کاهش نرخ سکه به زیر یک‌میلیون و 100هزار تومان

۱۳۹۵/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۵۴۴

گروه بانک و بیمه احسان شمشیری

بانک مرکزی نرخ رسمی ارزها برای روز دوشنبه را تعیین کرد و نرخ رسمی 17 ارز کاهش و 17 ارز افزایش یافته و نرخ 5 ارز هم تغییری نداشته است. به گزارش «تعادل»، دلار با 0.2تومان کاهش 3205.9تومان، پوند با 1.4تومان افت قیمت 3955.5تومان و یورو با 0.8تومان افزایش 3396تومان ارزش‌گذاری شد. صرافان ارز و سکه در بازار آزاد تهران، هر دلار امریکا را با 26تومان کاهش 3642تومان‌ معامله کردند. هر یورو با 7.5تومان رشد معادل 3984تومان و هر پوند با 4تومان کاهش 4595تومان دادوستد شد. در بازار طلا نیز به‌دنبال کاهش اونس جهانی به 1215دلار، نرخ انواع سکه و طلا نیز کاهش یافت. هر اونس طلا نیز با 7دلار و 20سنت افزایش قیمت نسبت به شنبه، یک‌هزار و 215دلار و 60سنت قیمت‌گذاری شد. هر قطعه سکه طلای بهار آزادی طرح جدید با 9200تومان کاهش، یک‌میلیون و 99هزار تومان، سکه طرح قدیم یک‌میلیون و 90هزار تومان، هر قطعه نیم سکه 557هزار تومان و هر ربع سکه 296هزار تومان دادوستد شد. همچنین هر قطعه سکه یک گرمی 184هزار تومان و هر گرم طلای 18عیار 109920تومان معامله شد. کارشناسان معتقدند که به‌دنبال اعلام خبر تصمیم‌گیری فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در امریکا، عده‌یی از سرمایه‌گذاران به سمت سپرده‌گذاری در بانک‌ها تمایل پیدا کرده و تقاضای خود را برای طلا کاهش داده‌اند در نتیجه باعث کاهش تدریجی نرخ طلا شده است. اما در عین حال برخی صاحب‌نظران معتقدند که روند نرخ طلا در ماه‌های آینده متاثر از افزایش قدرت دلار، صعودی خواهد بود و در صورتی که سرمایه‌گذاری در صنایع زیربنایی، فلزی، معدنی و... افزایش یابد، سرمایه‌ها به سمت بورس و سرمایه‌گذاری در صنایع زیربنایی جذب خواهد شد.


برنامه‌ریزی برای صادرات طلا

نزدیک به یک ماه از تدوین آیین‌نامه جدید صادرات و واردات طلا و نقره در کشور می‌گذرد که طی آن، مقررات مخل و دست و پاگیر گذشته حذف شده است.

محمد کشتی‌آرای درباره چشم‌انداز صادرات این محصول افزود: در مقوله صادرات یا واردات طلا، به هیچ عنوان تخصص مهم نیست و هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند به انجام این کار اقدام کند و هیچ محدودیتی وجود ندارد. به گفته این مسوول، برندسازی در صنعت طلا و جواهر نه فقط در ایران، بلکه در هیج جای جهان و کشورهای پیشرو در این عرصه مطرح نیست به‌ویژه در ایران بیشتر برندها خانوادگی است.

وی اعلام کرد: طراحی مناسب، رعایت استانداردهای کیفی و بازاریابی مناسب، عوامل اصلی کسب بازارهای بیشتر و افزایش سهم ایران از بازار جهانی طلاست.

رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران بر لزوم ایجاد مراکزی برای توسعه صنعت طلا و جواهر کشور تاکید کرد و افزود: امروزه به‌دلیل گسترش فضای فیزیکی شهرها و افزایش جمعیت، در هر نقطه‌یی می‌توان بازار منطقه‌یی به راه انداخت. به گفته این مسوول، با پیش‌بینی حضور بانک‌ها، صرافی‌ها، نمایندگی‌های شرکت‌های مختلف تجاری داخلی و خارجی و... در این مراکز می‌توان پایگاهی برای گسترش و تعالی صنعت طلا و جواهر کشور و توسعه صادرات و واردات آنها ایجاد کرد.

کشتی‌آرای گفت: کشورهای همسایه و اطراف ایران تشنه تولیدات طلا و جواهر ایرانی هستند و می‌توان با بهره‌گیری از فرصت‌ها به توسعه بیش از پیش بازار کشور اندیشید. وی تاکید کرد: با راه‌اندازی بورس جواهر می‌توان به ایجاد اطمینان و امنیت در خریداران و فروشندگان اقدام کرد. کشتی‌آرای چندی پیش به ایرنا اعلام کرده بود که تولید و مصرف طلا در کشور در پنج سال گذشته به یک‌سوم کاهش یافته که علت اساسی آن تغییر فرهنگ و نگرش مردم به این فلز قیمتی است.

به گفته وی، به همین دلایل دو سال گذشته در تهران بیش از 750 واحد صنفی طلا تعطیل شد که در سایر شهرستان‌ها این آمار به 3800 واحد صنفی رسیده است؛ البته اینها جزو صنف‌هایی است که تغییر رسته داده‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر