مذاکره با توتال، شل و کوگس درباره انتقال گاز به عمان

۱۳۹۵/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۲۹۷


گروه انرژی| شهریور ماه سال 92 و درحالی که دولت یازدهم به تازگی زمام امور را در دست گرفته بود، هیاتی عالی‌رتبه از مسقط راهی تهران شد. یکی از مهم‌ترین رویدادهای این سفر، انعقاد تفاهمنامه صادرات گاز ایران از سوی هیات عمانی با بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران بود. در آن تاریخ وزیر نفت اعلام کرد که مدت این قرارداد مانند عرف کلی قراردادهای گاز 25ساله بوده و براساس قیمت روز، بیش از ۶۰ میلیارد دلار ارزش گازی خواهد بود که قرار است از ایران به عمان صادر شود.

با وجود اینکه هر دو طرف در زمینه پیشبرد این طرح جدی بودند اما وجود تحریم‌ها مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کرد. با توافق ایران و غرب، وزیر نفت عمان به سرعت اعلام کرد که رفع تحریم باعث پیشروی سریع احداث خط لوله صادرات گاز ایران به عمان خواهد شد. به گزارش رویترز، محمد بن حامد الرمحی اعلام کرد که در زمان تحریم‌ آنها با مشکلاتی از قبیل دریافت کمپرسورها مواجه بوده‌اند و با رفع تحریم می‌توانند پروژه را با سرعت بیشتری جلو ببرند.

در ادامه این ماجرا اما مساله تغییر نقشه خط لوله صادرات گاز ایران به عمان مطرح شد، مرداد ماه امسال، رویترز به نقل از وزیر نفت و گاز عمان نوشت که تهران و مسقط توافق کرده‌اند، مسیر و طراحی خط لوله زیردریایی صادرات گاز ایران- عمان را با هدف عبور نکردن از آب‌های سرزمینی امارات تغییر دهند.

وزیر نفت و گاز عمان در این زمینه گفت: خطوط لوله انتقال گاز ایران به عمان به جای عبور از عمق ٣٠٠متری از عمق نزدیک به ١٠٠٠متری عبور خواهد کرد و به این ترتیب بدون عبور از آب‌های سرزمینی امارات مسافت آن نیز اندکی کوتاه‌ترخواهد شد.

الرحمی در آن زمان عنوان کرده بود که خواهان حضور پیمانکاران دیگر در این پروژه و افزایش اعتبار آن است و از شرکت‌های کره‌یی و چینی به عنوان خواستاران حضور در این پروژه نام برد. اکنون و با گذشت چند ماه، صحبت از همکاری توتال، شل و کوگس در این خط لوله به میان آمده است. به گزارش«تعادل» روز گذشته شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی نوشت که ایران و عمان در نشستی مشترک با نمایندگان شل، توتال و کوگس راه‌های همکاری و مشارکت این شرکت‎ها را در پروژه صادرات گاز ایران به عمان را بررسی کردند.

نشست مشترک مدیران شرکت ملی صادرات گاز ایران و مدیران ارشد وزارت نفت عمان با نمایندگان شرکت‎های توتال فرانسه، انگلیسی-هلندی شل و کوگس کره جنوبی برای حضور در پروژه صادرات گاز ایران به عمان در جریان است.

براساس توافق سال ٢٠١٣ میان ایران و عمان قرار است برای ١٥سال روزانه ١,٥میلیارد فوت مکعب گاز ایران از طریق یک خط لوله از بستر خلیج فارس به عمان صادر شود که با توجه به اهمیت راهبردی این پروژه سبب تحکیم روابط دو کشور و مناسبات انرژی در منطقه خاورمیانه می‌شود.

در ادامه این خبر آمده است: این جلسه که از روز شنبه ٢٢ آبان ‎ماه در محل شرکت ملی صادرات گاز ایران آغاز شد و قرار بود تا عصر روز یک‌شنبه ادامه پیدا کند. با توجه به رویکرد راهبردی جمهوری اسلامی ایران نسبت به کشورهای همسایه و با توجه به تاکید رییس‌جمهوری ایران و پادشاه کشور عمان، یادداشت تفاهمی در زمینه صادرات گاز طبیعی میان وزیران نفت ایران و عمان در تاریخ ۴شهریور ماه ۱۳۹۲ به امضای دو طرف رسید.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر