چشم بورس تهران به قیمت‌های جهانی

۱۳۹۵/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۲۴۲

گروه بورس|

با بازگشایی بازارهای جهان، روز گذشته بورس ایران با تاثیرپذیری از قیمت کالاهای اساسی، روند روبه رشدی را آغاز کرد و نماگرهای بازار و نمادهای لیدری بازار سبزپوش شدند. تا جایی که شاخص کل در ساعات ابتدایی دادوستد دیروز تا 79هزار و 378 واحد افزایش یافت، اما درنهایت با عرضه‌های برخی از سهامداران حقیقی شاخص کل در نقطه 79هزار و 341 واحد توقف کرد.

به گزارش «تعادل»، بازار سهام دیروز، بازاری به نسبت کم‌حجم‌تر از روز‌های گذشته هفته جاری بود، اما با وجود همین حجم کم معاملات، شاخص کل تا رقم 293 واحدی رشد کرد.

دیروز در تالار شیشه‌یی شنیده‌ها حاکی از تعدیل مثبت شرکت‌های خودرویی بود که این خبر عاملی برای اقبال سرمایه‌گذاران به این گروه شد. همچنین در معاملات دیروز بازار سرمایه، به دلیل افت نسبی قیمت فلزات اساسی در بازار‌های جهانی، گروه‌های فولادی و معدنی روز کم‌هیجانی را پشت سر گذاشتند و اغلب نمادهای این گروه در دامنه منفی دادوستد شدند.

بر اساس این گزارش، دیروز معامله‌گران بورس تهران در حالی معاملات متعادلی را شاهد بودند که رونق دوباره الگوهای چارتیستی باعث شد تا در کنار برخی خوش‌بینی‌ها به بازار جهانی نفت خام دوباره به گروه پالایشی‌ها اقبال نشان دهد. در عین حال انتظار برای افزایش قیمت اوره و متانول موجب شد تا شرکت‌های این گروه و هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری آنها با رِنج شدن قیمت‌ها در دامنه نوسان مثبت قیمتی روبه‌رو باشد.


دادوستد تالار شیشه‌ای

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات دیروز دوشنبه 24 آبان 95 با افزایش 293 واحدی به رقم 79 هزار و 341 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن اما با 113 واحد افزایش به رقم 15 هزار و 903 واحد دست یافت. دیروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با افزایش 388 واحدی به رقم 88 هزار و 831 واحد رسید. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 192 واحدی به عدد 56 هزار و 427 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 714 واحدی عدد 168 هزار و 248 واحد را تجربه کرد. دیروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با افزایش 5 واحدی روی رقم 842 واحد ایستاد.

بر اساس این گزارش دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت پالایش نفت اصفهان با 59 واحد، پتروشیمی جم با 49 واحد و پالایش نفت بندرعباس با 43 واحد افزایش، بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت فولاد مبارکه با 23 واحد، ملی صنایع مس ایران با 22 واحد و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید با 13 واحد کاهش بالاترین تاثیر منفی را بر محاسبه این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 232 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 897 میلیون و 529 هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 68 هزار و 107 نوبت دادوستد بود. طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های کارتن ایران، ایرکاپارت صنعت، بین‌المللی محصولات پارس، سیمان دورود، سیمان خوزستان، کشت و صنعت پیاذر، نیروکلر، بانک سینا، سبحان دارو، حق تقدم استفاده نشده بیمه سینا، تولیدی قند شیروان، قوچان و بجنورد، حق تقدم خرید سهام توسعه خدمات دریایی و بندری سینا از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه دی، سرمایه‌گذاری اعتبار ایران، بانک اقتصاد نوین، حق تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری اعتبار ایران، کود شیمیایی اوره لردگان، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان اردبیل، قند ارومیه و حق تقدم استفاده نشده سرمایه‌گذاری مسکن پردیس متوقف شده‌اند.

دیروز 120 میلیون سهم توسعه معادن روی ایران به ارزش بیش از 40 میلیارد تومان میان کدهای حقوقی سهامداران عمده جابه‌جا شد. در بانک خاورمیانه اما کمتر از 35 میلیون سهم به ارزش 9 میلیارد تومان کدبه‌کد شد. کمتر از 30 میلیون سهم صنعتی دریایی ایران اما به ارزش بیش از 8 میلیارد تومان کدبه‌کد شد. در بازار معاملات بلوکی نیز دیروز اندکی بیش از 24 میلیون واحد صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان نسیم به ارزش کمتر از 32 میلیارد تومان میان دو کد حقوقی منتقل شد. کمتر از 22 میلیون سهم گسترش نفت و گاز پارسیان به ارزش بیش از 4.5 میلیارد تومان نیز در سقف قیمتی میان کدهای حقوقی جابه‌جا شد. اندکی بیش از 16 میلیون سهم پتروشیمی شیراز نیز به ارزش بیش از 3 میلیارد تومان با معاملات انتقالی حقوقی‌ها مواجه بود.

دیروز 16 میلیون سهم گسترش انرژی آذرآب نیز به ارزش بیش از 3میلیارد تومان کد به کد شد. 12.5 میلیون سهم اعتباری کوثر مرکزی نیز به ارزش 1.5 میلیارد تومان در کدهای سهامدار عمده حقوقی تجمیع شد. در عین حال 6 میلیون سهم صنایع فولاد آلیاژی یزد به ارزش بیش از 1.5 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد. در نهایت کمتر از 5 میلیون سهم تکنوتار به ارزش بیش از یک میلیارد تومان میان کدهای حقوقی‌ها دست به دست شد.


معاملات فرابورس

معاملات فرابورس ایران در میانه هفته معاملاتی جاری با رشد متغیرهای شاخص کل و حجم معاملات همراه شد. دیروز تعداد 224 میلیون ورقه بهادار به ارزش بیش از 179 میلیارد تومان در بازارها مورد مبادله قرار گرفت که این حجم معاملاتی در 17 هزار و 890 دفعه انجام شد. به موازات رشد حجم معاملات، آیفکس نیز برای سومین رو متوالی سبزپوش مانده و رشد 5.3 واحدی را تجربه کرد تا به این ترتیب این نماگر بازار تا ارتفاع 842 واحدی افزایش یابد. عمده تاثیر مثبت بر آیفکس روز گذشته از جانب نمادهای پالایشی و پتروشیمی صورت گرفت به‌طوری‌که مارون، شاوان، میدکو، شراز و زاگرس تا سطح حداکثر 1.7 واحد تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس داشتند، در مقابل اما تاثیر منفی نمادهای اپرداز و بساما مانع از رشد بیشتر آیفکس شد.

دیروز درمجموع بازارهای اول، دوم و پایه تعداد 106 میلیون سهم به ارزش 34.3 میلیارد تومان دادوستد شد که نماد معاملاتی شرکت معدنی کیمیای زنجان گستران با دادوستد 3.3 میلیون سهم به ارزش 3 میلیارد تومان بالاترین ارزش معاملاتی را شاهد بود. نماد ذوب آهن نیز با نقل و انتقال 9.8 میلیون سهم به ارزش 2.7 میلیارد تومان بیشترین حجم معاملاتی را تجربه کرد.

دیروز در بازار سهام فرابورس نماد معاملاتی شرکت تولیدی قند شیروان، قوچان و بجنورد، بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت بیمه دی به‌منظور برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام در روز چهارشنبه 26 آبان‌ماه متوقف شد. روز گذشته نماد اسناد خزانه اسلامی مرحله هشت با دست به دست شدن 418 هزار ورقه به ارزش 36 میلیارد تومان، بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت را به نام خود ثبت کرد. اخزا 8 که با قیمت حدود 86.1 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت بازدهی 21.5 درصدی را تجربه کرد. در بازار اوراق با درآمد ثابت درمجموع نزدیک به 900 هزار ورقه بهادار به ارزش بیش از 81.4 میلیارد تومان دادوستد شد.

در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نیز صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان با معامله 7 میلیون ورقه بهادار به ارزش 10.2 میلیارد تومان در صدرETFها ایستاد.

عرضه بورس کالا

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران، روز گذشته میزبان عرضه ۱۱ هزار و ۹۸۱ تن مواد پلیمری شرکت‌های پتروشیمی بندرامام،

پلی‌نار، لرستان، مارون، مهاباد، پلیمر کرمانشاه و نوید زر شیمی بود. در این روز ۱۰ هزار تن لوب کات سبک و سنگین، ۲۲ هزار تن وکیوم باتوم، یک هزار تن سلاپس واکس و ۳ هزار و ۳۰۰ تن گوگرد کلوخه و گرانوله شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس، تبریز و شازند اراک نیز در این تالار عرضه شد. تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه ۱۰ هزار تن قیر ۶۰۷۰، ۱۰هزار تن گوگرد کلوخه و ۴۰۰ تن عایق رطوبتی را تجربه کرد.

تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز در این روز عرضه ۴۰ هزار و ۴۲۰ تن جو دامی استان‌های گلستان، مازندران و خوزستان را تجربه کرد. همچنین ۱۰۰ تن برنج وارداتی، ۱۰۰ تن روغن خام سویا، ۳۰۰ تن شکر سفید، ۱۵ هزار تن گندم خوراکی و یک هزار تن گندم دوروم در این تالار عرضه شد. علاوه بر این ۱۶۹ تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی و ۲ هزار و ۲۷۳ تن ذرت دانه‌یی موجودی ۷ انبار استان‌های کردستان و کرمانشاه در قالب گواهی سپرده کالایی در این تالار عرضه شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر