تنور انتخابات درحال گرم شدن است

۱۳۹۳/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۲۹

در روزهای منتهی به عید بزرگ «غدیر» بسیاری از جناح‌های سیاسی اقدام به برگزاری همایش و جلسات حزبی خود کرده و از این فرصت برای گردآوری گروه‌های «سمپات» و «نزدیک» به خود استفاده کردند. بر این اساس است که می‌توان گفت فضای سیاسی کشورمان در روزهای اخیر، اتمسفر پر از «خبر» و «حاشیه» را پشت سرگذاشته است.

«آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی» از یک سو، راهبرد گروه‌های «اصلاح‌طلب» و «میانه‌رو» را تصویر می‌کند و «آیت‌الله مصباح‌یزدی» هم در سوی دیگر تلاش می‌کند که دیدگاه‌های متکثر اصولگرایی را زیر یک مفهوم «متمرکز» کند.

راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی ندا، برگزاری همایش انتخاباتی اصولگرایان، دیداراعضای حزب اعتماد ملی تهران با هاشمی‌رفسنجانی و... مهم‌ترین رویدادهای تشکیلاتی و سیاسی را در روزهای گذشته تشکیل می‌دادند. روز گذشته جمعی از اعضای حزب اعتماد ملی استان تهران به دیدار آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رفتند.

در آغاز این دیدار، الیاس حضرتی و قائمی و خانم میرموسوی از اعضای شورای مرکزی و هواداران حزب به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خویش درباره شکل‌گیری و توسعه احزاب در ایران پرداختند.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نیز در دیدار جمعی از اعضای حزب اعتمادملی استان تهران، گفت: واقعه غدیر یکی از کارهای مهم خداوند است که نخواستند جامعه اسلامی بعد از پیامبراکرم(ص) بدون سرپرست باشند و این مهم حکایت از آینده‌نگری حضرت برای زمان پس از خودشان دارد.

هاشمی‌رفسنجانی افزود: شرایط جدیدی پیش آمده که حاصل انحصارطلبی بعضی از جریان‌هاست و باید از این شرایط در جامعه‌یی فرهیخته که حتی زنانش تحصیلات دانشگاهی دارند، استفاده شود.

وی با اشاره به رشد جایگاه زنان در انقلاب اسلامی گفت: با تحصیلات جمع عظیمی از زنان راهی برای آنان باز شد که جامعه باید استعداد زنان را در همه شؤون زندگی باور کند.

اصولگرایان که این روزها در رسانه‌هایشان، تصنیف پیروزی زود هنگام در انتخابات سال آینده مجلس را سر داده‌اند، همایش بزرگ سیاسی خود را در نخستین روز هفته برگزار کردند. همایشی که دامنه وسیعی از چهره‌های سیاسی از«حدادیان»و«صادق محصولی» گرفته تا «حدادعادل» و «سلحشور» را زیرچتر اصولگرایی جمع کرد.

میتینگ همگرایی اصولگرایان با حضور طیف‌های مختلف اصولگرایی عصر روز‌ شنبه در مجتمع فرهنگی 13آبان برگزار شد. سخنران اصلی این مراسم مصباح‌یزدی بود که درباره چشم‌انداز فعالیت‌های انتخاباتی اصولگرایان صحبت کرد.

نماینده بروجرد در مجلس نهم پس از برگزاری همایش اصولگرایان پیش‌بینی برای انتخابات مجلس دهم را بسیار زودهنگام توصیف کرد و گفت: «زمان و فرصت زیادی هست و انتخاباتی کردن فضای کشور مقدار کارآیی افراد را در ساختار سیاسی و اجرایی پایین می‌آورد.»

بهرام بیرانوند با تاکید بر اینکه اصولگرایان در ارتباط با انتخابات ریاست‌جمهوری عملکرد خوبی نداشتند، گفت: «اصولگرایان با وجود عملکرد نه چندان درست در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در بحث انتخابات مجلس متفاوت بوده و خواهند بود.»

به نظر می‌رسد تنور فعالیت‌های انتخاباتی مجلس در فاز برنامه‌ریزی اجرایی جناح‌ها قرار گرفته باشد. دوگانه «اصلاح‌طلبی» و «اصولگرایی» هنوزهم بخش قابل توجهی از مناسبات سیاسی کشور را شکل می‌دهد در دو سوی این معادله هم بزرگان معنوی این طیف‌های سیاسی قرار دارند که راهبردهای کلی برای پیروزی در انتخابات را طراحی می‌کنند.


حکیمی‌پور، رییس شورای هماهنگی اصلاحات شد

آخرین نشست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در زمان ریاست حزب مردم‌سالاری همزمان با شب عید سعید غدیر برگزار شد و طی آن احمد حکیمی‌پور به‌عنوان رییس دوره‌یی شورا و محسن رهامی به‌عنوان رییس کمیته انتخابات انتخاب شدند.

به گزارش مهر، مصطفی کواکبیان رییس دوره‌یی شورای هماهنگی با اشاره به آخرین نشست شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در زمان ریاست حزب مردم‌سالاری همزمان با شب عید سعید غدیر، افزود: در این جلسه پس از تبادل اخبار، گزارش مبسوطی ارایه شد. وی ادامه داد: در این جلسه گزارشی از برگزاری جلسات منظم و مستمر شورا و کمیته انتخابات و ارتقای کار گروه انتخابات به کمیته انتخابات و تهیه و تنظیم و تصویب آیین‌نامه‌های مربوط به این موضوع گرفته تا پیگیری جهت مسکوت گذاشتن طرح قانون احزاب؛ از استیضاح فرجی‌دانا، سخنان رییس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل و امثال آن را ارایه دادم.

کواکبیان افزود: در ادامه این نشست ریاست دوره‌یی شورای هماهنگی به حزب اراده ملت و احمد حکیمی‌پور دبیرکل آن واگذار شد و سه موضوع «هیچ عضو شورا حق ندارد به صفت شخصیت حقوقی در هیچ تشکل موازی و همسو عضو باشد»، «هر چه سریع‌تر باید در همه استان‌های کشور کمیته انتخابات شورای هماهنگی راه‌اندازی شود» و «اگر در برخی استان‌ها تشکل اصلاح‌طلبی رسمی و قانونی وجود داشته باشد که عضو هیچ یک از احزاب شورای هماهنگی کشور نیست، تشکل مذکور می‌تواند عضو شورای هماهنگی آن استان شود»، به تصویب رسید.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اشاره به نشست کمیته انتخابات در ادامه جلسه گفت: در این جلسه اعضای هیات رییسه براساس آیین‌نامه داخلی انتخاب شدند و محسن رهامی به‌عنوان رییس این کمیته انتخاب شد.

کواکبیان تصریح کرد: علاوه بر اینجانب به‌عنوان مسوول پشتیبانی کمیته، آقایان یدالله طاهرنژاد، احمد حکیمی‌پور و خانم ژاله فرامرزیان به ترتیب به‌عنوان قائم‌مقام رییس و سخنگو و دبیر این کمیته انتخاب شدند و مقرر شد علاوه بر تشکیل جلسات این کمیته در تهران، هرچه سریع‌تر و تا پایان سال جاری کمیته مذکور در همه استان‌ها راه‌اندازی شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر