رسانه‌های نو جای کتاب را نمی‌گیرند

۱۳۹۵/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۵۸۰

میرجلال‌الدین کزازی با بیان اینکه ابزارهای آگاهی‌رسانی نوین نمی‌توانند جای کتاب را بگیرند، گفت: حتی به وارونگی می‌اندیشم؛ هرچه بر کارایی و شتاب این ابزارها افزوده می‌شود، نیاز به کتاب نیز به همان سان فزونی می‌گیرد. به گزارش ایسنا، این نویسنده و مترجم در پاسخ به این پرسش که آیا رسانه‌های نو در آگاهی‌رسانی می‌توانند جای کتاب را بگیرند، صراحتا پاسخ منفی داد و اظهار کرد: نمی‌توان پذیرفت که دستگاه‌های آگاهی‌رسانی کنونی بتوانند پیوندی ژرف و درونی همچون کتاب با کاربر خود پدید بیاورند و این به سرشت و ساختار درونی کتاب برمی‌گردد که آن را از دیگر دستگاه‌ها یا ابزارهای آگاهی‌رسانی جدا می‌دارد.

او افزود: ارزش کتاب در این است که ما را از دیدن و خواندن به اندیشیدن می‌رساند و اگر ما در آنچه می‌خوانیم و به چشم می‌بینیم، نیندیشیم، خواندن بیهوده خواهد بود و نمی‌توانیم گفت به راستی کتاب را خوانده‌ایم. کزازی در ادامه تاکید کرد: در خواندن کتاب تنها با چشم روبه‌رو نیستیم و تنها از چشم بهره نمی‌گیریم، بلکه سر و مغز هم در خواندن کتاب کارکردی بنیادین دارند و کارکرد سر در این کنش بسیار بیشتر از چشم است، زیرا کتاب را تنها نمی‌بینیم و نمی‌خوانیم بلکه در آن می‌اندیشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر