آلمان قطار مدرن قسطی به ایران می‌فروشد

۱۳۹۵/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۲۸۳

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: طی مذاکرات با آلمانی‌ها بنا داریم تا از شرکت زیمنس قطارهای سریع‌السیر به صورت اجاره به شرط تملیک ۳۰ ساله خریداری کنیم.

به گزارش ایسنا، محسن پورسیدآقایی اظهار کرد: اخیرا در سه حوزه حمل و نقل ریلی تفاهمنامه‌یی با آلمانی‌ها امضا کردیم که افزایش سرعت و برقی کردن قطار تهران ـ تبریز، قطار حومه‌یی تهران و تبریز و همچنین خرید قطار سریع‌السیر به صورت لیزینگ از شرکت زیمنس، مفاد این قرارداد را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: به دنبال خرید موفقیت‌آمیز هواپیمای لیزینگی بر آن شدیم تا قطار را نیز به صورت لیزینگ خریداری کنیم. بر همین اساس مذاکرات خوبی با آلمانی‌ها داشتیم و قرار شد به جای اینکه قطارها را نقدا خریداری کنیم، آنها قطارها را وارد ایران کنند و نگهداری آن را بر عهده بگیرند. ما نیز به صورت اجاره به شرط تملیک ۳۰ ساله از آنها سرویس بخریم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه شرکت زیمنس برای این منظور اعلام آمادگی کرده است، گفت: قرار شد کمیته مشترکی در وزارت اقتصاد آلمان تشکیل شود که راهکارهای بانکی لیزینگ بین ایران و آلمان را بررسی کند تا راه‌حل عملی برای آن پیدا کنیم.

پورسیدآقایی تاکید کرد: اگر مذاکرات خرید لیزینگی قطار به نتیجه برسد در خطوط سریع‌السیر این قدرت را پیدا می‌کنیم که فقط زیرسازی را انجام دهیم و خطوط را درست کنیم. زیمنس ناوگان خود را می‌آورد، از سود آن منتفع می‌شود و ما فقط سرویس قطاری از آنها می‌خریم. یعنی هر قطاری که در هر روز کار کرد، به‌ازای آن روز به زیمنس پول می‌دهیم.

در همین حال مازیار یزدانی، معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن گفت: خط سوم راه‌آهن حومه‌یی تهران- گرمسار با تاخیر یک ماهه، آذرماه افتتاح می‌شود.

به گزارش مهر، درحالی‌که براساس اظهارات وزیر راه و شهرسازی قرار بود خط سه راه‌آهن حومه‌یی تهران-گرمسار نیمه اول آبان‌ماه سال جاری افتتاح شود، اما تعویق در تخریب پل ۱۵خرداد ورامین و عدم بهسازی مسیر تردد جایگزین، تحویل پروژه را یک ماه به تاخیر انداخته است. مازیار یزدانی، معاون فنی و زیربنایی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی، اظهار داشت: خط سوم مسیر تهران- گرمسار با رفع مشکل تقاطع پل ۱۵ خرداد، اتصال سراسری پیدا کرده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: برای اتصال سراسری مسیر گرمسار -تهران باید ابتدا مسیر تردد مردم ورامین فراهم و سپس پل ۱۵ خرداد تخریب شود تا از این طریق، شاهد گره ترافیکی در منطقه ورامین نباشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر