اخبار بورس

۱۳۹۵/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۱۴۹

آغاز پذیره‌نویسی

پنجمین صندوق قابل معامله

تعداد 9 میلیون واحد از واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کیان از دیروز (یک‌شنبه 23 آبان‌ماه 1395) تا چهارشنبه (26آبان‌ماه 1395) این هفته در نماد معاملاتی «کیان» از طریق بورس اوراق بهادار تهران پذیره‌نویسی می‌شود.

به گزارش «تعادل»، این صندوق از نوع صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری قابل انتشار یکصد میلیون واحد است. تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری ممتاز پذیره‌نویسی شده یک میلیون واحد و تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری عادی قابل پذیره‌نویسی 99 میلیون واحد سرمایه‌گذاری عنوان شده است. مبلغ اسمی هر واحد سرمایه‌گذاری نیز مبلغ یک هزار تومان تعیین شده است. موسسان این صندوق شامل شرکت‌های مدیریت سرمایه کیان و کارگزاری بورس آثل (سهامی خاص) هستند و متولی آن شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی است. کارگزار عامل پذیره‌نویسی نیز شرکت کارگزاری بورس آثل و بازارگردان آن گروه مالی نور انوار عنوان شده است.

دامنه مظنه این اوراق حداکثر 2 درصد و حداقل سفارش انباشته تعداد یکصد هزار واحد عنوان شده و حداقل معاملات روزانه نیز یک میلیون واحد تعیین شده است. نحوه تسویه و پایاپای معاملات این اوراق نیز T+1 است و هدف از تشکیل صندوق، جمع‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران و اختصاص آنها به خرید انواع اوراق بهادار برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، بهره‌گیری از صرفه‌جویی‌های ناشی از مقیاس و تامین منافع برای سرمایه‌گذاران است. براساس این گزارش، موضوع فعالیت صندوق، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده‌ها و گواهی‌های سپرده بانکی در بورس تهران است. 4 درصد بازدهی بیشتر نسبت به سپرده کوتاه‌مدت روزشمار، یعنی 19 درصد معادل بانکی در مقابل 15 درصد نرخ سود سپرده، ضمانت نقد شوندگی و نرخ بازدهی برتر در میان چهار صندوق با درآمد ثابت فعال در بورس تهران از مزایای این صندوق عنوان شده است. هم‌اکنون چهار صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله با درآمد ثابت شامل پارند پایدار سپهر، اعتمادآفرین پارسیان، آرمان آتی کوثر و گنجینه آینده روشن در بورس تهران فعال هستند.


سازمان بورس

ابزار برخورد با متخلفان را ندارد

مدیر سابق نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس گفت: مهم‌ترین مساله سازمان بورس این است که چون ضمانت اجرا و سیاست‌ تنبیهی قدرتمندی ندارد، ناشران متخلف می‌توانند به کار خود ادامه دهند. محمودرضا خواجه‌نصیر در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: یک موضوع اساسی در حوزه اقتصاد کشور وجود دارد که همواره موجب شده یکی از اساسی‌ترین دستاوردهای بازار سرمایه که همان نقدشوندگی است به مخاطره بیفتد؛ در سه یا چهار سال گذشته صنایعی همچون پتروشیمی، پالایشگاه و معدن دچار این مشکل شده‌اند و در حال حاضر نیز بانک‌ها به آن دچار هستند.

وی افزود: این مشکل به علت مداخلاتی است که از سوی نهادهای تاثیرگذار و قیمت‌گذار همچون وزارتخانه‌ها، بانک مرکزی و دولت اتفاق افتاده و موجب بروز ابهامات اساسی در سودآوری این شرکت‌ها شده است و این ابهامات، سازمان بورس را برای تصمیم‌گیری در مورد این شرکت‌ها با مشکل مواجه خواهد کرد. خواجه‌نصیر پیشنهاد خود در این شرایط را ارائه اطلاعات به سرمایه‌داران و آزاد گذاشتن آنان در سرمایه‌گذاری اعلام کرد و گفت: ما چاره‌یی نداریم جز اینکه همه اطلاعات موجود را منتشر کنیم و اجازه دهیم، سرمایه‌گذاران در آن سرمایه‌گذاری کنند. مدیر سابق نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس یادآور شد: توقف نمادهای بورسی از آن بازی‌هایی است که وقتی شروع شود، پایان آن مشخص نیست، نمادی که بسته شود و باز نشود، به درد نمی‌خورد، اگر به این فکر می‌کنیم که نماد را می‌بندیم، باید مشخص کنیم، این نماد باید مثلا بیست و چهار ساعت یا هفتاد و دو ساعت بعد تحت هر شرایطی باز شود؛ به عبارت دیگر توقف نماد اجتناب‌ناپذیر است، اما باید برای باز شدن نماد برنامه مشخص داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز مشکل بازار متوقف شدن نماد نیست، بلکه متوقف ماندن آن است، باید بگوییم یک شرکتی نیاز به شفاف‌سازی دارد، باید متوقف شود؛ هر آنچه می‌توانید شفاف‌سازی کنید، نه هر آنچه در دست دارید. خواجه‌نصیر با اشاره به وجود مواردی که ابهامات اساسی دارد و با ریسک سرمایه‌گذاری بالایی برای سرمایه‌گذار همراه است، گفت: در این موارد سازمان می‌‌تواند نمادها را متوقف یا معلق و یا حتی از بورس خارج کند، اما این موارد باید استثنا باشد. وی افزود: سازمان بورس باید تعیین کند تعداد این نمادها نباید از مثلا 5درصد کل بازار بیشتر شود و بداند، توقف نماد داروی تلخی است که گاهی مجبور است آن را برای حفظ بازار بنوشد، اما باید بداند که دُز این دارو باید خیلی کم باشد.

مدیر سابق نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس تصریح کرد: سازمان بورس باید اطلاعات را به بازار بورس ارائه دهد، ولی با توجه به ابهامات اطلاعاتی در اطلاع‌رسانی آن مورد را حتی در سایت بورس به عنوان شرکتی که شفاف‌سازی مطلوبی ندارد، معرفی کند، اما همان اطلاعات را در اختیار مردم بگذارد و بگوید من این شرکت را در شرایطی باز کردم که اطلاعات آن به اندازه کافی شفاف نیست؛ به عبارت دقیق‌تر سازمان بورس نمی‌تواند همه نمادها را ببندد، گرچه در برخی موارد ناگزیر است.

وی با تاکید بر اینکه سازمان بورس باید رویکردهای حقوقی و ضمانت اجرایی بالایی داشته باشد، گفت: اطلاعیه شفاف‌سازی که تعهدی پشت آن نباشد، ارزش اطلاعاتی ندارد؛ شفاف‌سازی باید الزام‌آور باشد و ضمانت اجرایی بالایی داشته باشد. خواجه‌نصیر ادامه داد: سازمان بورس باید ضمانت اجرایی خود را افزایش دهد تا ناشران جرات ارائه اطلاعات ناقص یا ضعیف را نداشته باشند؛ البته خودش نباید در بازار مداخله کند. مدیر سابق نظارت بر بازار سهام بیان کرد: مهم‌ترین مساله سازمان بورس این است که چون ضمانت اجرا و سیاست‌های تنبیهی قدرتمندی ندارد، ناشران متخلف می‌توانند به کار خود ادامه دهند؛ کمبود قدرت در بخش ضمانت اجرایی برخورد با ناشران متخلف نباید با توقف نماد جبران شود؛ باید روزی فرا برسد که هیچ نمادی متوقف نشود و هیچ مدیری اطلاعات ناقص یا ضعیف منتشر نکند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر