قطار توسعه کشور در مسیر صحیح قرار گرفته است

۱۳۹۵/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۲۷۰

شرکت‌های خصوصی، موتور توسعه کشور هستند

گروه بنگاه‌ها|

قطار افتتاح پروژه‌های صنعتی و عمرانی در استان‌ها به 175کیلومتری غرب کرمان در سیرجان رسید تا با افتتاح کارخانه گندله‌سازی این شهر با ظرفیت تولید پنج میلیون تن گندله به یکی از مطالبات جدی مردم این منطقه پاسخ داده شود. پروژه‌هایی که از نیمه دوم سال95 یکی پس از دیگری در مسیر راه‌اندازی قرار می‌گیرند و آرام آرام براساس مزیت‌های منطقه‌یی بستر لازم برای پویایی کسب و کار و رونق تولید فراهم می‌شود. معاون اول رییس‌جمهور و وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته راهی سیرجان شدند تا یکی از پروژه‌های تاثیرگذار استان برای ایجاد ارزش‌افزوده و اشتغالزایی را افتتاح کنند. معاون اول رییس‌جمهوری با اشاره به راهبرد اجرایی دولت برای افزایش پروژه‌های تاثیرگذار گفت:«آنچه برای ملت بزرگ ایران مهم است اینکه روند توسعه و قطار توسعه کشور در مسیر بسیار صحیحی قرار گرفته است.» اشاره جهانگیری متوجه برنامه‌هایی است که براساس ارزیابی‌های کارشناسانه و نه مبتنی بر شعارهای مردم‌فریبانه و پوپولیستی به مرحله عملیاتی شدن می‌رسند. پروژه‌هایی که براساس اظهارات جهانگیری بدون استفاده از بودجه عمومی و براساس ظرفیت‌های بخش خصوصی عملیاتی شده‌اند. در این مراسم نعمت‌زاده هم با اشاره به دستاوردهای دولت در تولید اقلام مورد نیاز سنگ آهن گفت:«میزان تولید گندله سنگ آهن در دولت تدبیر و امید از 21میلیون تن به 29میلیون و 500 هزار تن در کشور رسیده است.» 440میلیارد تومان به صورت اعتباری و 103میلیون یورو به صورت ارزی برای احداث این کارخانه سرمایه‌گذاری شده و با افتتاح آن برای 500 نفر به صورت مستقیم و 2هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی می‌شود.


پروژه‌های عمرانی بدون استفاده از بودجه عمومی

اسحاق جهانگیری در آیین افتتاح کارخانه گندله‌سازی شماره 2 مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر سیرجان افزود:«این مسیر به علت درست انتخاب شدن به سرعت درحال پیشرفت است. ممکن است برای برخی که صرفا نقاط ضعف را می‌بینند خیلی نقاط قوت به چشم نیاید و من انکار نمی‌کنم که در مجموعه اقتصاد کشور نقاط ضعفی هم وجود دارد. جامعه‌یی هستیم که به ‌شدت نیازمند ایجاد اشتغال و بخش وسیعی از مردم نیازمند این هستند که به سرعت به مسائل معیشت‌شان بپردازیم و مشکلات معیشتی را برطرف کنیم. این موارد در کشور وجود دارد و این مسیرها را باید به سرعت در دستور کار قرار داده و به عنوان اولویت‌های کشور در نظر گرفت اما با همه این وجود سرعت توسعه کشور را نمی‌شود انکار کرد. در گذشته اگر یکی از این اتفاقات در کشور رخ می‌داد، کار بزرگی به شمار می‌رفت.» معاون اول رییس‌جمهوری ادامه داد:«بودجه دولت در هیچ یک از طرح‌های بزرگی که اخیرا در کشور افتتاح شده، نقش نداشته است و کسانی که فکر می‌کنند با بودجه دولت، توسعه در کشور رخ می‌دهد باید این پنبه را از گوش خود بیرون آورند.» به گفته وی امروز شرکت‌های وابسته به بخش خصوصی و شرکت‌های غیردولتی موتور توسعه کشور هستند. جهانگیری توضیح داد:«در کل کشور بودجه عمرانی دولت 22هزار میلیارد تومان برای یک سال نیست و معنایش این است که در گوشه و کنار کشور کارهای توسعه‌یی توسط شرکت‌های عمومی درحال انجام است. این شرکت‌ها زمانی می‌توانند ادامه حیات دهند که مدیر بنگاه فکر کند در مقابل بهره‌وری از او سوال خواهد شد و مدیر بنگاه احساس کند برای اینکه کالای تولیدی او با کیفیت و رقابت‌پذیر باشد از مدیر مسوولیت خواسته می‌شود و باید پاسخگو باشد.»

جایگزینی بخش معدن به جای نفت

معاون اول رییس‌جمهوری گفت:«افتخارآمیز است که مدیری اعلام کند، قیمت تمام شده از سال قبل ارزان‌تر شده و در سال جاری نیز این روند کاهش قیمت ادامه می‌یابد و در این صورت هر بنگاهی به یک بنگاه بین‌المللی تبدیل می‌شود.» وی تصریح کرد:«امروز ایران اسلامی از شرکت‌های مطرح در تراز بین‌المللی تعداد زیادی را دارد که بیشتر در بخش صنایع معدنی هستند. یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کشور، توسعه صنعتی و معدنی است زیرا خداوند در ایران انرژی و ذخایر معدنی قرار داده و این پتانسیل‌ها در کنار نیروی انسانی تحصیلکرده و جوان می‌تواند در مسیر توسعه بسیار کارساز باشد.»

جهانگیری گفت:«می‌توان با اتکا به این موارد و با قدرت برنامه‌ریزی این بخش از صنعت کشور را به سطح بین‌المللی رساند و آن را به صنایع ارزی تبدیل کرد و به همین اتکا می‌گوییم که می‌توانیم اقتصاد کشور را بدون نفت اداره کنیم.»


افزایش تولید گندله سنگ آهن به بیش از

29 میلیون تن

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:«میزان تولید گندله سنگ آهن در دولت تدبیر و امید از 21میلیون تن به 29میلیون و 500 هزار تن در کشور رسیده است.

محمدرضا نعمت‌زاده دیروز در آیین افتتاح کارخانه گندله‌سازی شماره 2 مجتمع معدنی و صنعتی گل‌گهر سیرجان گفت:«کارخانه گندله‌سازی شماره 2 گل‌گهر یکی از واحدهای کلیدی است و قبل از راه‌اندازی این کارخانه دچار کمبود گندله بودیم که با راه‌اندازی آن زنجیره تولید فولاد کشور تکمیل می‌شود. در دولت یازدهم تولید کنسانتره در کشور از 31میلیون تن به 45میلیون تن در سال رسیده و در زمینه آهن اسفنجی نیز میزان تولید از 22میلیون تن به 28.8میلیون تن افزایش یافته است.» وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:«میزان تولید شمش در کشور از 22میلیون تن به 27میلیون تن افزایش یافته و در این زمینه طرح‌های مختلفی تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. مراحل مختلف تکمیل زنجیره فولاد پس از سنگ آهن که از معدن استخراج می‌شود شامل تبدیل سنگ آهن به کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش و محصولات فولادی است.»

نعمت‌زاده ادامه داد:«یکی از سیاست‌های مورد نظر در اقتصاد مقاومتی جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی و ایجاد ارزش‌افزوده برای کشور است. تا حد ممکن برای حل مشکلات حوزه حمل و نقل معدنی و صنعتی با همکاری راه و شهرسازی درحال حل مشکلات موجود هستیم.»

وی یادآور شد: صنایع و معادن کشور علاوه بر وظایف ذاتی خود به سایر بخش‌ها نیز کمک می‌کنند که این امر موجب شده سوددهی این مجموعه‌ها کاهش یابد و تقاضا داریم کمک شود هر بخش وظیفه خود را انجام دهد. در قانون پیش‌بینی شده که وزارت نیرو باید آب و برق را تا پشت دیواره شهرک‌ها بیاورد اما این کار انجام نمی‌شود.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر