«گندله‌سازی» چیست؟

۱۳۹۵/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۲۷۲

از آنجا که کنسانتره که محصول کارخانه کانه‌آرایی است به صورت کانه‌های آهن دانه‌ریزی است که به این شکل فیزیکی قابل مصرف نیستند و این نرمه‌ها، تراوایی گاز را در بار کوره بلند به صورت ناموزون کاهش می‌دهند و عملکرد کوره بلند را مختل می‌کنند همچنین‌ در کارخانه احیا مستقیم نیز اشکالاتی را ایجاد می‌کند بنابراین نرمه‌های آهن را به صورت گندله در می‌آورند که به عنوان فرآورده میانی از معدن تا کوره‌های تولید آهن و فولاد در نظر گرفته می‌شود. از آنجا که گندله‌ها ماده اولیه به شمار می‌آیند لذا باید در کوره‌های احیا ویژگی مکانیکی، شیمیایی و حرارتی مطلوبی داشته باشند. گندله‌ها، گوی‌هایی تولید شده از کنسانتره‌ها و کانه‌های طبیعی آهن هستند که با ترکیبات کانی‌شناختی و شیمیایی متفات‌اند.

گندله یعنی گلوله‌های تولید شده از نرمه سنگ آهن و سایر مواد افزودنی که نخست خام سپس پخته شده و سخت می‌شود و برای احیا به روش سنتی تولید آهن در کوره بلند یا روش‌های متعدد احیای مستقیم به کار می‌رود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران از آنجا که کنسانتره یک محصول کارخانه کانه‌آرایی است که به صورت کانه‌های آهن دانه‌ریزی است و به این شکل فیزیکی قابل مصرف نیستند و این نرمه‌ها، تراوایی گاز را در بار کوره بلند به صورت ناموزون کاهش می‌دهند و عملکرد کوره بلند را مختل می‌کنند همچنین در کارخانه احیا مستقیم نیز اشکالاتی را ایجاد می‌نمایند بنابراین نرمه‌های آهن را به صورت گندله درمی‌آورند که به عنوان فرآورده میانی از معدن تا کوره‌های تولید آهن و فولاد در نظر گرفته می‌شود. از آنجا که گندله‌ها ماده اولیه به شمار می‌آیند لذا باید در کوره‌های احیا ویژگی مکانیکی، شیمیایی و حرارتی مطلوبی را داشته باشند. در واقع هدف واحد گندله‌سازی تبدیل کنسانتره آهن به گندله آهنی با هندسه و تخلخل یکنواخت است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر