تداوم مذاکره با بویینگ و ایرباس در هفته جاری

۱۳۹۵/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۵۶۴

گروه راه و شهرسازی

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در واکنش به تازه‌ترین اظهارات مقام‌های بویینگ و ایرباس مبنی بر تبعیت از سیاست‌های رییس‌جمهور منتخب و مصوبات کنگره در فروش هواپیما به ایران گفت که این اظهارات به‌طور رسمی به ما اعلام نشده است. البته مذاکرات با مقامات بویینگ و ایرباس با هدف خرید هواپیما در هفته جاری نیز ادامه خواهد یافت.

اصغر فخریه‌کاشان، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نمایندگان ایرباس و بویینگ اظهارات اخیر خود را به صورت رسمی و کتبی به ما اعلام نکرده‌اند، گفت: جلسه بعدی مذاکرات با نمایندگان ایرباس و بویینگ در هفته جاری برگزار می‌شود.

عضو ارشد مذاکره‌کننده تیم هوایی ایران در واکنش به اظهارات منتشر شده از سوی مقامات ایرباس و بویینگ مبنی بر اینکه اگر دولت امریکا فروش هواپیما به ایران را ممنوع کند، به این تصمیم احترام می‌گذارند، گفت: هنوز نمایندگان ایرباس و بویینگ به صورت رسمی چیزی را به ما اعلام نکرده‌اند.

فخریه‌کاشان ادامه داد: نمایندگان ایرباس و بویینگ به صورت مستمر و دایم با ما در تماس هستند، اما هنوز موضوعی را به صورت رسمی و کتبی به ما اعلام نکرده‌اند.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود، یک فروند ایرباس جدید 321 در مراحل چک نهایی برای ورود به ناوگان هوایی ایران است، این ایرباس چه زمانی وارد ناوگان ایران ایر می‌شود؟ اظهار کرد: ایرباس 321 از جمله 5 فروند ایرباسی است که تا پایان سال شمسی وارد ناوگان هوایی کشورمان می‌شود.


نبود منابع برای خرید نقدی هواپیما

عضو ارشد مذاکره‌کننده تیم هوایی ایران درباره اظهارات مسوولان ایرباس مبنی بر اینکه به شرط پرداخت نقدی یک فروند ایرباس نو را تا پایان سال میلادی به ایران تحویل می‌دهد، گفت: هنوز هیچ مذاکره‌یی درباره پرداخت نقدی برای خرید هواپیماهای نو نداشته‌ایم. هنوز هیچ یک از این اظهارات به‌طور رسمی به ما اعلام نشده است.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر شرط ایرباس پرداخت نقدی باشد، ایران این شرط را خواهد پذیرفت؟ گفت: منبع مالی برای خرید نقدی هواپیماهای نو از ایرباس را نداریم، اما تاکید می‌کنم هنوز ایرباس درباره این درخواست خود به صورت رسمی با ما وارد مکاتبه و مذاکره نشده است.

عضو ارشد مذاکره‌کننده تیم هوایی ایران درباره احتمال خرید هواپیماهای شرقی از جمله سوخو تاکید کرد: تمام سازندگان هواپیما قصد فروش هواپیما به ایران را دارند، اما ما هیچ تغییری را در برنامه خرید هواپیماهای جدید نداشته‌ایم.


ادامه مذاکرات با فروشندگان هواپیما

فخریه‌کاشان همچنین درباره خرید هواپیما از امبرائر و بمباردیر گفت: مذاکرات با تمام فروشندگان هواپیما در حال انجام است و تماس‌های مستمر برقرار است. مدل هواپیماهای بمباردیر و امبرائر از جمله هواپیماهای کوچک هستند و برخی قطعات این هواپیماها هم از امریکا تامین می‌شود، بنابراین مشکلاتی که برای خرید ایرباس و بویینگ وجود دارد شامل حال هواپیماهای بمباردیر و امبرائر می‌شود.

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی درباره جلسه بعدی مذاکره با نمایندگان ایرباس و بویینگ گفت: در هفته جاری جلسه‌یی برای ادامه مذاکرات با نمایندگان ایرباس و بویینگ برگزار می‌شود.


ایرباس به زودی می‌رسد

در همین حال و پس از اظهارنظر قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در خصوص ادامه مذاکرات با فروشندگان هواپیما، علی عابدزاده، رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که خرید هواپیمای ایرباس مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به زودی قرارداد امضا خواهد شد.

عابدزاده اظهار کرد: انعقاد قرارداد خرید ایرباس به مراحل پایانی خود می‌رسد. مسائل فنی تا حد بسیاری روشن است، مسائل حقوقی نیز ادامه دارد و ان‌شاءالله در آینده نزدیک قرارداد خرید امضا خواهد شد.


سن بالای هواپیماهای فعال

در حالی که مقامات رسمی و دولتی کشور هنوز خبر قطعی‌ای در خصوص زمان نهایی شدن قراردادهای خرید هواپیما و بویینگ ارائه نکرده‌اند، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی به لزوم خرید ناوگان تازه هوایی در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اعمال تحریم‌های ظالمانه متاسفانه سن ناوگان هوایی کشور بالا و نزدیک به ۲۳ سال است.

مقصود اسعدی‌سامانی، میانگین سنی ناوگان هواپیمایی کشور را در حال حاضر بالا خواند و گفت: با توجه به اینکه صنعت هواپیمایی ایران پس از انقلاب مورد تحریم‌های ظالمانه واقع شد، به همین دلیل میانگین سنی هواپیماهای ما حدود ۲۳سال است، از این رو متاسفانه ما شاهد سن بالای ناوگان هواپیمایی کشور هستیم.

وی خرید هواپیماهای تازه و افزوده شدن آنها به ناوگان را یک اتفاق مثبت دانست و اظهار کرد: قطعا هواپیماهای جدید باید رده سنی کمتری داشته باشند البته این نوع هواپیماها نیز دست‌دوم هستند اما مدنظر دولت این است که حداکثر سن هواپیماهای خریداری ‌شده ۱۶سال باشد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: طبیعتا با خرید هواپیماهای تازه تعدادی از هواپیماها از رده خارج می‌شود کما اینکه در حال حاضر نیز بالغ‌ بر ۱۰۰فروند هواپیمای ما به دلیل کمبود قطعات زمین‌گیر هستند.


تاثیر برجام در خرید هواپیماها

اسعدی‌سامانی برجام را در ایجاد برخی گشایش‌های لازم در صنعت هوایی بسیار موثر خواند و گفت: با توجه به اینکه صنعت هوایی کشور ما مورد تحریم قرارگرفته بود، بعد از برجام طبعا گشایش‌هایی رخ داد که باعث شد ارتباط شرکت‌های هواپیمایی با کشورهای دیگر برقرار شود، از این رو در برخی موارد تحریم قطعات و برقراری ارتباط و تعمیر موتور هواپیماها و برخی تسهیلات مربوط به سوخت‌ها فراهم ‌شده است.

وی افزود: امیدواریم شاهد گشایش بیشتری در این موارد باشیم. البته همان‌طور که اطلاع دارید، توافقی که ایران با ایرباس و بویینگ داشته می‌تواند یکی از این گشایش‌ها تلقی شود.

تمام این اظهارنظرها در حالی انجام می‌شود که مجلس نمایندگان امریکا هفته گذشته طرح درخواست ممنوعیت فروش هواپیما به ایران را تصویب و مقامات رسمی شرکت هواپیماسازی بویینگ در واکنش به تصویب این طرح اعلام کردند در صورتی که ترامپ مخالف فروش هواپیما به ایران باشد از آن تبعیت خواهند کرد.

مدیران ایرباس نیز در واکنش به تصویب این طرح اعلام کردند که ایرباس منتظر خواهد ماند تا ببیند سنا و رییس‌جمهور باراک اوباما چه واکنشی به تصمیم اخیر مجلس نمایندگان نشان می‌دهند.

به گفته مقامات کنسرسیوم ایرباس حتی اگر توقف فروش هواپیما به ایران رای نیاورد، رای اولیه مجلس نمایندگان امریکا در شرایطی که ایرباس در حال مذاکره در مورد شرایط نهایی قرارداد است، یک وضعیت بلاتکلیفی به وجود آورده است و تصمیم نهایی هر چه باشد، از نظر زمانی برای این قرارداد خوب نیست، ما باید واکنش ایران را ببینیم؛ چه اوباما مصوبه مجلس نمایندگان را وتو کند و چه نکند، روی کار آمدن دونالد ترامپ حکایت از وضعیت خوبی ندارد.

در نهایت گویا باید منتظر ماند و دید که سرنوشت طرح ممنوعیت فروش هواپیما به ایران در مجلس نمایندگان چه خواهد شد و آیا ایران می‌تواند با تمام این مانع‌تراشی‌ها و کمبود منابع مالی موفق به خرید هواپیما و نوسازی ناوگان خود ‌شود یا خیر؟

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر