جدال برای الیزه

۱۳۹۵/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۳۰۶


فیگارو:

تیتر یک این روزنامه فرانسوی زبان به انتخابات فرانسه اختصاص دارد. آن ‌طور که فیگارو نوشته است، رقابت میان «نیکلاس سارکوزی» رییس‌جمهوری سابق، «آلن ژوپه» شهردار شهر «بردو» و «فرانسوا فیلون» نخست‌وزیر سابق این کشور جدی‌تر شده است. در این میان نتایج جدیدترین نظرسنجی نشان می‌دهد که سارکوزی رییس‌جمهور سابق فرانسه در نخستین دور انتخابات مقدماتی که قرار است نوامبر برگزار شود ۱۴درصد از آلن ژوپه عقب‌تر است. در این میان به نظر می‌رسد که رقابت میان ژوپه، سارکوزی و فیلون برای ورود به کاخ الیزه بیشتر است. نتایج نظرسنجی مشترک روزنامه فیگارو با موسسه‌های کانتار سوفرس و وان پوینت حاکی است که آلن ژوپه نخست‌وزیر سابق فرانسه و شهردار بوردو در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه موفق به کسب 42درصد آرا خواهد شد و این رقم برای نیکولا سارکوزی به کمتر از 28درصد خواهد رسید. این نظرسنجی افزود: برونو لو مایر و فرانسیس فیلون که خود را نامزد حزب جمهوری‌خواه معرفی کرده‌اند هر یک 11درصد آرا را کسب خواهند کرد. این نظرسنجی پیش‌بینی می‌کند که در دور دوم انتخابات ژوپه اختلاف 24درصدی با سارکوزی ایجاد خواهد کرد. انتخابات مقدماتی فرانسه قرار است طی روزهای 20تا 27نوامبر برگزار شود.

جز ژوپه و سارکوزی 5 نامزد دیگر نیز از این حزب ثبت‌نام کرده‌اند.


وال ‌استریت ژورنال:

این روزنامه تیتر یک خود را به مساله ترامپ و انتصاب‌های جدید او اختصاص داده است. بر این اساس دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آینده امریکا، رینس پریبوس، رییس کمیته ملی جمهوری‌خواهان را به عنوان رییس دفتر کاخ سفید منصوب کرد. رینس پریبوس، یکی از اعضای جمهوری‌خواه بود که در طول کارزار انتخاباتی از رییس‌جمهور منتخب حمایت کرده بود. وی که ۴۴سال دارد یکی از دوستان نزدیک پل رایان، رییس مجلس نمایندگان امریکاست و در دوران کارزار انتخاباتی برای نزدیک شدن پل رایان و نامزد جمهوری‌خواهان تلاش بسیاری کرده است. در همین رابطه رییس مجلس نمایندگان امریکا که روز پنج‌شنبه به فاصله یک روز پس از انتخابات با دونالد ترامپ دیدار کرده بود، رییس‌جمهور منتخب امریکا را فردی سازنده با برنامه‌هایی برای آینده دانست.


واشنگتن پست:

مساله انتخاب ترامپ و احتمال دامن زدن به پوپولیسم در جهان به تیتر یک این روزنامه تبدیل شده است. این مساله که در روزهای گذشته و بعد از انتخاب ترامپ بارها در روزنامه‌های خارجی مطرح شده بود حالا به زبانی دیگر در واشنگتن پست دیده می‌شود. این روزنامه عنوان کرده که بعد از روی کار آمدن ترامپ به عنوان یک پوپولیست، ممکن است پوپولیسم در جهان رو به افزایش رود. بسیاری معتقدند که موج پوپولیسم پس از گذر از امریکای لاتین و اروپا تازه به امریکا رسیده است. پیش‌تر پوپولیسم در ونزوئلا با هوگو چاوز، در ایتالیا با برلوسکنی، در فرانسه با نیکلا سارکوزی و البته در ایران با محمود احمدی‌نژاد شناخته می‌شد و اکنون و در پی شوک هشتم نوامبر 2016 درحالی به امریکا رسیده که در نقاط دیگر دنیا پوپولیست‌های مشهور جای خود را به چهره‌های متفاوتی داده‌اند. در ونزوئلا رییس‌جمهوری کنونی نیز خود را ادامه ‌دهنده راه هوگو چاوز می‌داند اما مانند او پول فراوان نفت در اختیار ندارد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر