افزایش طلاق؛ کاهش زاد و ولد

۱۳۹۵/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۵۵۸

گروه اقتصاد اجتماعی|

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور ثبت 102هزار طلاق و 448هزار ازدوج در هفت ماهه امسال خبر داد و گفت: «این آمار حاکی از افزایش طلاق نسبت به سال 90 است.»

سیف‌الله ابوترابی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه به اعلام آمار ازدواج و طلاق پرداخت و عنوان کرد: «تعداد ازدواج ثبت شده 448هزار و 945واقعه در 7ماهه گذشته و میزان طلاق ثبت شده 102هزارو 81مورد است.»

به گفته ابوترابی، طلاق در سال 90 حدود 1.9رویداد به ازای هر هزار نفر جمعیت بود که در سال جاری 2.1مورد طلاق به ازای هر هزار نفر جمعیت شده است. میانگین سن مردان و زنان در نخستین ازدواج از سال 91 تا 94 یک سال برای مردان و 0.8 برای زنان افزایش یافته که در تهران 1.8 برای مردان و 1.7 سال برای زنان بوده است.

به گزارش ایرنا، او افزود: ذکر این نکته ضروری است که برای مقایسه آمار طلاق باید یک بازه زمانی چندساله را درنظر گرفت. درباره شاخص نسبت طلاق به ازدواج نیز باید گفت که در گذشته میانگین سن ازدواج در مردان و زنان یک رقم بود ولی اکنون دستخوش تغییر شده و اینها در تحلیل وضعیت ازدواج و طلاق اثرگذار است.»


افزایش مرگ و میر، کاهش زاد و ولد

ابوترابی در ادامه به اعلام آمار ولادت و فوت به ثبت رسیده در سال جاری پرداخت و گفت: «تعداد ولادت‌های به ثبت رسیده در سال جاری تا پایان آبان ماه یک‌میلیون و 32هزار و 988رویداد و تعداد فوت‌های به ثبت رسیده در این مدت 244هزار و 171رویداد است. این میزان در سال گذشته حدود 243هزار مورد بوده و افزایش

دو صدم درصدی را نشان می‌دهد. در 31درصد ولادت‌ها سن مادر بین 25 تا 29 سال بوده است. سهم مادران در گروه سنی 30 تا 34 سال نیز 26درصد بوده است. سهم این گروه‌های سنی در سال 1390 به ترتیب 32 و 21درصد بوده است. مقایسه آمار امسال با سال گذشته نشانگر کاهش 2درصدی در آمار ولادت است.» به گزارش ایرنا، وی از افزایش جمعیت کشور به ۸۰میلیون و ۴۸۱هزار و ۷۵۹نفر تا صبح دیروز خبر داد و تاکید کرد: «نسبت جنسی در کشور تولد ۱۰۵پسر در مقابل ۱۰۰نوزاد دختر را نشان می‌دهد که این آمار طبیعی است.» سخنگوی سازمان ثبت احوال خاطرنشان کرد: میانگین سن فوت‌شدگان در کشور در هشت ماهه امسال 63سال است که این میانگین برای زنان 66سال و برای مردان 61سال گزارش شده است.

این مقام مسوول در سازمان ثبت احوال کشور درباره میانگین سن فوت‌شدگان در سال 90 هم گفت: «میانگین سنی فوت‌شدگان در این سال، 61سال بود که 63سال برای زنان و 59سال هم برای مردان به ثبت رسید.»

ابوترابی میانه سنی متوفیان کشور را هم 5/72سال عنوان کرد و افزود: «این، یعنی نیمی از متوفیان کشور در زمان فوت، بیش از 5/72سال سن داشته‌اند.»

64میلیون کارت ملی در ایران

ابوترابی همچنین با اشاره به بیش از 107میلیون رکورد اطلاعات هویتی ایرانیان در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور گفت: «بیش از 64میلیون کارت شناسایی ملی برای ایرانیان صادر شده است.»

سخنگوی سازمان ثبت احوال با بیان اینکه یکی از خدمات فعلی سازمان صدور کارت ملی هوشمند است گفت: «دولت ما را مکلف کرده و مرجع صدور کارت هوشمند هستیم. نزدیک به 12میلیون و 894هزار و 621کارت تا امروز صادر شده و در استان‌های مختلف در حال توزیع است. بر این اساس 10میلیون و 436هزار و 808کارت توسط پست تحویل شده است. همچنین 18میلیون و 793هزار و 284نفر ثبت‌نام خود را تکمیل کرده‌اند و در نوبت قرار دارند.»

ابوترابی در پاسخ به اینکه آیا فراخوانی برای مراجعه مردم اعلام خواهد شد یا خیر گفت: «با توجه به ظرفیت فعلی، فعلا فراخوانی برای دریافت کارت نداریم. اما تدریجا افرادی که وارد سن 15سالگی می‌شوند، افراد فاقد کارت و سایرین به فراخور نیاز به دفاتر ثبت احوال، پست و پیشخوان دولت مراجعه می‌کنند.»

او در توضیح علت تاخیر در تحویل کارت‌های ملی هوشمند گفت: «ما قبلا عذرخواهی کردیم و اکنون هم عذرخواهی می‌کنیم، ایرادات در حال رفع هستند و از هفته گذشته خط تولید صدور کارت ارتقا پیدا کرده و بنا داریم تا پایان سال کارت افراد در نوبت را تحویل بدهیم و زمان انتظار را به یک ماه برسانیم. همچنین رایزنی‌هایی برای تسهیل تحویل کارت‌های ملی هوشمند به خصوص برای معلولان در حال انجام است.»


نام‌ها و دردسرهای‌شان

ابوترابی در این نشست درباره نام‌گذاری نوزادان در کشور نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «نخستین سند هویتی کشور برای بانویی به نام «فاطمه ایرانی» صادر شده است و همواره فاطمه محبوب‌ترین نام بوده است. در سال جاری نیز نام «فاطمه» بیشترین فراوانی را در جمعیت اناث و «امیرعلی» نیز بیشترین فراوانی را در جمعیت ذکور داشته است.»

به گزارش ایسنا، نام دارای فراوانی برای دختران در سال جاری به ترتیب فاطمه، زهرا، نازنین‌زهرا، یسنا، زینب، حلما، باران، فاطمه‌زهرا، ریحانه و رها و برای پسران نیز امیرعلی، امیرحسین، علی، ابوالفضل، حسین، محمدطاها، امیرعباس، محمدحسین و امیرمحمد است. در ماه محرم جاری نیز نام‌های امیرحسین، حسین، ابوالفضل، امیرعلی، امیرعباس برای پسران و نام‌های فاطمه، زهرا، زینب و نازنین زهرا برای دختران دارای بیشترین فراوانی بوده است.

ابوترابی در مورد ممنوعیت نام‌گذاری برخی اسامی روی فرزندان نیز گفت: «نام‌هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی، عناوین و القاب زننده یا نامتناسب با جنس باشد ممنوع است، اما اگر نامی زننده نباشد و به هر دلیلی در سامانه خدمات الکترونیکی ثبت احوال ذکر نشده باشد آن نام در کمیته‌یی با حضور اساتید دانشگاهی زبان فارسی، عربی و... بررسی می‌شود تا در صورت داشتن شرایط ثبت شود.»

به گزارش مهر، او با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۵ در ۶۷مورد با نام‌گذاری فرزندان از سوی خانواده‌ها موافقت نشده است، تاکید کرد: «اسامی همچون ژاکلین، کاترین و رایمون از جمله اسامی بوده که به دلیل مغایرت با فرهنگ ملی و اسلامی با آنها مخالفت شده است.»

مشاور رییس سازمان ثبت احوال همچنین از تغییر نام ۱۵هزار و ۴۵۷نفر در نیمه اول سال ۹۵ خبر داد و تصریح کرد: «از این تعداد ۱۳۳۵مورد با احکام مراجع قضایی انجام شده و مابقی تغییر نام مذهبی به مذهبی یا موارد مشابه بوده از طریق قوانین داخلی ثبت احوال انجام شده است. در این مدت ۴۱هزار و ۳۱۳مورد تغییر نام خانوادگی ثبت شد که بیشتر آن مربوط به حذف نام مکان از پسوند خانوادگی بوده است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر