حمل و نقل

۱۳۹۵/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۱۸۸

افتتاح مرکز کنترل الکترونیکی راه‌آهن جنوب

بازدید مرکز کنترل الکترونیکی راه‌آهن جنوب (سامانهCTC) با حضور رییس‌جمهور و وزیر راه‌‌وشهرسازی همچنین مقامات ملی و استانی صبح یک‌شنبه در استان خوزستان افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، روز گذشته همزمان با سفر رییس‌جمهور به استان خوزستان طی مراسمی مرکز کنترل الکترونیکی راه‌آهن جنوب با حضور وزیر راه‌وشهرسازی و دیگر مقامات ملی و استانی افتتاح شد.

عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی در این مراسم در معرفی مرکز کنترل الکترونیکی راه‌آهن جنوب گفت: این مرکز قادر است علاوه بر ایمنی، تعداد خطوط ورودی و خروجی به ایستگاه را افزایش دهد و از روبه‌رو شدن و تصادف قطارها جلوگیری کند.

آخوندی اظهار کرد: در گذشته یک سیستم علائمی و یک سیستم کنترلی برای هر خط وجود داشت اما با بهره‌برداری از این مرکز کل سیستم تماما اتوماتیک می‌شود.

آخوندی با اشاره به بومی بودن این مرکز گفت: اگر این سیستم از خارج تهیه می‌شد هزینه سرسام‌آوری بر دوش دولت می‌گذاشت اما این سیستم از طریق توان شرکت‌های داخلی با استفاده از فناوری‌های روز دنیا راه‌اندازی شده است و دراختیار راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.


دوری خط‌آهن از فرونشست دشت ورامین

مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: فرونشست زمین در دشت ورامین و گرمسار پدیده‌یی عمومی است و نمی‌تواند منجر به ایجاد شکست در محدوده خط‌آهن تهران-مشهد شود.

به گزارش ایسنا، محسن پورسیدآقایی اظهار کرد: درخصوص احتمال شکست راه‌آهن تهران-مشهد براثر فرونشست، مقداری بزرگنمایی شد. درست است که خطر نشست در دشت ورامین و گرمسار وجود دارد اما این یک نشست عمومی است و تا الان هم به سمت خط راه‌آهن نیامده است.

وی افزود: قراردادی با مرکز تحقیقات راه و مسکن امضا کرده‌ایم که آنها به‌طور دایم در حال اندازه‌گیری و بررسی موضوع هستند و اگر تغییراتی در زمین‌شناسی آنجا اتفاق بیفتد بلافاصله به ما گزارش می‌کنند.

پورسیدآقایی با بیان اینکه هنوز در خط‌آهن هیچ‌گونه تغییرات زمین‌شناسی در لایه‌های زیرین منطقه‌یی که راه‌آهن عبور کرده، نداشته‌ایم، گفت: هیچ شکستی در راه‌آهن اتفاق نیفتاده؛ زیرا همان‌طور که عرض کردم فرونشست ۳۲سانتی‌متری سالانه در دشت‌های تهران و ورامین، نشست عمومی است و محدود به منطقه خاصی نمی‌شود، لذا نمی‌تواند شکستی در خط‌آهن ایجاد کند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن تاکید کرد: با وجود این اگر احساس کنیم براساس مطالعات و اندازه‌گیری‌ها ممکن است راه‌آهن از فرونشست زمین دچار آسیب شود آن را پیشگیری می‌کنیم. راه‌هایی وجود دارد که یکی از آنها محکم ساختن بستر زمین است.


مذاکره برای خرید دومین فلایت‌چک

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور با اشاره به برنامه خرید «فلایت‌چک» دوم از مذاکره با امریکایی‌ها برای خرید این نوع هواپیمای وارسی پرواز خبر داد و گفت: امریکایی‌ها می‌گویند برای این کار مجوز نداریم.

به گزارش تسنیم، رحمت‌الله مه‌آبادی با بیان اینکه امسال نوسازی تمام سامانه‌های فرسوده را در دستور کار داریم، گفت: خرید و عملیاتی شدن هواپیمای فلایت‌چک موفقیتی بزرگ برای صنعت هوانوردی کشور است. این هواپیما که در اوج سخت تحریم‌ها خریداری شده، بهترین و به‌روزترین هواپیما در جهان بوده و از پیشرفته‌ترین پنل اف‌ای‌اس (fis) نیز برخوردار است.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون بالغ بر 70درصد کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و امریکای شمالی از همین هواپیما برای انجام بازرسی‌های پروازی بهره می‌گیرند.

وی با اشاره به انتقادات مطرح شده در‌خصوص خرید هواپیمای فلایت‌چک گفت: اگر بتوانیم هواپیمای دوم را هم به همین قیمت خریداری کنیم، برد کرده‌ایم. خرید هواپیمای فلایت‌چک یک خرید استراتژیک بود. مدت‌هاست با امریکا مکاتبه برای خرید هواپیما کرده‌ایم اما می‌گویند مجوز نداریم، به‌همین دلیل صبر برای خرید هواپیما بعد از برجام درست نبود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر