آلودگی هوا تا جمعه میهمان تهران

۱۳۹۵/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۱۸۵

گروه راه و شهرسازی|

بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هوای تهران در هفته جاری در شرایط ناسالم قرار داشت اما روز گذشته شاخص هوای شهر تهران از مرز 150عبور کرد و در شرایط ناسالم برای تمام افراد جامعه قرار گرفت. این در حالی است که حد استاندارد عدد 100 است. این در حالی است که به گفته مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی، هوای تهران تا روز جمعه آلوده است و فقط روز سه‌شنبه اندکی از غلظت آلاینده‌ها کاسته می‌شود.

بنابراین گزارش احد وظیفه با اشاره به وضعیت آلودگی هوای تهران گفت: آلودگی هوا تا روز جمعه ادامه دارد. فردا سامانه بارشی از روی دریای‌خزر عبور می‌کند که این موضوع باعث می‌شود در ساعت عصرگاهی دوشنبه شاهد وزش باد و کاهش آلاینده‌ها باشیم.

وی ادامه داد: این وزش تنها می‌تواند هوا را از وضعیت ناسالم برای تمام گروه‌های جامعه خارج کند و کیفیت هوای تهران به شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس می‌رسد. به گفته مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی، روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه بار دیگر هوا در شرایط ناسالم قرار می‌گیرد، تاکید کرد: تا روز جمعه تهران بارش باران ندارد و در این روز با وزش باد بار دیگر غلظت آلاینده‌ها کاهش می‌یابد.

وظیفه با بیان اینکه ابتدای صبح آلوده‌ترین زمان روز است، تاکید کرد: در ظهر به علت تابش نور خورشید میزان آلاینده‌ها کاسته می‌شود اما با شروع شب و سرد شدن هوا بار دیگر بر میزان آلاینده‌ها افزوده می‌شود.

معمولا در این شرایط مسوولان راهکارهای موقتی برای کاهش میزان آلودگی در نظر می‌گیرند که افزایش محدودیت‌های ترافیکی از جمله آنهاست. بر این اساس روز گذشته معاون نظارت و پایش محیط‌زیست تهران از گسترش محدوده طرح ترافیک به محدوده زوج و فرد خبر داد و افزود: تنها خودروهایی که دارای مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک هستند، می‌توانند به محدوده زوج و فرد وارد شوند. اما اینکه این محدودیت در روزهای آتی نیز اعمال می‌شود یا خیر، بستگی به وضعیت آلودگی هوا دارد.


آلوده‌ترین مناطق تهران

بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، تربیت مدرس واقع در منطقه 6 با شاخص 160 آلوده‌ترین و مسعودیه واقع در منطقه 15 با شاخص 69 پاک‌ترین نقاط پایتخت را تشکیل می‌دهند.

به گزارش «تعادل» و به نقل از ایسنا، بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، آلوده‌ترین نقاط تهران متعلق به ایستگاه‌های تربیت مدرس منطقه 6، شهرداری منطقه11، شادآباد منطقه18 و شهرداری منطقه 21 است. همچنین ایستگاه‌های مسعودیه منطقه15، شهید محلاتی منطقه 14 و شهرری منطقه20 پاک‌ترین مناطق شهر تهران را تشکیل می‌دهند.

محمد رستگاری، معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران نیز با بیان اینکه شاخص عدد ذرات معلق کمتر از 2.5میکرون به ۱۵۴ رسیده است، گفت: این وضعیت نشانگر ناسالم شدن کیفیت هوا برای همه افراد است.

به گفته وی شاخص عدد ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون به 154 رسیده و این وضعیت نشانگر ناسالم شدن کیفیت هوا برای همه افراد است.

معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران تصریح کرد: ایستگاه شهرداری منطقه 4 تهران نیز عدد 227 را نشان می‌دهد که جزو آلوده‌ترین نقاط شهر تهران محسوب می‌شود.

رستگاری با بیان اینکه امروز به عنوان یکی از آلوده‌ترین روزهای استان تهران در سال 95 محسوب می‌شود، عنوان کرد: علت افزایش ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون و آلودگی هوا به ‌سبب پدیده وارونگی هوا و عدم بارندگی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در پنجمین روز متوالی آلودگی هوا به‌سر می‌بریم و امیدواریم این وضعیت رفته‌رفته بهبود پیدا کند.

معاون پایش و نظارت محیط‌زیست استان تهران اظهار کرد: مردم استان تهران باید در چنین شرایطی از تردد غیرضروری در سطح شهر و مناطق پرترافیک خودداری کنند.

بر اساس این گزارش، پس از آلودگی مستمر هوا در روزهای گذشته و ادامه آن به‌سبب پدیده وارونگی هوا جلسه کمیته هماهنگی شرایط ویژه آلودگی هوا روز گذشته برگزار شد. در این جلسه مقرر شد تا از فروش طرح ترافیک روزانه در تهران برای روزهای یک‌شنبه و دوشنبه جلوگیری شود و تیم‌های اورژانس در میادین اصلی شهر استقرار یابند. لغو ورزش همگانی در پارک‌ها و مجموعه‌های ورزشی شهر تهران، نظارت بر عدم به‌کارگیری اتوبوس‌های دودزا، جلوگیری از روشن بودن اتوبوس‌های متوقف در ترمینال‌ها و جایگاه‌های اتوبوسرانی و ترمینال‌های شهری و نظارت بر توقف جلوگیری از فعالیت‌های عمرانی شهر تهران موثر بر تولید و افزایش آلودگی هوا از سوی شهرداری تهران از دیگر مصوبات این جلسه بود.


آماده‌باش اورژانس

در پی تشدید آلودگی هوای پایتخت، سخنگوی اورژانس تهران برخی توصیه‌های اورژانسی را برای شهروندان تهرانی تشریح کرد.

به گزارش ایسنا حسن عباسی درباره توصیه‌های اورژانسی به مردم پایتخت با توجه به افزایش آلودگی هوا گفت: تقاضا داریم که همشهریان از سفرهای غیرضرور درون‌شهری پرهیز کنند. همچنین به ورزشکاران توصیه می‌کنیم که در فضای باز ورزش نکنند.

وی همچنین گفت: نوزادان، سالمندان، زنان باردار، بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی و سایر گروه‌های پرخطر نیز تا حد امکان از منزل خارج نشوند و اگر هم سفر درون‌شهری ضروری پیش آمد حتما از ماسک مناسب استفاده کرده و داروهایشان را به همراه داشته باشند.

سخنگوی اورژانس تهران ادامه داد: افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی مزمن که از دستگاه اکسیژن استفاده می‌کنند، حتما در هنگام خروج از منزل دستگاه اکسیژن‌شان را به همراه داشته باشند و با مشاهده علائم تنگی نفس و مشکلات ریوی به نخستین واحد درمانی مراجعه کرده یا با شماره 115 تماس بگیرند.

عباسی درباره تمهیدات اورژانس تهران در صورت تشدید آلودگی هوا گفت: در حال حاضر ما آماده‌باش هستیم اما اگر وضعیت آلودگی به شرایطی برسد که کمیته آلودگی اعلام اضطرار کند ما نیز در میادین و سطح شهر تهران استقرار نیروها و آمبولانس‌هایمان را می‌گذاریم اما در حال حاضر استقراری نداشته‌ایم.


افزایش مرگ و میر در هوای آلوده

یک مقاله علمی اثبات کرده است که میان تعداد روزهای آلوده سال و افزایش مرگ و میر رابطه معناداری وجود دارد.

به گزارش مهر، شواهد نشان داده است که در روزهایی که آلودگی هوای ناشی از ذرات معلق زیاد بوده، موارد پذیرش افرادی که دچار مشکلات قلبی-عروقی و تنفسی شده بوده‌اند، بیشتر بوده است.

در مطالعه‌یی مسعود فشکی، کارشناس مهندسی بهداشت محیط در خصوص رابطه مرگ و میر شهروندان و آلودگی هوا در سال ۹۳ انجام داده است مشخص شده که میان افزایش آمار مرگ و میر و روزهای آلوده ارتباط معناداری وجود دارد.

در این بررسی مشخص شده است که در مناطق ۲۲گانه تهران، منطقه ۱۰ بیشترین فراوانی مرگ و میر را (۳۲۵ مورد) دارا بود و منطقه ۲۲ تهران (۴۶ مورد) کمترین فراوانی مرگ و میر را به خود اختصاص داده است.

متاسفانه تاکنون تدابیری که توسط مسوولان برای رفع این معضل اندیشیده شده نتوانسته به‌طور موثری باعث کاهش آلودگی هوا شود و به نظر می‌رسد باید به فکر ارائه راه‌حل‌هایی نو برای رفع این مشکل اساسی باشیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر