مخالفت بهارستانی‌ها با طرح ساماندهی دریافتی مدیران

۱۳۹۵/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۱۳۰

ارجاع طرح ساماندهی حقوق‌های مدیران به کمیسیون اصل ۹۰ خلاف آیین‌نامه است

گروه ایران

صحن علنی دیروز مجلس دهم با بررسی گزارش کمیسیون اصل90 درباره طرح شفافیت دریافتی مدیران کشور آغاز به کار کرد و بهارستانی‌ها کلیات این طرح را تصویب نکردند. این طرح در کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس دهم تدوین و به هیات رییسه مجلس ارائه شد تا در صحن علنی مطرح شود. طرح شفافیت دریافتی مدیران که پیش‌تر در کمیسیون اصل 90 نیز تصویب شده بود از تجمیع سه طرح درباره «پرداخت‌های ناعادلانه» تهیه شده و دارای 10ماده است. در این طرح کف و سقف پرداختی‌ها و الزام به پرداخت‌های در قالب یک فیش حقوقی تاکید شده است همچنین باید سامانه‌یی در وزارت امور اقتصادی و دارایی برای ثبت فیش‌های حقوقی مقامات تعریف و لینک این سامانه در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار داشته باشد و مجازاتی برای کوتاهی دستگاه‌های نظارتی در بحث فیش‌های حقوقی مقامات دولتی در نظر گرفته شود که با مخالفت نمایندگان حاضر در جلسه علنی مواجه شد.

علی لاریجانی که ریاست مجلس را برعهده داشت، پیش از آغاز رای‌گیری برای کلیات طرح در پاسخ به انتقادات و اعتراضات مکرر نمایندگان نسبت به علت ارجاع این طرح به کمیسیون اصل 90 از نمایندگان خواسته بود به کلیات این طرح رای دهند تا دوباره به کمیسیون مربوطه ارجاع داده شود اما این سخنان لاریجانی هم نتوانست نظر نمایندگان را تغییر دهد و سرانجام باز هم با این طرح مخالفت کردند.


طرحی برای «ماست مالیزاسیون»

نماینده آستارا یکی از مخالفان طرح شفافیت دریافتی مدیران کشور معتقد بود که رییس مجلس خارج از آیین‌نامه طرح را به کمیسیون اصل 90 سپرده است. ولی داداشی گفت: نباید این طرح به کمیسیون اصل 90 برای بررسی سپرده می‌شد چراکه کار کمیسیون اصل 90 رسیدگی به طرح‌ها و لوایح نیست و کار این کمیسیون بررسی شکایاتی است که از قوای سه گانه انجام می‌شود.

علی لاریجانی در پاسخ به این اخطار داداشی با بیان اینکه کمیسیون‌های تخصصی باید نظرشان را جدا اعلام می‌کردند، تاکید کرد که برخی کمیسیون‌ها این کار را انجام داده‌اند و در این طرح آمده ا و هیچ کار خلاف آیین‌نامه‌یی صورت نگرفته است. وی با بیان اینکه در آیین‌نامه منعی برای سپردن طرح‌ها به کمیسیون اصل 90 وجود ندارد، گفت: دیوان محاسبات درحال پیگیری و مسترد کردن حقوق‌های نجومی است.

نماینده قائمشهر نیز در اخطاری قانونی به این موضوع که کمیسیون اصل90 هیچ حقی برای بررسی طرح‌ها و لوایح ندارد، اظهار کرد: کمیسیون اصل 90 یکی از مصادیق 6 کمیسیون خاص است که از منظر حقوقی ارجاع این طرح‌ها به این کمیسیون‌ها درست نیست. علی ادیانی بیان کرد: با سپردن بررسی این طرح به کمیسیون اصل 90 تفسیرسازی از آیین نامه در این مجلس سنت‌گذاری شده است.

در ادامه مصطفی کواکبیان در اخطاری این طرح را دارای اشکالات و ایرادات فراوان دانست و افزود: تا به حال 8 نماینده اخطار اصل 90 را در مجلس مطرح کردند. جمعا این 8 نفر معتقد بودند که نباید طرح شفافیت مدیران دولتی در کمیسیون اصل 90 بررسی می‌شد. ما می‌خواهیم جلو اجحاف در بیت‌المال را بگیریم اما این طرح «ماست مالیزاسیون» است؛ این کاری نیست که مجلسی که در راس امور است، انجام بدهد.

نماینده تهران با بیان اینکه هم دولت و هم مجلس با این طرح مخالف هستند، خطاب به لاریجانی گفت: چون حضرتعالی اراده کرده‌اید، می‌خواهید این طرح حتما بررسی شود و الا دولت و مجلس با آن مخالف است.

لاریجانی نیز در پاسخ به این تذکر کواکبیان خاطرنشان کرد: من اراده نکرده‌ام، 15 نفر از نمایندگان طرح داشتند و ارائه داده‌اند و کمیسیون اصل 90 نیز طرحی در این زمینه داشت و گفتیم یکجا هر دو طرح بررسی شود اما به هر حال برخی از مواد این طرح دارای ایراد و خلاف برنامه پنجم است و بهتر است که دو شوری شود که برخی از اشکالات آن نیز برطرف شود.

جهانبخش محبی‌نیا نماینده میاندوآب در مجلس نیز طی سخنانی به عنوان مخالف کلیات طرح یک ‌فوریتی شفافیت دریافتی مدیران کشور و استرداد دریافتی‌های مازاد اظهار کرد: نگرانی بنده از این است که این طرح هم شامل آن موارد آرشیوی شود که برخی مسوولان بگویند دیگر فساد در کشور نهادینه شده و نمی‌شود کاری با فساد کرد. حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده شاهین‌شهر هم به عنوان دیگر مخالف کلیات طرح مذکور بیان کرد: از این طرح چیزی نمانده جز اینکه یک فرمالیزیشن برای مردم شود که بگوییم مساله حقوق‌های نجومی را حل کردیم درحالی که بخش عمده‌یی از این مشکل حل نشده است.

شفافیت حقوق‌ها خواست مردم است

نماینده گرمسار یکی از موافقان طرح یک فوریتی شفافیت دریافتی مدیران کشور و استرداد دریافتی‌های مازاد بود. او دلیل موافقتش با تصویب این طرح را اینطور بیان کرد: کمیسیون اصل 90 برای بررسی این طرح زحمات زیادی متحمل شده و واقعا این طرح دارای ویژگی‌هایی است که خواست و مطالبات مردم و مقام معظم رهبری است. غلامرضا کاتب افزود: نخستین نکته درباره ویژگی‌های طرح مذکور، شمولیت این قانون است که همه نهادهای نظام را تحت پوشش خود قرار می‌دهد حتی نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری در این طرح مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه صحن علنی مجلس، نماینده سنقر نیز به عنوان یکی دیگر از موافقان این طرح گفت: به نظر می‌رسد، مخالفان کلیات همگی موافقند، این طرح دارای جامعیت است و استرداد برداشت‌های نامشروع و نامتعارف را در بر می‌گیرد. با تصویب طرح مذکور پرداخت‌ها در آینده نظام‌مند می‌شود و یکسان‌سازی پرداخت‌ها را به دنبال خواهد داشت.

سیدجواد حسینی‌کیا با بیان اینکه با تصویب این طرح، مردم متوجه می‌شوند که مدیران چه میزان دریافتی دارند، خاطرنشان کرد: تصویب این طرح موجب باز شدن دست تشکیلات نظامی برای برخورد با متخلفان می‌شود و در واقع ظرفیت خوبی به وجود می‌آید، همه می‌دانند که از حدود 94هزار مدیر کشوری 400 نفر دارای حقوق‌های نامتعارف بودند ولی به هر حال باید بتوانیم اشکالات و ایرادات را برطرف کنیم. امروز زمان زیادی از موضوع حقوق‌های نجومی گذشته است و مردم انتظار یک اقدام انقلابی را از مجلس دارند.


رای مجلس به لایحه موافقتنامه پاریس

بهارستانی‌ها همچنین دیروز و در ادامه دستور کار صحن علنی مجلس با کلیات و جزییات لایحه موافقتنامه پاریس موافقت کردند. در ماده واحده موافقتنامه پاریس آمده است: موافقتنامه پاریس مشتمل بر یک مقدمه و 29ماده به شرح پیوست تصویب و به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود، اسناد تصویب را نزد امین اسناد تودیع کند. طبق تبصره این توافق رعایت اصل 77 قانون اساسی در مورد هر گونه اصلاح موافقتنامه و پیوست‌های آن موضوع مواد 22 و 23 موافقتنامه و اصل 139قانون اساسی در مورد حل و فصل اختلاف‌ها موضوع ماده 24 آن الزامی است. رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بررسی کلیات لایحه موافقتنامه پاریس گفت: ما سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری در اصلاح الگوی مصرف را در دستور کار قرار دادیم و در سیاست‌های کلی بحث کاهش شدت انرژی به ما تکلیف شد که در همین راستا دولت بر امر اقتصاد کم کربن تاکید دارد. معصومه ابتکار اظهار کرد: همه دستگاه‌های اجرایی ما با توجه به رشد 8 درصدی کشور، برنامه خودشان را برای کاهش انرژی و کاهش آلودگی ارائه و این موضوع را در دستور کار قرار دادند. او با بیان اینکه بحث گردوغبار همچنین کشورهای درحال توسعه با پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران به موافقتنامه پاریس اضافه شد، خاطرنشان کرد: ما با پیوستن به توافقنامه پاریس که یک توافقنامه جهانی است، می‌توانیم منافع زیادی برای کشور داشته باشیم و ازجمله اینکه در بحث تغییر اقلیم همچنین توجه به حفظ تالاب‌ها و جنگل‌ها این توافقنامه کمک بسیار زیادی به ما می‌کند. ابتکار خطاب به نمایندگان افزود: اگر این لایحه به تصویب مجلس برسد ما 106 امین کشوری هستیم که در دنیا به این توافقنامه می‌پیوندد و این توافقنامه هفته پیش تصویب شده است و ما امیدواریم با پیوستن به این توافقنامه ضمن حفظ منافع ملی‌مان بتوانیم گام‌های خوبی برای آینده کشور ‌برداریم.


وزیر آمد اما نماینده سوال‌کننده نبود

در ادامه نشست علنی پارلمان درباره رسیدگی به سوال مهرداد بائوج‌لاهوتی از وزیر امور اقتصادی و دارایی، علی مطهری نایب‌رییس دوم مجلس گفت: با وجود اینکه وزیر اقتصاد در صحن علنی مجلس در موعد مقرر برای پاسخگویی به سوال نماینده سوال‌کننده حاضر شد اما به دلیل اینکه نماینده سوال‌کننده در ماموریت کاری بودند، طرح این سوال از دستور کار مجلس خارج شد، اما سوال از طیب‌نیا توسط چند نفر دیگر از نمایندگان اعلام وصول شد تا وزیر دوباره برای پاسخ به مجلس بیاید. غلامرضا کاتب که موارد اعلام وصولی را قرائت می‌کرد با اعلام اینکه سوال ملی جهانبخش محبی‌نیا نماینده تکاب، شاهین دژ و میاندوآب از وزیر اقتصاد و دارایی درخصوص سیر مالی و حقوقی وجوه اداره شده در سال‌های 92، 93 و 94 اعلام وصول شده است، ادامه داد: سوال ملی علی ادیانی، نماینده قائمشهر از وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص عدم مدیریت و نظارت لازم نسبت به پرداخت و دریافت حقوق و مزایای غیرمتعارف در بانک‌ها و شرکت‌های بیمه دولتی و از وزیر راه و شهرسازی درخصوص علت عدم ارائه لایحه وظایف و اختیارات وزارت راه و شهرسازی به مجلس شورای اسلامی نیز اعلام وصول شد. همچنین سوال ملی جواد کریمی‌قدوسی، نماینده مشهد و کلات از وزیر راه و شهرسازی درخصوص علت اعلام انعقاد قرارداد با شرکت ایرباس برخلاف واقعه همچنین از وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص صدور حکم مصادره 13میلیون دلار سرمایه کشور توسط دادگاه‌های کانادا همچنین از وزیر اقتصاد درخصوص علت ورود بیشترین حجم کالای قاچاق از مبادی رسمی گمرکات و مناطق آزاد نیز اعلام وصول و در دستور کار روزهای آتی پارلمان قرار گرفت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر