تنها 350‌هزار دلار در گردشگری سلامت تحقق یافت

۱۳۹۳/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۵۳

یک روز مانده به عید سعید فطر، اتاق بازرگانی ایران جلسه صبحانه کاری خود را این‌بار با وزیر بهداشت شروع کرد. شاید در نگاه اول به نظر می‌آمد که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کمترین ارتباط را با مسایل اقتصادی دارد اما مسایل مطرح شده به‌خوبی نشان داد که اقتصاد سلامت چقدر در دستور کار پارلمان بخش خصوصی قرار گرفته است. در این جلسه قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت گفت: انتقادات چند ماه اخیر به کیفیت مواد غذایی واقعیت دارد و توهم نبوده است.

وی افزود: قانون استاندارد در حال بازنگری بوده و موازی‌کاری‌ها به‌زودی برطرف خواهد شد. هاشمی اظهار کرد: وزارت بهداشت هم ممکن است اشتباه کرده باشد و برای کاهش این اشتباهات سعی می‌کنیم با برقراری جلسات مشترک با اتحادیه‌ها اشتباهاتمان را برطرف کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور افزود: در حال حاضر به 13 کشور صادرات دارو داریم و بازار عراق، سوریه و لبنان بازار‌های بزرگی است که در آنها وارد شده یا قرار است وارد شویم. وی خاطرنشان کرد: تا به حال مداخلات زیادی در وظایف وزارت بهداشت صورت گرفته است و هنوز به ساختار دلخواه نرسیده‌ایم.

وزیر بهداشت دستاورد جلسه با پارلمان بخش خصوصی را ارتباط بیشتر با تولید‌کننده عنوان کرده و نوید داد که دوران کمبود دارو تمام شده و نیازی به انبار کردن آن نیست.


منافع تولید‌کننده و سلامت مصرف‌کننده را باید در نظر گرفت

دکتر هاشمی پس از صبحانه کاری با اعضای اتاق بازگانی ایران و در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه زمینه برای ارتباط بیشتر با تولید‌کنندگان فراهم شد.

وی با بیان اینکه امنیت غذایی مردم خیلی مهم است، ادامه داد: اعمال نظر تولید‌کننده صرفا در حذف روغن پالم و امثالهم منطقی نیست. تصمیم‌گیری باید به‌گونه‌یی باشد که منافع تولید‌کننده و سلامت مصرف‌کننده مدنظر قرار گیرد. همچنین نظرات همه دوستان را کسب کردیم و اگر غفلتی بوده، جبران می‌شود. اما هیچگاه نباید انتظار داشت تصمیمات دستگاه‌های نظارتی سازگار با نظر یک بخش باشد، اما تلاش می‌کنیم عادلانه و مدبرانه باشد.

وزیر بهداشت در خصوص مصرف بالای دارو در کشور گفت: به‌دلیل کمبود دارو نگرانی به‌وجود آمده است و در هر خانه‌یی وارد می‌شویم یک انبار دارو وجود دارد، اما این نگرانی‌ها برطرف می‌شود و نیازی به انبار‌کردن دارو نیست. بخشی از آن نیز مربوط به خوددرمانی است. بخشی هم به پزشکان مربوط می‌شود که به‌دلیل انتظار مردم است که فکر می‌کنند اگر پزشک داروی بیشتری تجویز کند باسوادتر است. به‌طورکلی استاندارد هر نسخه به‌طور متوسط 2.5دارو است. هاشمی همچنین تصریح کرد که فروش لباس‌های دست دوم ممنوع شده است و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم باید در اجرای این قانون همراهی داشته باشد.

غلامحسین شافعی رییس اتاق ایران در نشست با وزیر بهداشت ضمن قدردانی از اقدامات سریع و مطلوب این وزارتخانه در طول یک‌سال گذشته، منابع در دسترس برای مراقبت‌های بهداشتی را اندک ارزیابی و از آن به‌عنوان دردی کهنه یاد کرد.

رییس اتاق ایران موضوع اقتصاد و بهداشت را دو جزء جدانشدنی از یکدیگر قلمداد کرد و گفت: رابطه اقتصاد و بهداشت تعریف شده است؛ با بالا رفتن سطح بهداشت، توسعه نیز روند صعودی پیدا می‌کند و در کنار آن هزینه‌های درمان و حتی پیشگیری کاهش می‌یابد و از اینجاست که شاهد نزدیکی بیشتر بین اقتصاد و بهداشت می‌شویم.


بی‌توجهی به سند چشم‌انداز 20 ساله

گردشگری سلامت موضوع دیگری بود که به زعم رییس پارلمان بخش خصوصی کشور باید توسط دولت و مسوولان، مورد توجه جدی قرار گیرد. در حال حاضر گردشگری سلامت در مبادلات بین‌المللی رتبه چهارم را به خود اختصاص می‌دهد و در سال 2012 میلادی شاهد افزایش مبادلات این حوزه تا سقف 100میلیارد دلار بودیم؛ متاسفانه باوجود اینکه قرار بود طبق سند چشم‌انداز 20 ساله در سال 1404 خورشیدی از این نظر در رتبه اول منطقه باشیم، و درآمد یک‌سال ما بالغ بر یک‌میلیارد دلار باشد اما امروز درآمد کشورمان از گردشگری سلامت در سال گذشته تنها 350‌هزار دلار برآورد شده است. شافعی افزود: در حالی که گردشگری سلامت در سال 2012 معادل 100میلیارد دلار درآمدزایی داشته در ایران دچار کم‌توجهی شده است.

شافعی تصریح کرد: در ایران کار اصولی برای توسعه گردشگری سلامت صورت نگرفته و همچنان باوجود ظرفیت‌های بالای ایران و امکان صرف هزینه‌های کمتر، همسایگان کشورمان برای درمان راهی سایر کشورهای دنیا می‌شوند. وی با اشاره به فضای جدید بین‌المللی ایران توضیح داد: روابط خارجی موجود، آینده روشن‌تری را در گردشگری سلامت نوید می‌دهد، هرچند نیازمند طراحی سازوکار جدیدی در این رابطه هستیم.

در این جلسه همچنین درخواست‌هایی از سوی فعالان بخش خصوصی مطرح شد. شمس‌علی هادی‌زاده‌معلم، رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران نیز خواستار وضع مجدد یارانه شیر شد و لغو آن را لطمه به سلامت و تاریخ ایران برشمرد.

فکوری، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران خواستار توجه بیشتر به شهرستان‌ها در تدوین قوانین شد.

وی اظهار کرد: شرایط تهران با شهرستان‌ها متفاوت است و نمی‌توان قوانینی که برای یک بیمارستان در شهرک غرب در نظر گرفته می‌شود را در شهرستان‌های کوچک پیگیری کرد.

مجیدرضا حریری، رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران نیز خواستار تغییر نگاه وارداتی در حوزه بهداشت شد تا بتوان بدین‌وسیله از قاچاق جلوگیری کرد.

فاروق یوسفی، عضو دیگر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ در صنایع فرآورده‌های گوشتی را به‌عنوان ضرری جبران‌ناپذیر برای تولیدکنندگان برشمرد و درخواست کرد در این قانون بازنگری صورت گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر