توافق رسمی با روسیه برای صادرات محصولات کشاورزی

۱۳۹۳/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۵۵

ایسنا مدیرکل بین‌الملل وزارت جهادکشاورزی گفت: در سفر اخیر وزیر جهادکشاورزی به مسکو توافقات رسمی با روسیه برای صادرات محصولات کشاورزی ایرانی صورت گرفت و موانع صادرات تولیدات کشاورزی ایران به روسیه در حضور مقامات دو کشور مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت.

هومن فتحی اظهار کرد: وزیر جهادکشاورزی و هیات عالی‌رتبه همراهش در سفر به روسیه، ضمن شرکت در اجلاس وزرای کشاورزی کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری‌های شانگهای و شرکت در نمایشگاه نوآوری کشاورزی این سازمان، در دیدارهای متعددی با وزرای کشاورزی کشورهای این سازمان شرکت کردند.

وی افزود: حجتی در سفر اخیرش به روسیه دو دیدار با وزیر کشاورزی این کشور، نیکلای فیودرف داشت که طی این دیدار ضمن معرفی توانمندی‌های غذایی و کشاورزی ایران از سوی وزیر جهادکشاورزی، وزیر کشاورزی روسیه از حمایت ایران از کشورش و صادرات محصولات کشاورزی ایرانی استقبال کرد.

مدیرکل بین‌الملل وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: در گزارش مکتوب و تصویری وزیر جهادکشاورزی به همتای روسی‌اش فهرست اقلام تولید‌شده و دارای قابلیت صادراتی ایرانی به این کشور به‌صورت کامل ارایه شد. همچنین باتوجه به اینکه ضمن حضور مقامات و مسوولان دولتی بخش کشاورزی ایران، فعالان اقتصادی بخش خصوصی و صادر‌کنندگان محصولات کشاورزی ایرانی نیز در آنجا حضور داشتند، موانع صادراتی محصولات کشاورزی ایرانی به روسیه نیز از نظر شرایط استانداردهای بهداشتی و مشکلات پولی و بانکی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد این موانع در کمیته مشترک متشکل از مسوولان دولتی و فعالان اقتصادی بخش خصوصی کشاورزی دو کشور، حل شود.


امضای توافقنامه برای حل موانع صادراتی

فتحی اظهار کرد: طی این سفر اعلام آمادگی ایران برای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه، درخواست روسیه مبنی بر استقبال از صادرات محصولات کشاورزی ایرانی و تدابیر اندیشیده‌ شده برای حل موانع صادراتی به این کشور، توافقنامه به‌صورت مکتوب به امضای طرفین رسید. وی با بیان اینکه سفر وزیر جهادکشاورزی به روسیه در حل موانع صادرات محصولات کشاورزی به این کشور تاثیر بسیاری داشت، گفت: یکی از جلساتی که به حل موانع صادرات محصولات کشاورزی به روسیه کمک کرد، نشست مشترک مسوولان دامپزشکی ایران و روسیه بود که درخصوص حل موانع بهداشتی و بررسی شرایط قرنطینه‌یی دو کشور بود که پس از آن در جلسه‌ مشترک دو وزیر کشاورزی، مقرر شد این مشکلات در اسرع وقت حل شود.


پیشنهاد کشت فراسرزمینی در روسیه

مدیرکل بین‌الملل وزارت جهادکشاورزی افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که در زمینه صادرات محصولات کشاورزی به روسیه وجود داشت، موانع پولی و بانکی بود که در جلسه مشترک فعالان اقتصادی بخش خصوصی دو کشور این مشکلات در حضور مدیران عامل بانک‌های ایرانی و روسی استان‌های مختلف روسیه طرح و مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد این موانع هرچه سریع‌تر برطرف شوند.

فتحی گفت: یکی از پیشنهادهای وزیر جهادکشاورزی به همتای روسی خود کشت فراسرزمینی محصولات کشاورزی در روسیه بود که مورد استقبال و پذیرش وزیر کشاورزی روسیه قرار گرفت و همکاری‌های فنی و تحقیقاتی در این زمینه نیز در حال انجام است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر