از منطقه

۱۳۹۵/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۲۵۴

هزینه600 میلیارد دلاری بهار عربی

ناآرامی‌های موسوم به بهار عربی 600 میلیارد دلار هزینه در برداشته که حدود 6 درصد از تولید ناخالص داخلی کالا در منطقه در فاصله سال‌های 2011-2015 بوده است. واشنگتن پست به نقل از گزارش جدید سازمان ملل نوشته قیام‌ها، دسامبر 2010 و زمانی آغاز شدند که یک جوان میوه‌فروش در تونس در واکنش به مزاحمت ماموران پلیس خودش را آتش زد. ظرف چند ساعت، اعتراض‌های وسیعی در کشورهای عرب آغاز شد و دولت‌های خودکامه در چهار کشور سرنگون شدند. در عین حال، جنگ‌های داخلی وحشتناک نیز روی داد و به افراط‌گرایی فرقه‌یی و دینی در منطقه دامن زده شد.


سفر وزیر خارجه امریکا به عمان

جان کری، وزیر خارجه امریکا روز دوشنبه برای گفت‌وگو درباره جنگ یمن وارد مسقط، پایتخت عمان شد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، گفت‌وگوهای جان کری در این سفر بر راه‌های پایان دادن به جنگ 19ماهه یمن متمرکز است. سفر دو روزه وزیر خارجه امریکا به منطقه خلیج فارس یکی از آخرین سفرهایش به عنوان وزیر خارجه دولت اوباما خواهد بود. عمان با وجود مناسبات خوبی که با ریاض دارد تنها کشور منطقه خلیج فارس است که در ائتلاف عربستان حضور ندارد. جان کری پس از عمان به ابوظبی خواهد رفت تا درباره مناقشات منطقه ازجمله سوریه گفت‌وگو کند.


سلب اعتماد مجلس افغانستان از ششمین وزیر

مجلس نمایندگان افغانستان در سومین روز استیضاح وزیران کابینه دولت وحدت ملی، رای سلب اعتماد به وزیر آموزش عالی داد اما وزیران دادگستری و شهرسازی را بار دیگر در سمت‌های خود ابقا کرد. به گزارش ایرنا، مجلس نمایندگان در نشست علنی دوشنبه با 131رای مخالف به سلب اعتماد فریده مومند، وزیر آموزش عالی افغانستان رای داد. عبدالبصیر انور، وزیر دادگستری و سیدسعادت منصورنادری، وزیر شهرسازی به ترتیب با 135و 95رای موافق توانستند رای اعتماد مجلس را کسب کنند. وزیرانی که در استیضاح 118رای مخالف نمایندگان را کسب کنند از ادامه مسوولیت وزارتخانه‌های خود باز خواهند ماند. مجلس نمایندگان افغانستان پیش‌تر اعلام کرده بود، وزیرانی که نتوانسته‌اند70درصد بودجه سالانه خود را مصرف کنند، استیضاح خواهد کرد و در صورتی که پاسخ‌های آنان قانع‌کننده نباشد، رای به عدم اعتماد آنان خواهد داد. مجلس پیش‌تر وزرای آموزش و پرورش و حمل و نقل، امور خارجه، فواید عامه (راه) و وزیر کار و امور را برکنار کرده است.


حمله ۶ عامل انتحاری به غرب کربلا

شورای استانداری کربلا از کشته شدن6 عامل انتحاری در شهرستان عین التمر در غرب کربلا خبر دادند. به گزارش سومریه نیوز، عاملان انتحاری در پی درگیری با نیروهای امنیتی خود را منفجر کردند که به کشته شدن چند نفر ازجمله تعدادی از نیروهای امنیتی منجر شده است. گفته شده در جریان این حملات 18نفر کشته و زخمی شده‌اند. مسوولان امنیتی در استان کربلا طرح ویژه‌یی برای تامین امنیت در مراسم بزرگداشت اربعین حسینی اجرا می‌کنند. در آستانه اربعین حسینی تعداد زیادی از زائران از کشورهای اسلامی راهی کربلا می‌شوند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر