع موجود است. بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در خصوص تعمیرات حرفه‌یی، نقاشی، نوسازی کابین و بطور کلی تعمیر و نگهداری در موتور و قطعات متحرک از هواپیما تخصص دارند و در این خصوص به شرکت‌های مختلف هواپیمایی خدمات می‌دهند.

پیدا کردن پایتخت شرکت حق هواپیما

اگر ایرلاین یا صاحب هواپیمایی به دنبال پیدا کردن یک شرکت متخصص و حرفه‌یی برای انجام امور مربوط به تعمیر و نگهداری هواپیماهای خود هستند، باید موارد زیر را به عنوان خصوصیات لازم آن شرکت برای انتخاب و انجام تعمیرات اساسی هواپیماها در نظر بگیرند.

نکته اول آنکه شرکت متخصص در امر تعمیر و اورهال هواپیما باید دارای مجوز و بیمه باشد. در واقع یک شرکت تعمیر و نگهداری هواپیما مناسب باید بطور کامل مجوز و گواهی لازم برای تعمیر و نگهداری هواپیماها را داشته باشد. صدور مجوز برای این شرکت‌ها بدین معنی است که آنها تمامی قوانین و مقررات شرکت‌های تعمیر هواپیما را از یک مقام محلی یا منطقه در کشور خود دریافت کرده است. همچنین بیمه برای این شرکت‌ها بسیار لازم است زیرا هرگونه حادثه‌یی برای هواپیماها ممکن است رخ دهد اما در صورتی که هواپیما تحت مراقبت یک شرکت و تحت پوشش بیمه باشد برای تامین خسارات وارده جای بحثی باقی نخواهد ماند.

موضوع بعدی به اهمیت توصیه و نظرات در امر انتخاب شرکت تعمیر‌کننده هواپیما بازمی‌گردد. صاحب هواپیما و ایرلاین باید به انواع توصیه‌ها شامل تجربه سایر مشتریان دسترسی داشته باشند. این موضع را باید در خاطر داشت که تمام شرکت‌های فعال از کسانی که بطور طبیعی از فعالیت آنها تعریف می‌کنند و اعلام می‌کنند که آنها چقدر خوب هستند و در نهایت استفاده از خدمات این شرکت را به دیگران توصیه می‌کنند بهره می‌برند، بنابراین صاحبان ایرلاین‌ها باید بیشتر در سایت سازمان‌های مستقل در خصوص یافتن رزومه فعالیت‌های این شرکت‌ها و حسن شهرت آنها در انجام خدمات‌شان جست‌وجو کنند.

این نکته را نیز باید در نظر داشت که حتی در بررسی فعالیت بهترین شرکت‌ها نیز نکات منفی وجود دارد در واقع آنچه ایرلاین‌ها و صاحبان هواپیماها باید به دنبال آن باشند یافتن یک الگوی است که نتایج و کیفیت انجام پروژه را نشان دهد. موضوع مهم بعدی محلی است که شرکت تعمیرکننده در آن وجود دارد. این موضوع از آنجایی اهمیت دارد که در صورتی که صاحب هواپیما بخواهد هواپیمای تحت مالکیت خود را برای تعمیر به شرکت تعمیر کنند واگذار کند دیگر نخواهد علاوه بر هزینه‌های مربوط به تامین قطعات و تعمیر هواپیما هزینه‌یی را برای حمل و نقل هواپیما به شرکت تعمیر‌کننده متحمل شوند. در واقع استفاده از خدمات یک شرکت محلی بسیار به صرفه‌تر از استفاده از سرویس شرکتی است که از محل هواپیما دور است.

گارانتی نکته مهم دیگری است که در انتخاب یک شرکت برای تعمیر هواپیما باید در نظر گرفته شود. در واقع یک شرکت تعمیرات هواپیما مناسب باید کار خود را برای یک دوره از زمان پس از اتمام آن را تضمین کند. یک ضمانت خوب نشان‌دهنده جدیت کاری شرکت است.

موضوع مهم بعدی قیمتی است که شرکت تعمیراتی برای تعمیر و تامین قطعات هواپیماها در نظر می‌گیرند. صاحبان هواپیما باید در نظر داشته باشند که در بین شرکت‌های تعمیراتی، قیمت تعمیرات متفاوت است و باید از بین این شرکت‌ها، شرکتی که بهترین خدمات را با نازل‌ترین قیمت ارائه می‌دهد را انتخاب کنند. البته این نکته را نیز باید در نظر داشته باشند که شرکتی که بالاترین قیمت را می‌دهد لزوما کیفیت خدماتش هم بالا نیست و بالعکس شرکت‌های ارزان قیمت‌تر خدمات‌شان بد نیست.

با در نظر گرفتن تمامی این عوامل صاحبان هواپیما می‌توانند آگاهانه و در کوتاه‌ترین زمان بهترین شرکت تعمیرکار را برای تعمیرات و اورهال هواپیماهای خود را انتخاب کنند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر