ثبت ملی خانه «شاملو» در سکوت

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۸۰۷

مدیرکل دفتر ثبت و احیای آثار تاریخی با اعلام خبر ثبت ملی شدن خانه احمد شاملو گفت: این اتفاق دو سال پیش افتاده که بنا بر ملاحظاتی خبر آن تاکنون اعلام نشده است. به گزارش ایسنا، فرهاد نظری در این باره اظهار کرد: خانه احمد شاملو در دهکده فردیس کرج دو سال قبل به دلیل دارا بودن شأن ملی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، چون در این خانه یک شخصیت ادبی زندگی می‌کرد و ادبیات معاصر ما نظری جدی درباره این شخصیت دارد. این خانه در حال حاضر به عنوان موزه و با نام «بنیاد الف بامداد» فعالیت می‌کند. او در ادامه تاکید کرد: این خانه در دهکده فردیس حدود ۳۰سال محل زندگی شاملو و همسرش (آیدا) بوده است؛ مکانی که بسیاری از آثار ماندگار این هنرمند در آن خلق شده و همچنین فیلم‌هایی که مربوط به وی بوده در همین لوکیشن فیلمبرداری شده‌اند.

نظری با اشاره به قانون سال ۱۳۵۲ مبنی بر اینکه هر اثری که دارای «شأن ملی» باشد اما قانون قدمت مکان شامل حال آن نشود، می‌تواند ثبت ملی شود، گفت: ‌این خانه به دلیل شأن ملی که از نظر مالک بنا داشت، ثبت شد. همه دست‌نوشته‌ها، کتاب‌ها و وسایل شاملو در این خانه هستند که امروز به عنوان یک موزه در آن نگهداری می‌شوند. خود خانه‌ نیز یکی از نمونه ‌خانه‌های مدرن است که از نظر معماری دارای اهمیت است. بنابراین این خانه به دلیل شخصیت شاملو که مهم‌ترین نکته بود به ثبت رسید.

مدیرکل دفتر ثبت و احیای آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی در ادامه با تاکید بر اینکه خانه فروغ فرخزاد در خیابان دروس قبل از تخریب دو بار توسط میراث تهران حکم ارزشمند بودن گرفته بود، گفت: اداره کل میراث تهران در نامه‌های جداگانه به شهرداری اعلام کرده بود که این خانه حایز اهمیت است. او افزود: دفتر ثبت و احیای میراث فرهنگی پیگیری می‌کند که خانه فروغ در محله منیریه تهران در فهرست میراث ملی به ثبت برسد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر