ابعادی تازه از قرارداد «مپنا» و تولید برق حرارتی

۱۳۹۵/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۱۹۹

گروه انرژی

26 اردیبهشت ماه امسال قراردادی میان شرکت تولید نیروی برق حرارتی و شرکت مپنا منعقد شد. قراردادی برای احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی که به مپنا این امکان را می‌داد تا با کمک دولت بتواند شروط زیمنس برای تحویل توربین‌های کلاس F را فراهم کند. پس از این مساله هر چند مدیران مپنا از راهکارهای تحقق شرط زیمنس و فراهم‌آوری چندین هزار مگاوات قرارداد را به صورت شفاف بیان نکردند، پایگاه خبری نچرال گس یوروپ از تحویل نخستین توربین کلاس F از سوی زیمنس به مپنا خبر داد. توربینی که براساس توافقنامه ابتدایی منتشر شده در وب سایت زیمنس که «تعادل» پیش از این برای نخستین ‌بار آن را منتشر کرده بود برای نصب در نیروگاه بندرعباس مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اکنون اما محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی که طرف قرارداد مپنا در احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی بودند از مشکلات این قرارداد و نداشتن مجوز شورای اقتصاد تاکنون سخن گفته است.

هر چند طرزطلب عنوان کرده که این مجوز هفته پیش از سوی شورای اقتصاد صادر ‌شده اما طبق اظهارات او قرارداد هنوز «تجاری» نشده است. یکی از انتقادات وارد شده به این قرارداد این است که دولت با این اقدام، عملا کارت«احداث نیروگاه» خود را صرفا برای یک شرکت خاص سوزانده است که ایجاد انحصار کرده و فرصت را از دیگر گزینه‌های موجود سلب می‌کند. مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی عنوان کرده که نصب توربین کلاس F در نیروگاه بندرعباس در هفته جاری با حضور معاون اول رییس‌جمهوری انجام خواهد شد.

به گزارش فارس، محسن طرزطلب با بیان اینکه تفاهمنامه احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی با مپنا که اوایل امسال امضا شد ظاهرا با مشکل مواجه شده، گفت: اوایل امسال براساس تفاهمنامه‌یی که با مپنا امضا شد، قرار شد که

5 هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی احداث شود بنابراین باید مصوبات قانونی آن را اخذ می‌کردیم که خوشبختانه هفته گذشته مجوز اصلی آن را از شورای اقتصاد اخذ کردیم، البته هنوز به شرکت مپنا و برق حرارتی ابلاغ نشده است.

وی ادامه داد: در شورای اقتصاد هفته گذشته موضوعی مطرح شد مبنی بر احداث 5 هزار مگاوات و امکان سرمایه‌گذاری از طریق فاینانس خارجی که باید این مصوبه اخذ می‌شد و خوشبختانه هفته گذشته این اقدام صورت گرفت و در جلسه مزبور مصوب و درحال انجام کارهای اداری است.

طرزطلب با اشاره به اینکه تفاهمنامه ساخت پنج هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی با هدف استفاده از توان تولید داخل با مپنا اوایل امسال امضا شده بود، گفت: اجرایی شدن این تفاهمنامه زمینه ساخت 5 هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی با بازدهی بالا را در کشور فراهم می‌کند که در راستای اقتصاد مقاومتی است.

وی خاطرنشان کرد: این تفاهمنامه بر انتقال فناوری پیشرفته از شرکت‌های بین‌المللی تولید‌کننده تجهیزات نیروگاهی به صنعت نیروگاهی کشور تاکید دارد.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ادامه داد: قرار است هفته جاری پیشنهاد فنی قیمت ارائه شود تا بتوانیم قرارداد تجاری را امضا کنیم، باید اذعان کرد که کار آغاز شده و با ورود توربین کلاس F و نصب آن در نیروگاه بندرعباس عملا این کار از سه‌شنبه هفته جاری با حضور معاون اول رییس‌جمهور آغاز می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر