کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۲۹۸

«آرگوس» برترین خریداران نفت ایران را معرفی کرد

شانا| هند، چین و اروپا در ماه اکتبر با دریافت ٧٣درصد از نفت ایران در جایگاه بزرگ‌ترین وارد‌کنندگان نفت از کشورمان قرار گرفتند. نشریه آرگوس در گزارشی اعلام کرد که صادرات نفت‌خام ایران در ماه اکتبر ٢٠١٦ نسبت به ماه سپتامبر افزایش ١٣٠هزار بشکه در روز را تجربه کرد و به ٢میلیون و ٤٤٠هزار بشکه در روز رسید. واردات نفت‌خام چین از ایران با ٦١ هزار بشکه در روز کاهش به ٦٠٦ هزار بشکه در روز تنزل یافت. واردات نفت‌خام هند از ایران ٥٣ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ٦٦١ هزار بشکه در روز رسید. هند در ماه اکتبر به بزرگ‌ترین واردکننده نفت از ایران بدل شد و چین به جایگاه دوم رفت همچنین واردات نفت‌خام ژاپن از ایران در دوره یاد شده روزانه ١٧هزار بشکه کاهش یافت و به ١٨٠هزار بشکه در روز رسید.

در این میان، افزایش روزانه ١٩٥هزار بشکه‌یی صادرات نفت‌خام ایران به اروپا شایان توجه است، به‎ طوری که صادرات نفت‌خام ایران به اروپا در ماه آگوست به ٥١٦ هزار بشکه در روز رسید. به گزارش مدیریت کل امور اوپک و روابط با مجامع انرژی، واردات نفت‌خام ترکیه از ایران در ماه اکتبر نیز با کاهش ٦ هزار بشکه به ١٩٤هزار بشکه در روز رسید. هند با ٢٧، چین با ٢٥ و اروپا با ٢١درصد سهم از صادرات مهم‌ترین واردکنندگان نفت از ایران هستند.


مذاکره با نروژ برای توسعه میدان اسفندیار

ایلنا| غلامرضا منوچهری، معاون امور مهندسی و توسعه مدیرعامل شرکت ملی نفت درباره احتمال لغو برجام و قراردادهای نفتی با روی کار آمدن جمهوری‌خواهان در امریکا گفت: در برجام موادی پیش‌بینی شده که قراردادهایی که در دوره‌یی که این معاهده درحال اجراست یا قراردادهایی که بسته می‌شود، مشمول لغو و تحریم نمی‌شود. وی افزود: البته اگر تحریم لغو نشود، قرارداد جدید دیگری نمی‌تواند منعقد شود. منوچهری درباره توسعه میدان نفتی اسفندیار نیز اظهار کرد: برای توسعه این میدان مذاکرات با یک شرکت نروژی درحال انجام است. اسفندیار یکی از میدان‌های نفتی مشترک بین ایران و عربستان است که حدود ۵۰ سال از کشف آن می‌گذرد اما قراردادهای منعقد شده برای توسعه این میدان معمولا با شکست روبه‌رو شده این درحالی است که عربستان با همکاری غیرقانونی کویت سال‌هاست از میدان مشترک با ایران برداشت نفت دارد. درحالی کویت و عربستان رأسا و بدون توجه به سهم ایران اقدام به مرزکشی در خلیج فارس کرده‌اند که این مرزکشی از مرز آبی ایران گذشته و غیرقانونی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر