در حال حاضر بخش خصوصی رهبر اقتصاد کره‌جنوبی است

۱۳۹۵/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۲۱۴

«سئونگ هو» سفیر کره‌جنوبی در تهران روز شنبه ۲۲ آبان به اتاق بازرگانی ایران رفت تا درباره چگونگی تعامل بخش خصوصی و دولت در کره‌جنوبی نکاتی را یادآوری کند. این نشست در ادامه نشست‌هایی است که از سوی دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با هدف تبیین فلسفه گفت‌وگوی نهادها به لحاظ تئوریک برگزار می‌شود.

حسین سلاح‌ورزی جانشین دبیر این شورا در شروع این نشست با استناد به تصمیم‌های جدید در سال‌های اخیر در مناسبات بخش خصوصی ایران با نهاد دولت یادآور شد که قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و همچنین برخی مواد قانون برنامه پنجم توسعه دولت را موظف کرده در تصمیم‌های خود قطعا نظر بخش خصوصی را جویا و آن را لحاظ کند.

سلاح‌ورزی با استناد به برخی مواد این قانون توضیح داد که خوشبختانه در سال‌های اخیر شورای گفت‌وگو فعال شده و نشست‌های آن با حضور برخی وزیران و رییس بانک مرکزی و بخش خصوصی به‌طور مرتب برگزار می‌شود و این مایه امیدواری است که تفاهم بیشتر شود.


۳ دوره توسعه در کره

سئونگ هو، سفیر کره‌جنوبی در تهران نیز تجربه فعال بخش خصوصی و نهاد دولت در این کشور را یادآور شد و آن را به ۳ دوره متمایز تقسیم کرد. او گفت که در سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۵ میلادی که مرحله اول توسعه کره‌جنوبی به حساب می‌آید بخش خصوصی این کشور تقریبا تابعی از دولت بود. در این دوره آنها نقش سربازان در اقتصاد را بازی می‌کردند و فرماندهی برعهده دولت بود و دولت در اقتصاد فعال و دخالت‌هایش قابل توجه بود.

در سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵ که دوره دوم توسعه کره است، شرایط برای رشد بخش خصوصی و تدارک برای سپرده اختیارات به بخش خصوصی شروع شد.

در دوره سوم که از ۱۹۹۵ تا امروز ادامه دارد، بخش خصوصی در یک فضای دموکراتیک که از سوی دولت آماده شد نقش رهبری اقتصاد را برعهده دارد. در حال حاضر رهبری اقتصاد برعهده شرکت‌های بزرگی مثل سامسونگ و هیوندایی است و دولت نقش تحکمی و دخالت‌های گسترده را کنار گذاشته است. در حال حاضر دولت در نقش تسهیل‌گر فعالیت برای بخش خصوصی عمل می‌کند و نشست‌های منظمی میان نهاد دولت با اتحادیه‌های کارفرمایی برگزار می‌شود.

قانون‌های موجود دولت کره‌جنوبی را موظف کرده قبل از تصویب هر قانونی باید با مردم و بخش خصوصی صحبت کند و پس از تایید تشکل‌های گوناگون تصمیم‌ها اتخاذ شود. ما در کره‌جنوبی می‌دانیم که تعامل دولت و بخش خصوصی موجب می‌شود تصمیم‌های بهتری گرفت.

به گزارش ساعت ۲۴، در این نشست بهروز هادی‌زنوز اقتصاددان ایرانی طی سخنانی تفاوت‌های توسعه ایران و کره‌جنوبی در پویش تاریخ را برای حاضران توضیح داد.

زنوز گفت که دولت در ایران همانند دولت در کره‌جنوبی در اوایل توسعه رانت توزیع می‌کند، ‌اما در کره‌جنوبی به همه رانت داده نمی‌شود و برای همیشه هم این کار انجام نشد. دولت کره‌جنوبی در مسیر توسعه رقابت بخش خصوصی در داخل را محدود و آنها را در سطح جهانی به رقابت فرا خواند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر