سرزمین سبز

۱۳۹۵/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۵۶۳

آنتی‌بیوتیک در 85درصد مرغ کشور

فارس| معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی گفت: برای تولید مرغ در کشور از هیچ هورمونی در مرغداری‌ها استفاده نمی‌شود و بین ۱۰ تا ۱۵درصد مرغ تولیدی در کشور بدون مصرف آنتی‌بیوتیک (مرغ سبز) است. مسعود هاشم‌زاده در مورد افزایش تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک (مرغ سبز) در سراسر کشور گفت: در یک تعداد از واحدهای پرورش مرغ که شرایط قرنطینه‌یی و فضای کاری آنها به گونه‌یی است که می‌توانند مرغ بدون آنتی‌بیوتیک تولید کنند، از سازمان دامپزشکی درخواست مجوز می‌کنند و ما هم در سه مقطع از ابتدای جوجه‌ریزی تا قبل از کشتار، از طیور در حال رشد نمونه‌برداری کرده تا میزان آنتی‌بیوتیک را در آنها ردیابی کنیم.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی در پاسخ به اینکه چرا اغلب مرغ تولیدی در کشور به شیوه مرغ سبز تولید نمی‌شود، گفت: گاهی اوقات مرغداری‌ها به هم بسیار نزدیک است و اگر فقط یک مرغداری شرایط بهداشتی و قرنطینه‌یی را به‌طور کامل رعایت نکند، بیماری به تمام مرغداری‌ها سرایت کرده و مشکل ایجاد می‌کند. مضاف بر آنکه همه مرغداری‌ها موظفند یک هفته قبل از کشتار مرغ، دوره پرهیز از مصرف آنتی‌بیوتیک را سپری کنند و گرنه اجازه کشتار به آنها داده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: سلامت جوجه‌ریزی، دادن آب و دان بهداشتی، پوشش لباس پرسنل و عوامل شبیه به این، مسائلی است که اگر به درستی و کامل رعایت شود، دیگر نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک در مرغداری‌ها نیست.

به گفته هاشم‌زاده در عین حال تولید 10 تا 15 درصد مرغ کشور به شیوه مرغ بدون آنتی‌بیوتیک است که میزان تولید آن، استان به استان متفاوت است.


مشوق صادرات مرکبات پرداخت نشده است

ایرنا| در حالی که باغداران مازندران این روزها بیشترین فشار را از پایین بودن قیمت و احتمال فاسد شدن دسترنج یک‌ساله خود متحمل می‌شوند، گره صادرات این محصول مهم باغی استان همچنان ناگشوده باقی مانده است.

مدیرکل تعاون روستایی مازندران قیمت بالای مرکبات در مقایسه با کشورهای رقیب و کمبود نقدینگی را مهم‌ترین مشکل پیش روی صادرات مرکبات استان به خارج از کشور اعلام کرد. محمدرضا کریمی در نشست بررسی مشکلات و موانع صادرات مرکبات مازندران به خارج از کشور از جمله روسیه گفت که این مشکلات باعث شده مرکبات این استان در سال زراعی جاری نتواند در حد محسوسی به خارج از کشور صادر شود. کریمی گفت: ما برای صادرات مرکبات در استان نیاز به تامین نقدینگی داریم و با اینکه دولت یک‌هزار میلیارد ریال تسهیلات برای این کار مشخص کرده ولی هنوز بانک عامل آن مشخص نشده است. وی اضافه کرد: پرداخت تسهیلات یک‌هزار میلیارد ریالی با نرخ سود 11درصدی مشوق خوبی برای صادرکنندگان مرکبات است و باید هرچه سریع‌تر بانک عامل آن نیز مشخص شود تا ما بتوانیم صادرکنندگان را به بانک برای دریافت معرفی کنیم. رییس اتاق بازرگانی مازندران هم تعرفه بالای گمرکی، بالا بودن قیمت حمل و نقل، قیمت بالای مرکبات در داخل را مهم‌ترین چالش پیش روی صادرات مرکبات مازندران اعلام کرد. عبدالله مهاجر گفت: با وجود رایزنی با روسیه در سطح روسای جمهوری، همچنان تعرفه گمرکی دریافتی از محصولات ایرانی در گمرگ روسیه بالاست و این قیمت تمام شده محصول صادراتی ما را افزایش می‌دهد.


90درصد روغن کشور

وارداتی است

ایلنا| مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی گفت: 90درصد نیاز کشور به روغن با واردات تامین می‌شود، به اندازه‌یی که ظرفیت کارخانه‌ها را افزایش داده‌ایم در تهیه مواد اولیه در داخل کشور کاری انجام نداده‌ایم.

علیرضا مهاجر در رابطه‌ با وضعیت تولید دانه‌های روغنی‌ و ‌نیاز بیش از 90درصدی کارخانه‌های روغن‌کشی به واردات مواد اولیه بیان داشت: ظرفیت کارخانه‌های روغن‌کشی 5میلیون تن است و ظرفیت کارخانه‌های روغن‌نباتی 3میلیون و 600هزار تن است نیاز کشور به این ظرفیت در روغن خام و کارخانه‌های روغن یک میلیون و 500هزار تن است یعنی 2میلیون و 100هزار تن ظرفیت اضافه در این کارخانه‌ها وجود دارد و کارخانه‌ها با ظرفیت خالی مواجه هستند. او افزود: نزدیک به 94درصد یعنی کل نیاز کشور را از خارج وارد می‌کنیم؛ یعنی به اندازه‌یی که ظرفیت‌ کارخانه‌ها را گسترش دادیم در تهیه مواد اولیه در داخل کشور کاری انجام ندادیم. با توجه به ظرفیت کارخانه‌ها توان صادرات نیز داریم؛ اما با توجه به نیاز وارداتی این امر میسر نمی‌شود. او در ادامه گفت: سالانه بیش از 4میلیارد دلار واردات روغن داریم و با تولید دانه‌های روغنی می‌توانیم از خروج ارز جلوگیری کنیم که در نتیجه اشتغال ایجاد می‌شود بحث مهم دیگری که مطرح است بهداشت روغن است.


تولید 80درصد جو مصرفی در داخل کشور

تعادل| مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت: بیش از 80درصد جو مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، کاوه خاکسار افزود: نیاز سالانه کشور به جو نزدیک به 5میلیون تن است و سال زراعی 95-1394 نزدیک به 3میلیون و 800هزار تن از این محصول در داخل تولید شد. وی اظهار داشت: 20درصد باقیمانده نیاز ما به جو با رفع مسائل بازرگانی حل خواهد شد، زیرا ما کارهای مدیریتی را در چارچوب اقتصاد مقاومتی انجام می‌دهیم و به دنبال افزایش عملکرد تولید این محصول هستیم. خاکسار عملکرد مزارع دیم جو را در سال زراعی گذشته یک‌هزار و 400 کیلوگرم در هکتار و مزارع آبی را 3هزارو 500 کیلوگرم در هر هکتار عنوان کرد. وی تصریح کرد: سال گذشته نزدیک به یک میلیون و 700هزار هکتار از اراضی، زیر کشت جو رفت که از این سطح 700هزار هکتار مربوط به اراضی آبی و یک میلیون هکتار اراضی دیم بود. وی با بیان اینکه برای سال زراعی جاری برنامه کشت یک‌میلیون و 750 هزار هکتار جو را داریم، گفت: تاکنون بیش از 395 هزار و 300 هکتار جو آبی و 446هزار و 408 هکتار جو دیم کشت شده است. وی با اشاره به اینکه کشت این محصول در اراضی کشور همچنان ادامه دارد، افزود: سال گذشته تا این ماه در کشور یک میلیون هکتار جو کشت شده بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر