نیوزیلندی‌های مرفه در صدر

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۸۰۳

گروه گوناگون میزان رفاه در کشورها شاخص‌‌های متعددی دارد. از مهم‌ترین این شاخص‌ها می‌توان به اقتصاد، کارآفرینی و فضای کسب‌وکار، حاکمیت، سطح آموزش، بهداشت، ایمنی و امنیت، آزادی فردی و اجتماعی و سرمایه‌های اجتماعی اشاره کرد. براساس این شاخص‌ها، موسسه تحقیقاتی لگاتوم، در تازه‌ترین گزارش خود مرفه‌ترین کشورهای جهان را رتبه‌بندی کرده است. پژوهشگران برای این رتبه‌بندی کشورهای 5قاره جهان را بررسی کرده و از شاخص‌های رفاه بهره گرفته‌اند.

معمولا میزان سرمایه‌یی که یک کشور دارد یکی از عوامل رفاه به‌شمار می‌آید اما گزارش اخیر لگاتوم، متغیرهای زیادی را برای تهیه فهرست بررسی کرده که در آن شاخص‌های سنتی مانند سرانه ‌تولید ناخالص داخلی و افرادی که کار تمام‌وقت داشته‌اند نیز مورد توجه قرار گرفته است. بین این متغیرها، شاخص‌هایی مانند شمار سرورهای اینترنتی و میزان استراحت مردم نیز بررسی می‌شود. طبق گزارش‌های ارائه شده، نروژ در 7سال گذشته برترین رتبه در شاخص‌های رفاه را داشت اما در سال2016، براساس گزارش موسسه لگاتوم، جای خود را به نیوزیلند داده و خود در جایگاه دوم ایستاده است. در نیوزیلند، شاخص‌های سرمایه اجتماعی و کیفیت اقتصادی رتبه اول جهانی را به خود اختصاص داده و در فضای کسب‌وکار و حکومت‌داری، دومین کشور جهان شناخته شده است. این برتری‌ها، نیوزیلند را به مرفه‌ترین کشور جهان تبدیل کرده است. همان‌طور که گفته شد، نروژ بعد از 7سال، از رتبه‌ اول بین کشورهایی که بالاترین سطح رفاه را دارند، به رتبه دوم جدول رسیده است. داشتن رتبه سوم در شاخص حکومت‌داری در سال2016، نروژ را به دومین کشور مرفه جهان تبدیل کرده است.

طبق گزارش لگاتوم، فنلاند، سومین کشور مرفه جهان شناخته شده است. این کشور در منطقه اسکاندیناوی در شمال اروپاست، هرچند که ممکن است فنلاندی‌ها خود را اسکاندیناوی ندانند. جایگاه بعدی در لیست کشورهایی که بالاترین سطح رفاه را دارند، به سوییس اختصاص یافته است. این کشور یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است و درآمد سرانه آن برای هر نفر، از بالاترین درآمدها در جهان است. سوییس اغلب در رتبه‌های برتر رفاه قرار می‌گیرد. سطح آموزش در این کشور، رتبه اول و سطح بهداشت و درمان در رتبه سوم قرار دارد. بر این اساس، این برتری‌ها، سوییس را به چهارمین کشور مرفه جهان تبدیل کرده است. کانادا، کشور همسایه امریکا، همواره جایگاه خوبی در شاخص رفاه دارد. در این کشور بازار کار قوی و شرایط کسب‌و‌کار مناسب، از مهم‌ترین عواملی است که این کشور را پنجمین کشور مرفه جهان کرده است. همچنین حکومت‌داری خوب و تاکید بر آزادی شخصی و حمایت‌های اجتماعی، از کانادا یک جامعه قوی ساخته است.

استرالیا، ششمین کشوری است که بالاترین سطح رفاه را در جهان دارد. سبک زندگی و آب و هوای مطبوع این کشور، همیشه مورد توجه بوده است. بر همین اساس، در زیرشاخص سرمایه اجتماعی، این کشور رتبه دوم را به دست آورده که این برتری استرالیا را به ششمین کشور مرفه جهان تبدیل کرده است. این در حالی است که استرالیا سال2015، رتبه هفتم سطح رفاه را به دست آورده بود.

پس از استرالیا، هلند در رده هفتم کشورهای مرفه جهان قرار دارد. آموزش و کیفیت اقتصادی شرایط مطلوبی در این کشور دارد. هلندی‌ها با توجه به کوچکی کشورشان، سهم زیادی در تجارت و بانکداری جهانی دارند. این شرایط هلند را به هفتمین کشور مرفه جهان تبدیل کرده است. سوئد، هشتمین کشوری است که بالاترین سطح رفاه را دارد. این کشور، توانسته با کیفیت اقتصادی بالا و حکومت‌داری مناسب، از همسایه خود-دانمارک- پیشی بگیرد. با این حال سوئد، نسبت به سال2015، از رتبه پنجم به رتبه هشتم نزول پیدا کرده است.

دانمارک هم در سطح رفاه، در رتبه بعد از سوئد قرار می‌گیرد. داشتن استانداردهای بالای زندگی، ‌این کشور اسکاندیناوی را به نهمین کشور مرفه جهان تبدیل کرده است. هرچند که این کشور در منطقه اسکاندیناوی حداقل رفاه را دارد اما ایمنی و امنیت بالای دانمارک، این کشور را بین مرفه‌ترین کشورها جای داده است. رتبه دهم بین کشورهایی که بالاترین سطح رفاه را دارند به بریتانیا اختصاص دارد. به نظر می‌رسید برگزیت باعث شود برخی شاخص‌های رفاه در بریتانیا، با مشکل روبه‌رو شود اما برخلاف این تصور، بریتانیا در سال2015 پانزدهمین کشور مرفه جهان بود که در آخرین گزارش، به جایگاه دهم صعود پیدا کرده است. بسیاری معتقدند که علت برتر بودن این کشورها، آموزش زندگی سالم و در نتیجه ایجاد بهداشت و ایمنی بیشتر بوده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر