کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۸۰۱

امضای نخستین قرارداد

IPC با خارجی‌ها

ایسنا| نخستین قرارداد خارجی مبتنی بر الگوی قراردادهای جدید نفتی ایران(IPC) به فاصله کمتر از یک ‌سال از اجرایی شدن برجام امروز به امضا خواهد رسید.

موافقتنامه اصولی طرح توسعه فاز ۱۱پارس جنوبی و تاسیسات ازدیاد برداشت از این میدان مشترک، روز سه‌شنبه میان شرکت ملی نفت ایران و کنسرسیوم شرکت‌های توتال فرانسه، CNPCI چین و پتروپارس ایران به امضا خواهد رسید. این نخستین قرارداد خارجی است که به فاصله حدود ۱۰ماه پس از اجرایی شدن توافق ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌یی موسوم به برجام به امضا می‌رسد و نخستین توافقی است که مبتنی بر اصول قراردادهای جدید نفتی ایران پیش خواهد رفت.


تکذیب سفر وزیر نفت مصر

ایرنا| یک منبع آگاه در وزارت نفت روز گذشته با تکذیب سفر وزیر نفت مصر به ایران گفت: از انجام چنین سفری اطلاع نداریم. پیش از این رویترز مدعی شده بود، وزیر نفت مصر در تلاش برای دستیابی به توافق‌های نفتی جدید به ایران سفر می‌کند و قرار است «طارق المولا» با چند مقام ایرانی در مورد امکان خرید نفت از تهران گفت‌وگو کند. البته ساعاتی پس از انتشار این خبر توسط رویترز، وزیر نفت مصر این خبر را رد کرد. «طارق المولا» وزیر نفت مصر که امروز در یک کنفرانس نفتی در ابوظبی حضور یافته، گفت که قصد سفر به ایران را ندارد. المولا گفت: «سفری به ایران ندارم. من در کنفرانس (ابوظبی) شرکت کرده‌ام.»توافق نفتی عربستان برای ماهانه 700هزار بشکه محصولات نفتی به مدت پنج سال و تحت یک قرارداد 23میلیارد دلاری میان آرامکو عربستان و شرکت نفت مصر بود که قرار بود پول آن در مدت 15سال پرداخت شود.


افزایش برندهای توزیع سوخت

شانا| مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از دریافت مجوز ۲۰شرکت صاحب صلاحیت برای ساخت جایگاه‌های برند در کشور خبر داد.

محمدرضا مظلومی گفت: هدف از اجرای طرح برندسازی، بهبود کارآیی سازمان و بهبود روش‌های توزیع سوخت است که با استقبال بخش خصوصی روبه‌رو شده است.

وی افزود: این طرح در مرحله واگذاری جایگاه‌های سوخت، واگذاری انبارهای غیراصلی و سرانجام واگذاری مسوولیت شبکه توزیع به بخش خصوصی در کشور کلید خورده است.

مظلومی ادامه داد: این طرح با هدف حمایت از تشکیل شرکت‌های صاحب صلاحیت (برند)، حمایت از ایجاد جایگاه‌های تک تلمبه، طبقه‌بندی جایگاه بر مبنای خدمات ارائه شده به مشتریان و نظارت عالیه شرکت ملی پخش بر عملکرد نظام عرضه سوخت در ابعاد کمی، کیفی و خدماتی شکل گرفته است. به گفته وی، وظیفه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در حوزه برندسازی، ارزیابی و تایید شرکت برند، امضای قرارداد و تامین سوخت مورد نیاز شرکت‌های برند طبق قرارداد است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر