در هفتهیی که گذشت در میان اهالی صنعت بیمه درخصوص نقش و تاثیر رسانهها در ترویج فرهنگ بیمه سوالی مطرح شد که به جز دو مورد پاسخ کوتاه هیچ پاسخ دیگری دریافت نشد و تحلیل این موضوع میتواند دو عامل داشته باشد. عامل اول: همکاران و فعالان صنعت بیمه نظر خاصی در این مورد ندارند یا اینکه نقش چندانی در اثربخشی فعالیت رسانهها در فرهنگسازی بیمهیی قایل نیستند. عامل دوم: به نقش و اهمیت فعالیت رسانهها در ترویج فرهنگ بیمه واقف هستند اما ابراز نظر خود را تاثیرگذار نمیدانند. نگارنده با نظر گروه اول موافق نیست اما تا حدودی با نظر گروه دوم موافق است. پس از طرح سوال نظرسنجی مذکور، انتظار میرفت حداقل از سوی کارشناسان حوزه بیمه در رسانهها و روابط عمومیها واکنشی کوچک به موضوع نشان داده شود که به دلایلی که مشخص نیست، شاهد بیان نظرات کارشناسی نبودیم. امروزه نقش رسانهها در تاثیرگذاری بر امور سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و... به اثبات رسیده و از حیث تولید و انتقال خبرها هیچ جایگزینی بهتر از رسانههای معتبر وجود ندارد. از حیث فرهنگسازی نیز رسانهها در کنار سازمانهای مختلف تولیدی، خدماتی، اداری و... به اشاعه فرهنگ میپردازند. از قضا بدون مشارکت رسانهها در ترویج فرهنگ امروزه این امر تقریبا امکانپذیر نیست. همواره این گلایه از سوی اهالی صنعت بیمه، مدیران ارشد کشور و خردمندان جامعه که فرهنگ بیمهیی جامعه پایین است را شاهد هستیم اما اراده و گامی اساسی و زیربنایی برای حل این موضوع هیچگاه دیده و برداشته نشده است. طی دو دهه گذشته به دلیل ضرورت، شرایط و نیازهای جامعه ایرانی چند روزنامه اقتصادی خوشنام و با ایدههای مناسب پا به عرصه نهادند و صفحاتی از آن رسانهها به صنعت بیمه اختصاص یافت. در همین روند چند روزنامهنگار علاقهمند و حرفهیی در بخش بیمه صاحبنظر شدند و همین دوستان پایهگذار انجمن تخصصی خبرنگار بیمهیی و سایتهای مختلف در این حوزه شدند. همت و تلاش روزانه این همکاران موجب تحرک و تبادل اخبار متعدد روزانه در بازار بیمه شد. بازار بیمهیی که قبل از این تحرکات رسانهیی در یک سکوت و بیتحرکی خبری بهسر میبرد با حضور چندین خبرنگار تخصصی این حوزه و به همت و تلاش روزانه این عزیزان اکنون به پرتحرکترین و پر گفتمانترین بخش اقتصادی کشور تبدیل شده است. این به مفهوم ایجاد یک جریان فرهنگساز با کمک خبرنگاران و رسانههای تخصصی بیمه است. این عزیزان با کمترین هزینه و با اثربخشترین و کاراترین فعالیت، اخبار، تحلیلها و مقالات بیمهیی را در دسترس افکار عمومی و مدیران کشور قرار میدهند. این همکاران صادق و صمیمی صنعت بیمه عمومی به نحو احسن در حال انجام نقش روابط عمومی صنعت کشور هستند. بجا و شایسته است، مدیران و تصمیمگیرندگان صنعت بیمه از تلاشهای بیوقفه و فرهنگساز بخش تخصصی رسانهیی صنعت بیمه حمایتهای مالی و معنوی بهعمل آورده و بهطور ادواری از خدمات این عزیزان تجلیل در خور و شایسته بهعمل آورد. رسانهها امروزه نقش کلیدی در توسعه بازارها ایفا میکنند. برای توسعه و ترویح فرهنگ بیمه به رسانههای تخصصی و انجمن خبرنگاران بیمهیی بهعنوان یاران همگام و ارزنده صنعت بیمه نگاه کنیم؛ زیرا ترویج فرهنگ بیمه به نفع همه ایرانیان است.