پای غول‌های صنعتی کره جنوبی به رسوایی رییس‌جمهور کشیده شد

۱۳۹۵/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۱۵۶

گروه جهان

دادستان‌های کره جنوبی روسای چند بخش مهم و اصلی این کشور شامل رییس کمپانی هیوندا را مورد بازپرسی قرار داده و قصد دارند تا از رییس گروه سامسونگ و سایر شرکت‌های اقتصادی این کشور نیز در پرونده رسوایی سیاسی بازپرسی کنند.

به گزارش رویترز، دادستان‌های کره جنوبی در حال بررسی این مساله هستند که آیا پارک گئون‌های، رییس‌جمهوری این کشور برای جمع‌آوری پول برای دو بنیاد مرتبط به دوستش چوی سون-سیل بر روسای این کمپانی‌ها فشار وارد آورده یا خیر.

مقام‌های دادستانی کره جنوبی هنوز درباره اینکه آیا به مدارکی علیه رییس‌جمهوری این کشور و دوستش دست پیدا کرده‌اند، به اظهارنظر نپرداخته‌اند. پارک گئون‌های به دلیل بروز این رسوایی سیاسی و اعتماد بیش از حد به چوی سون-سیل با کاهش محبوبیت بسیار زیادی روبه‌رو شده است.

اعتراض‌ها علیه دولت ادامه دارد و صدها هزار نفر از معترضان به سیاست‌های رییس‌جمهوری در سئول تجمع کرده و خواستار استعفای وی شدند. بسیاری هم گفتند که وی برای ریاست‌جمهوری فرد مناسبی نیست. دادستان‌ها در حال بازپرسی از افراد نزدیک به پارک گئون‌های هستند، اما وی گفته که ژوئیه سال گذشته میلادی با روسای این کمپانی‌ها به شور نشسته تا آنها در فرهنگ کره جنوبی بیشتر حضور داشته باشند. گفتنی است که دادستان‌ها اخیرا به شرکت سامسونگ رفته تا احتمال دخالت آن را در اختصاص میلیون‌ها یورو به کمپانی تحت کنترل چوی سون- سیل و دخترش را مورد بررسی قرار دهند.

در همین حال، احتمال دارد که دادستان‌ها از رییس‌جمهوری کره‌جنوبی به اتهام دست داشتن بلندمدت و مخفیانه در این رسوایی بازجویی کنند. براساس قانون اساسی کره‌جنوبی، رییس‌جمهوری این کشور از تحت پیگرد قرار گرفتن مصون است، اما می‌توان وی را مورد بازجویی قرار داد. از مدت ریاست‌جمهوری پارک گئون‌های 15ماه باقی مانده است. اگر وی پیش از پایان این مدت از کار برکنار شود، باید ظرف مدت 60 روز انتخابات برگزار شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر