بیمارستان‌های دولتی شرکتی می‌شوند

۱۳۹۵/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۵۶۰

ایرنا| معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با انتقاد از برخورد تبعیض‌آمیز سازمان تامین اجتماعی با بیمارستان‌های دولتی و غیردولتی گفت: قرار است با تصویب برنامه ششم توسعه، اداره بیمارستان‌های دولتی به شرکت‌های غیردولتی واگذار شود.

محمدآقاجانی در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد وزارت بهداشت برای بهبود خدمات بیمارستانی در برنامه ششم چیست، پاسخ داد: پیشنهادهای متعددی وارد لایحه برنامه ششم شده است که اصلاح وضعیت و ساختار بیمه‌ها، تامین منابع پایدار برای سلامت مردم و تغییر مدیریت بیمارستان‌های دولتی از مهم‌ترین آنهاست. وی گفت: یکی از مهم‌ترین مشکلات وزارت بهداشت در اداره بیمارستان‌ها، دولتی بودن آنهاست، شیوه اداره دولتی بیمارستان‌ها با بروکراسی و مشکلات بسیار زیادی مواجه است، بیمارستان‌های دولتی چابک نیستند، نمی‌توانند به درستی از منابعی که در اختیار دارند، استفاده کنند و باید با اختیارات بیشتری اداره شوند. معاون وزیر بهداشت ادامه داد: شیوه دولتی اداره شدن بیمارستان‌ها باعث شده که بخش مهمی از منابع انسانی، منابع فیزیکی و منابع مالی در بیمارستان‌ها هدر برود و کارآیی لازم را نداشته باشند و به‌طور کلی ساختار مدیریت دولتی ساختار بروکراتیک و کندی است.

آقاجانی ادامه داد: مدل پیشنهادی وزارت بهداشت که در لایحه برنامه ششم نیز آمده، این است که بیمارستان‌های دولتی در قالب شرکت‌های غیر دولتی اداره شوند. در این مدل اداره کردن بیمارستان‌ها، مالکیت دولتی بیمارستان حفظ می‌شود، اما اداره بیمارستان به شرکت غیردولتی واگذار می‌شود، به شرط اینکه تعرفه دولتی را رعایت کنند و پرداختی مردم افزایش پیدا نکند. آقاجانی درباره واگذاری بیمارستان‌ها به تامین اجتماعی و شهرداری‌ها گفت: شرط وزارت بهداشت برای واگذاری بیمارستان‌ها به این سازمان‌ها این است که تعرفه دولتی را رعایت کنند و پرداختی مردم محدود بماند و در هیچ شرایطی دست رد به سینه مردم محروم نخورد. معاون درمان وزیر بهداشت اضافه کرد: نکته مهمی که در مورد سازمان تامین اجتماعی وجود دارد، این است که باید تکلیف هزینه کرد منابع سازمان تامین اجتماعی روشن شود، زیرا اکنون یک نوع دوگانگی و تبعیض در نحوه هزینه‌کرد منابع سازمان تامین اجتماعی وجود دارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر