گفتمان‌های تکراری و بی‌نشان

۱۳۹۵/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۱۵۰

گروه تشکل‌ها|

ماجرای نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در سال 90 و به زمان تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران باز می‌گردد. در آن زمان اوضاع اقتصادی کشور به شکلی بود که نمایندگان بخش خصوصی سخن از نابودی بخش تولید به دلیل عدم ارتباط با دنیا به میان می‌آورند. حالا با گذشت 4سال از نشست‌های پیاپی نمایندگان دولت و بخش خصوصی برخی از کارشناسان تشکلی می‌گویند: طبق تبصره 1 ماده 75 قانون برنامه پنجم توسعه کشور قرار بود جلسات عادی شورا هر دو هفته یک بار تشکیل شود که این موضوع با بی‌نظمی رفت و آمد دولتی‌ها همراه شد و در نهایت این جلسات با تعویق 2ماه یک بار و در برخی شرایط 4ماه یک بار برگزار می‌شد که چنین روالی عدم تصمیم‌گیری به موقع در کاهش بحران‌های اقتصادی را طی سال‌های اخیربه دنبال داشت. اکنون نیز کارشناسان بخش خصوصی بر این باورندکه؛ نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی محفلی برای دورهمی نمایندگان دولتی و بخش خصوصی و تجدید دید و بازدیدها شده که در نهایت خروجی برای برطرف کردن مشکلات ساختارهای اقتصادی را به همراه ندارد. حال با آنکه به گفته کارشناسان این نشست‌ها خروجی برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور نداشته «تعادل» روند نوع گفتمان نمایندگان بخش خصوصی و دولتی را در جلسات بررسی کرده و برای عملیاتی شدن گپ و گفت این نوع نشست‌ها به سراغ یک عضو اتاق بازرگانی رفته و نظر وی را درباره روند نشست شورای گفت‌وگو جویا شده است که در ادامه می‌خوانید:


گپ و گفت در شورای گفت‌وگو هیچ ضمانت اجرایی ندارد

در همین راستا؛ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران درباره روند نشست‌های شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی معتقد است: در چند سال اخیر ما شاهد برگزاری نشست شورای گفت‌وگوی دولت و به همراه بخش خصوصی بودیم، بنابراین ما با برگزاری چنین مناسبت‌هایی باید به یک جمع‌بندی نهایی و عملیاتی در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دست پیدا کنیم و درباره معضلات اقتصادی بعد از هر هم اندیشی باید به یک برنامه مدون عملیاتی برسیم؛ این موضوع درحالی است که چنین روندهای گفته شده در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی وجود ندارد. سید حسین معروف با اشاره به اینکه برگزاری شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی تا به امروز مشکلات و موانع بر سر راه اقتصاد کشور را برطرف نکرده است به «تعادل» گفت: نشست‌های چند سال اخیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مشکلی رادر راستای بخش‌های اقتصادی و صنعتی برطرف نکرده است. در واقع، این نشست‌ها بیشتر شبیه دورهمی دولتمردان و نمایندگان بخش خصوصی است که افراد در محفلی گردهم می‌آیند و به مذاکره و گفت‌وگو می‌پردازند. وی با اشاره به عدم خروجی مناسبی در نشست شوراهای گفت‌وگو تصریح کرد: در شورای گفت‌وگو شاهد صحبت‌های زیادی در راستای برطرف کردن مشکلات وجود دارد؛ این موضوع درحالی است که این نوع بحث‌ها در سال‌های آتی نیز تنها در حد گفتمان باقی می‌ماند و افراد نیز درباره نحوه و چگونگی اجرای بحث‌های شفاهی سخنی به میان نمی‌آورند. به واقع، این نشست‌ها بیشتر شبیه درد و دل است که در اجرا هیچ یک از این گفتمان‌ها دست کسی را نخواهد گرفت. معروف با بیان اینکه شورای گفت‌وگو باید به این روند خود خاتمه دهد، ‌گفت: اگر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به این روال ادامه پیدا کند، بهتر است هر چه زودتر این مناسبت‌ها خاتمه یابد؛ چراکه این روند منجر به وقت کشی و هدررفت زمان می‌شود. متاسفانه گپ و گفت در شورای گفت‌وگو هیچ ضمانت اجرایی ندارد و ما در این جلسات باید به عملیاتی شدن موضوع‌ها توجه ویژه‌یی داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد: صحبت‌های مطرح شده در شورا در یک بازه زمانی مطرح می‌شود اما در گذر زمان این نوع بحث‌ها گم می‌شود.


از پیشنهاد در طرح‌های توسعه‌ای

تا حل معضلات صنعت

از سوی دیگر روز گذشته چهل و دومین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان با ارائه گزارشی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت درباره اجرای مصوبات توسعه صادرات استان و بررسی پیشنهاد‌های کمیته کارشناسی درباره مسائل و مشکلات امور مالیاتی فعالان اقتصادی در اتاق اصفهان برگزار شد. استاندار و رییس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان اصفهان در این جلسه با اشاره به سفر اخیر معاون اول رییس‌جمهور به همراه جمعی از وزرا و معاونان رییس‌جمهور به اصفهان گفت: در این سفر مسائل و مشکلات استان به‌ خوبی به کابینه دولت منتقل و مقرر شد مسائل استان در کابینه دولت مطرح شود. در این سفر با پیگیری‌هایی که قبل از سفر صورت گرفته بود همچنین در جلسات خوبی که در این سفر برگزار شد، مصوبات آبی خوبی گرفته شد. رسول زرگرپور افزود: طرح توسعه‌یی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان یکی از طرح‌های مهمی است که با جدیت درحال پیگیری است. فرودگاه اصفهان نیاز به سرمایه‌گذاری و توسعه دارد و بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه پیشرو باشد. وی با اشاره به عدم تناسب سیستم حمل‌ونقل داخلی (ریلی و هوایی) و بین‌المللی با نیاز استان اظهار کرد: راه‌کار حل این مشکل بهره‌برداری کامل از کارگو پایانه برای حمل بار تجاری است که باید با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، استانداری و اداره‌های کل فرودگاه‌ها و گمرکات استان انجام گیرد. همچنین؛ رییس اتاق اصفهان در این جلسه با اشاره به فعالیت‌های اتاق در راستای حل مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی گفت: حضور وزیر اقتصاد و دارایی در اتاق اصفهان باعث شد که مسائل و مشکلات اقتصاد استان به وی و معاونانشان منتقل یابد. سید عبدالوهاب سهل‌آبادی اظهار کرد: اتاق اصفهان آمادگی خود را برای ساخت CIP فرودگاه اصفهان اعلام کرده است ولی هنوز مقدمات واگذاری زمین به این پروژه انجام‌ نشده است. محمود تولایی، رییس اتاق کاشان نیز در شورای گفت‌وگوی استان اصفهان گفت: بخش‌نامه تراکنش‌های بانکی پیرو ماده 169 مکرر قانون مالیات‌ها، اردیبهشت سال جاری ابلاغ ‌شده است و نباید این بخش‌نامه عطف به ما سابق شود و حساب شخصی فعالان اقتصادی را از سال‌های قبل مورد بررسی قرار دهد. مصطفی رناسی، نایب‌رییس اتاق اصفهان با اشاره به بالا بودن قیمت تمام‌شده در ایران نسبت به رقبای صادراتی گفت: تورم سالانه ایران باعث شده قیمت تمام ‌شده کالا در ایران نسبت به سایر کشورها افزایش یابد و توان رقابت در بازارهای بین‌المللی را از دست دهد. وی ثابت بودن نرخ ارز را یکی از عوامل از دست رفتن مزیت‌های رقابتی تولیدکنندگان ایرانی نسبت به سایر رقبا دانست و گفت: بر اساس مصوبه مجلس مقررشده که نرخ ارز براساس شرایط اقتصادی تعدیل شود ولی در شرایط کنونی وارد کنندگان بیشتر از تولیدکنندگان منتفع می‌شوند.


افزایش قیمت تمام شده بخش تولید و کاهش صادرات

همچنین در تازه‌ترین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان قم نیز که به ریاست استاندار و با حضور جمعی از فعالان بخش خصوصی این استان برگزار شد ابوالفضل خاکی، رییس اتاق قم به مشکلات پیش روی بخش تولید و صادرات با اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش میزان صادرات، قیمت تمام‌ شده بالای کالاهای تولیدی است. قیمت تمام‌شده کالاهای تولیدی در ایران بالاتر از کشوری مانند ترکیه است و متاسفانه ما به‌اندازه این کشور نتوانسته‌ایم از تولید و تولیدکنندگان حمایت کنیم. وی ادامه داد: ترکیه در همسایگی ما، امروز جزو 20 کشور صنعتی دنیاست و دور از انتظار نیست که سال آینده جزو 10کشور باشد. به‌ واقع کسب این رتبه به دلیل حمایت بسیار از صنعت در این کشور است، درحالی که کشور ما در فنّاوری و تجهیزات از ترکیه چیزی کم ندارد. خاکی با تاکید بر اینکه شرایط پرداخت تسهیلات باید روان‌تر شود، گفت: حدود 400 نفر از صنعتگران به بانک‌ها معرفی‌شده‌اند و تاکنون 60 واحد تولیدی موفق به دریافت تسهیلاتی بالغ‌ بر 60 میلیارد تومان شده‌اند. وی با اشاره به فعالیت اتاق قم در حوزه بین‌الملل و دستاوردهای اعزام هیات‌های تجاری به چین افزود: طرف چینی جهت سرمایه‌گذاری در پروژه‌های استانی به‌ صورت فاینانس در منوریل، کمربندی 110کیلومتری قم، فرودگاه قم و در بخش کشاورزی و نمک‌زدایی از خاک اعلام آمادگی کرده است. خاکی همچنین از پذیرش هیات تجاری طی ماه آینده درباره احداث بیمارستان و برگزاری نمایشگاه طب سنتی در استان قم خبر داد.


نقش ارگان‌های دولتی در رونق تولید

استاندار قم نیز با اشاره به نقش بانک‌ها و بخش مالیاتی در حمایت از تولیدکنندگان گفت: همه‌ دستگاه‌های دولتی باید در زمینه رونق تولید مشارکت داشته باشند. سید مهدی صادقی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به لزوم اصلاح ساختار برخی از قوانین در سیستم ارائه تسهیلات و اخذ مالیات در کشور، اظهارکرد: در تصویب قوانین باید حمایت از تولید‌کنندگان و توسعه اقتصاد مقاومتی مدنظر قرار بگیرد. صادقی بااشاره به نقش بانک‌ها و بخش مالیاتی در توسعه تولید در جامعه، تصریح کرد: استفاده از تمام ظرفیت‌های استان و همراهی بخش‌های مالی و اعتباری به‌ویژه بانک‌های خصوصی برای افزایش تولید و حمایت از سرمایه‌گذاران، الزامی است.

وی مدیریت سرمایه‌های موجود در کشور را در زمینه هدایت منابع در مسیر توسعه اقتصاد مهم برشمرد و ادامه داد: دستگاه حاکمیتی استان اهتمام لازم برای حمایت از تولید را دارد که باید تولیدکنندگان نیز با استفاده از حداکثر توان خود در این زمینه گام بردارند.


در تحریم‌ها اموال تولیدکنندگان از بین رفت

نایب‌رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن قم نیز در نشست شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی استان قم راه خروج از رکود را هماهنگی و همکاری همه نهادها دانست و گفت: مهم‌ترین مساله بخش تولید گردش مالی است که در برهه کنونی موردتوجه است. غلامحسین‌ الله‌یاری با تاکید بر اینکه بسیاری از مسائل صنعتگران و تولیدکنندگان پیگیری نمی‌شود، افزود: در تحریم‌ها و بحران‌ها اموال تولیدکنندگان از بین رفته است و اگر بانک‌ها حمایت نکنند، صنعت روی پا نمی‌ماند.‌ الله‌یاری بابیان اینکه هنوز برخی بانک‌ها 10تا 15درصد تسهیلات رو بلوکه می‌کنند، ادامه داد: در شرایطی که بیش از دو هزار واحد صنعتی در استان وجود دارد 8 ماه از سال گذشته و تنها 84 واحد تسهیلات گرفتند که این رقم مناسب نیست، این عدد کمکی به صنایع نمی‌کند. نایب‌رییس اتاق قم با اشاره به برخورد بانک‌ها با افراد ورشکسته در بخش صنعت گفت: متاسفانه بانک هنگام برخورد با فرد ورشکسته تمام اموال فرد را مصادره می‌کند که یک خانواده کاملا مستاصل می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر