اصرار نمایندگان بر حفظ کارت سوخت

۱۳۹۵/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۲۹۴

ایرنا|

نمایندگان مجلس شورای اسلامی فوریت طرحی را تصویب کردند که در صورت تصویب و تایید نهایی، کارت سوخت ماندگار خواهد شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز دوشنبه با 112 رای موافق، 52 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر با یک فوریت طرح اصلاح ماده «1» قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت موافقت کردند. با تصویب نمایندگان، این طرح با اولویت در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

طرح اصلاح ماده «1» قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت سوخت با 116 امضا به هیات رییسه تقدیم شده بود.

حسینعلی حاجی دلیگانی به‌عنوان نماینده امضا‌کنندگان این طرح با بیان اینکه طی سال‌های گذشته هیچ نظارتی بر مصرف سوخت در کشور وجود نداشته و تنها قیمت بنزین افزایش پیدا کرده است، گفت: افزایش قیمت بنزین تاثیری در کاهش مصرف سوخت نداشت و طی تصمیم دولت و مجلس در سالیان گذشته برای کاهش مصرف سوخت، سامانه هوشمند و کارت سوخت طراحی شد.

نماینده شاهین شهر و میمه در مجلس ادامه داد: اما در سال 95 و در زمان تصویب لایحه بودجه پیشنهاد یکی از نمایندگان در حفظ کارت سوخت، افزایش قیمت بنزین، دو نرخی شدن و سهمیه‌بندی شدن آن مورد توجه قرار گرفت.

وی با یادآوری این موضوع که در اصلاحیه بودجه سال 95 دولت پیشنهاد حذف کارت سوخت را داد و نمایندگان نیز به دلیل نگرانی از سهمیه‌بندی شدن و افزایش قیمت با حذف کارت سوخت موافقت کردند، خاطرنشان کرد: اما باید گفت وجود کارت سوخت و سامانه هوشمند ثمرات مهمی در کاهش مصرف انرژی و سوخت در کشور داشته است. همچنین با کارت سوخت از قاچاق و افزایش مصرف بنزین جلوگیری می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: با سامانه هوشمند کارت سوخت 73.6 میلیون لیتر بنزین در سال 90 به 59.9 میلیون لیتر کاهش پیدا کرد. همچنین در سال 85 روزانه 27.5 میلیون لیتر بنزین از کشورهای خارجی به کشور وارد می‌شد که این میزان نیز با حفظ کارت سوخت کاهش پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، کارت سوخت برای کشور منفعت‌های اقتصادی بسیاری نیز داشت و در 8 سال گذشته بنابر گزارش مرکز پژوهش‌ها با استفاده از کارت سوخت 100 میلیارد دلار منفعت اقتصادی برای کشور به وجود آمده، بنابراین حفظ کارت سوخت از اهمیت بسزایی برخوردار است. مهرداد بائوج لاهوتی، نماینده لنگرود در مجلس نیز در مخالفت با این طرح اظهار داشت: استفاده از این کارت باعث تلف شدن وقت مردم می‌شود درحالی که هزینه نگهداری این سیستم در کشور بسیار بالاست. وی تصریح کرد که لزومی ندارد این طرح با فوریت بررسی شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر