صعود طلای سیاه به بالاترین سطح در 3 هفته گذشته

۱۳۹۵/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۵۷۷

گروه انرژی نادی صبوری

8 روز مانده به نشست مهم و سرنوشت‌ساز اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام در وین، پالس‌های صادر شده از حواشی این نشست دیروز قیمت نفت خام را به بالاترین سطح در 3 هفته گذشته رساند. به گزارش «تعادل»، رویترز دیروز در این باره نوشت که قیمت نفت با طی روندی صعودی در روز دوشنبه به بالاترین سطح در 3 هفته اخیر رسید. روندی که از تضعیف ارزش دلار امریکا ناشی شده و با نزدیک‌تر شدن اعضای اوپک به توافقی برای محدود کردن سقف تولید، همزمان شد.

معاملات آتی برنت در 1157 GMT با 96سنت افزایش به 47دلار و 82سنت در هر بشکه رسید که بالاترین سطح از اول نوامبر تاکنون بوده است، همزمان معاملات آتی WTI نیز با 87سنت افزایش به 46دلار و 56سنت در هر بشکه رسید. دلار در هفته گذشته به یکی از ضعیف‌ترین دوران خود رسید که باعث افزایش بهای کالاهایی همچون نفت، مس، طلا و اقلامی دیگر شد. کریگ ارلام استراتژیست بازار شرکت ONDA می‌گوید: «با کمک اظهارات ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه درباره اینکه باور دارد اعضای اوپک در آخر نوامبر به یک توافق دست پیدا می‌کنند، نفت روزانه با یک درصد افزایش قیمت مواجه شده است.» ارلام اما با یادآوری اینکه امکان انعقاد توافقی بدون چارچوب و قاعده میان اوپکی‌ها وجود دارد، همچنان شک و تردیدهای فراوانی نسبت به امکان توافق اعضای این سازمان بر سر جزییات این توافق و دقیق بودن آن، دارد. تردیدی که از رفتار اعضای اصلی اوپک در قبال این توافق، ناشی می‌شود.

رویترز در ادامه می‌نویسد: ولادیمیر پوتین بیان کرده است که هیچ مانعی بر سر راه موافقت روسیه با فریز نفت خام نمی‌بیند. کشوری که اکنون به تولید 11میلیونی و بالاترین سطح تولید از زمان فروپاشی شوروی دست یافته است.

در همین حال اعضای اوپک در هفته گذشته پیشنهادی جایگزین را برای ایران در توافق مطرح کردند. پیشنهادی که مبنی بر این بود که ایران به جای کاستن از سطح تولید خود، سقفی مشخص را برای تولید رعایت کند.

ایران در کنار لیبی و نیجریه خواستار معافیت از طرح کاهش سقف تولید نفت خام اوپک هستند.

تهران به دنبال افزایش تولید نفت خام خود پس از رفع تحریم‌ها و بازیابی سهمی از بازار است که در زمان تحریم توسط دیگر تولید‌کنندگان، گرفته شده است. لیبی و نیجریه نیز خواستار این هستند که شرایط داخلی کشور آنها در نظر گرفته شود. کاسته شدن از موج خشونت و درگیری‌های داخلی در این دو کشور، به معنای بار جدیدی از تولید در اوپک است که در توافق فعلی باید از سوی عربستان و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، کشیده شود. بانک انگلیسی بارکلیز درباره نشست اوپک می‌نویسد «بعضی از اشکال توافق دست‌یافتنی است» اما در ادامه هشدار می‌دهد که تاثیر این توافق اندک خواهد بود. این بانک در ادامه تحلیل خود می‌نویسد: «ما انتظار داریم که اوپک به توافقی معتبر و قابل قبول دست پیدا کند، اما تولید‌کنندگان نفت شیل در بازه قیمت 50 الی 55 دلار رشد خواهند کرد و از هر فرصتی که با کاهش تولید نفت خام اوپک به آنها داده شود، برای افزایش تولید بهره خواهند برد.»

همزمان با این اتفاق، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از جبار اللعیبی وزیر نفت عراق نوشت که این کشور، 3 پیشنهاد تازه را برای اجرای طرح کاهش تولید نفت خام، در نشست 30 نوامبر در وین مطرح خواهد کرد.

اللعیبی در ادامه عنوان کرده است: «گزینه‌های پیشنهادی عراق بر اساس سیاست اوپک خواهد بود و وحدت این سازمان را تقویت خواهد کرد.» وال استریت ژورنال در ادامه به نقل از وزیر نفت عراق نوشته است: «پیشنهادهای ما بر اساس متغیرهای دیگر بنا شده و تصمیم‌گیری را برای اعضای سازمان، ساده‌تر خواهد کرد.» وزیر نفت عراق از ارائه جزییات این پیشنهادها به این روزنامه امتناع کرده و وزارت نفت عراق نیز برای پاسخگویی در این مورد در دسترس نبوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر