تلاش هندی‌ها برای تغییر نام شیر ایرانی

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۸۰۴


یک کارشناس حیات‌وحش گفت: ظرفیت محیط‌زیست در قرن 21 پایین آمده است، در ایران هم در 30سال اخیر ما 90درصد ظرفیت محیط‌زیست خود را از دست داده‌ایم، اگر قرار باشد حیوانات منقرض شده دوباره زندگی کنند باید ظرفیت محیط زیست را افزایش دهیم. به‌گزارش خبرآنلاین، کاوه فیض‌اللهی با اشاره به اینکه شیر ایرانی حدود 70هزار سال پیش از شیر آفریقایی جدا شده گفت: هندی‌ها برای تغییر نام شیر ایرانی باید مقاله‌یی قدیمی پیدا کنند که نام شیر هندی قدیمی‌تر از شیر ایرانی است یا اینکه ثابت کنند، شیر ایرانی با شیر هندی تفاوت دارد که این غیر ممکن است.

او ادامه داد: بگذارید این‌گونه نگاه کنیم که ما یک شیر آسیایی داشتیم که در هند و ایران حضور داشته و در ایران منقرض شده است، من هر دو اسم را نمی‌پسندم و نام شیر آسیایی را می‌پسندم. فیض‌اللهی در پایان حرف‌هایش گفت: ظرفیت محیط‌زیست در قرن 21 پایین آمده است، در ایران هم در 30سال اخیر ما 90درصد ظرفیت محیط‌زیست خود را از دست داده‌ایم، اگر قرار باشد حیوانات منقرض دوباره زندگی کنند باید ظرفیت محیط‌زیست را افزایش دهیم.

این در حالی است که یک‌سال قبل خبرها حاکی از آن بود که شیر ایرانی بعد از چند دهه به خانه خود ایران بازگشته است. این خبر در شرایطی مطرح شد که همچنان هندی‌ها معتقد به هندی بودن اصالت این حیوان بودند. این مساله از آن جایی بود که شیر ایرانی هم‌اکنون در طبیعت تنها در جنگل گیر در گجرات هند یافت می‌شود.

شیر ایرانی در کشور هندوستان «شیر هندی» نامیده می‌شود اما نام اصلی این زیرگونه از شیر، شیر ایرانی بوده و این مهم از واژه پرسیکا نشات گرفته و در تمام دنیا نیز نام این زیرگونه با همین نام (شیر ایرانی) مشخص می‌شود.

شیر ایرانی در گذشته با جمعیت فراوانی در دشت‌های کشور ما زندگی می‌کرده و نماد ملی ایرانیان نیز محسوب می‌شده است. اطلاعات ذکر شده در سفرنامه‌ها و گزارش‌های محققان نشان می‌دهد که تا حدود ۱۵۰سال قبل این حیوان در شمال خوزستان و جنوب فارس تا بوشهر حضور داشته‌ است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر