کاهش اعتماد به سرمایه‌گذاری در ایران

۱۳۹۵/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۲۳۱

استاد دانشگاه ویرجینیا گفت: انتخاب ترامپ تاثیر ناخوشایندی بر اقتصاد ایران خواهد داشت و دولت باید عدم اطمینان به سرمایه‌گذاری خارجی با وجود انتخاب آقای ترامپ را با اقتصاد مقاومتی پوشش دهد.

جواد صالحی‌اصفهانی، استاد دانشگاه ویرجینیا تک امریکا در مورد تاثیر انتخاب ترامپ بر اقتصاد ایران و جهان گفت: انتخاب ترامپ تاثیر ناخوشایندی بر اقتصاد ایران خواهد داشت و دولت باید عدم اطمینان به سرمایه‌گذاری خارجی با وجود انتخاب آقای ترامپ را با اقتصاد مقاومتی پوشش دهد.

وی ادامه داد: آن چیزی که بیشتر از همیشه می‌توان مهم برشمرد سیاست‌های اقتصادی ترامپ است که مربوط به کاهش شدید مالیات و ایجاد تعرفه برای کالاهای وارداتی است. تعرفه‌گذاری برای کالاهای وارداتی به معنی اعلام جنگ تجاری اول با چین و خیلی کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد. پیش‌بینی نتیجه این دو سیاست آقای ترامپ برای اقتصاد جهانی تا حدی ساده است. این استاد دانشگاه تاکید کرد: ایشان می‌خواهد مالیات بنگاه‌ها را از ۳۵درصد به ۱۵درصد کاهش دهد. این امر باعث می‌شود که امریکا با تریلیون‌ها دلار کمبود بودجه مواجه شود. معلوم نیست رییس‌جمهور منتخب امریکا این کمبود درآمد را از چه طریقی می‌خواهد جبران کند. اگر بخواهد پول چاپ کند، تورم افزایش می‌یابد و روی قیمت دلار تاثیر منفی می‌گذارد، اگر بخواهد پول قرض کند نرخ بهره بالا می‌رود و زمانی که نرخ بهره بالا رود نرخ بهره در سطح دنیا تاثیر خودش را می‌گذارد. استاد اقتصاد ویرجینیا تک امریکا گفت: به این دو دلیل فکر می‌کنم که سیاست‌های آقای ترامپ تاثیر ناخوشایندی بر بازارهای جهانی خواهد گذاشت. در مورد کاهش مالیات ایشان نه‌تنها قادر به کاهش نرخ مالیات است بلکه زیر فشار خواهد بود که مالیات بنگاه‌ها را کاهش دهد چون سنا و کنگره که اکنون در دست جمهوری‌خواهان هستند، سال‌هاست که برنامه کاهش مالیات بنگاه‌ها را پیگیری می‌کنند. اثرات منفی کاهش مالیات بنگاه‌ها بر بازارهای جهانی زودتر از جنگ تجاری امریکا با چین و سایر کشورها بروز پیدا خواهد کرد.

وی در مورد وضعیت بازارها بعد از انتخابات امریکا گفت: روز اول انتخاب ترامپ قیمت خیلی از بورس‌ها کاهش یافت و بعد دوباره به حالت اولیه خود برگشت، این اتفاق در برگزیت هم افتاد. این بازارها برای پیش‌بینی آینده خوب نیستند. طلا ممکن است به‌خاطر نااطمینانی در بازارها روند افزایشی پیدا کند، اینکه جنگ تجاری آقای ترامپ با چین به چه سمتی خواهد رفت آینده بازارها را بهتر نشان می‌دهد.

صالحی‌اصفهانی در مورد اینکه تاثیر سیاست‌های ترامپ و انتخاب ایشان بر اقتصاد ایران چه خواهد بود، گفت: من فکر می‌کنم که انتخاب آقای ترامپ به‌عنوان رییس‌جمهوری امریکا بر اقتصاد ایران بی‌تاثیر نخواهد بود ولی نحوه اثر آن بر اقتصاد ایران با نحوه تاثیر آن بر سایر اقتصادهای جهانی متفاوت خواهد بود. علت آن نیز این است که ایران رابطه تجاری با امریکا ندارد و آن مبادله تجاری ایران و امریکا نیز بسیار ناچیز است.

صالحی‌اصفهانی تصریح کرد: آقای ترامپ قول داده برجام را پاره کند، ممکن است نتواند کاملا برجام را از بین ببرد ولی 100درصد قدرت این را دارد که در انجام تعهدات امریکا تعلل کند یا تعهدات امریکا را به تاخیر بیندازد و از آن طریق باعث شود که اقتصاد ایران آن منفعتی که باید از برجام ببرد را نخواهد برد.

وی افزود: این قرارداد یک قرارداد بین‌المللی است و سازمان ملل آن را تضمین می‌کند و به این سادگی نیست که آقای ترامپ آن را پاره کند ولی خیلی از تعهدات امریکا تعهداتی است که به امضای سنا و کنگره امریکا احتیاجی ندارد و جزو اختیارات قوه مجریه است که خود قوه مجریه تصمیم بگیرد تا چه حد این تعهدات را انجام دهد.

این اقتصاددان تاکید کرد: من پیش‌بینی می‌کنم که کنگره امریکا به‌زودی تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کند که البته ممکن است به نقض برجام منجر نشود ولی روابط دو کشور را تیره‌تر خواهد کرد.

صالحی‌اصفهانی در پاسخ به این سوال که فکر نمی‌کند با بر هم خوردن روابط نوپای ایران و امریکا، ایران به سمت شرق و اروپا متمایل شود، گفت: با اروپا کمتر، فکر می‌کنم شانس ایران وقتی ارتباط با غرب سخت شود این است که به سمت شرق برگردد. در کوتاه‌مدت تاثیر انتخاب آقای ترامپ این است که نوعی ترس در سرمایه‌گذاری در ایران بین سرمایه‌گذاران خارجی درست شود. البته در طولانی‌مدت ممکن است اروپایی‌ها تصمیم بگیرند راه‌هایی برای سرمایه‌گذاری در ایران پیدا کنند یا نگذارند ترامپ به برجام و نظام تجاری بین‌المللی ضربه زیادی بزند. وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنم در کوتاه‌مدت روند قراردادهای ایران و اروپا کندتر حرکت خواهد کرد و سرمایه‌گذاران منتظر اقدامات ترامپ در مورد ایران خواهند بود. انتخاب آقای ترامپ خوش‌بینی‌هایی که در مورد سرمایه‌گذاری در ایران ایجاد شده را کاهش داد و این انتخاب بر اقتصاد ایران تاثیر ناخوشایندی می‌گذارد. ترامپ در عمل به برجام به اینکه توجه می‌کند که چگونه شرکت‌ها را تحت‌فشار بگذارد تا در انجام برجام اختلال ایجاد کند.

این اقتصاددان گفت: پیشنهاد من به مسوولان این است که به اقتصاد مقاومتی بیشتر توجه کنند. ما نباید اقتصاد خود را از دنیا جدا کنیم ولی آن را باید آن‌قدر مقاوم کنیم که تلاطم‌هایی مثل انتخاب آقای ترامپ و غیره حداقل تاثیر را بر اقتصاد بگذارد. با این وضع عدم اطمینان از سرمایه‌گذاری خارجی دولت باید در این شرایط یک مقدار محافظه‌کاری در ازیاد اعتبارات داشته باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر