روی خط خبر

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۷۹۹

مدیریت واحد مرزی تا 3 سال آینده به گمرک واگذار شد

گروه تجارت براساس دستورالعمل جدید ساماندهی و تقویت مبادی ورودی و خروجی مرزهای مجاز زمینی، مدیریت واحد مرزی به مدت 3 سال به گمرک واگذار شد. بر این اساس سازمان‌ها و نهادهای مستقر در مرز که حوزه فعالیت آنها امور اقتصادی و بازرگانی است و شمار آنها به حدود 10 سازمان می‌رسد با گمرک جمهوری اسلامی ایران در جهت رفع مشکلات کنونی و تسهیل و توسعه تجارت و تسریع عبور محموله‌های تجاری و مسافران از مرزها همکاری خواهند کرد. در ماده 13 دستورالعمل فوق که از آبان‌ماه سال جاری اجرایی شده است با اشاره به تشکیل کمیته امور هماهنگی آمده است: برای تصمیم‌گیری، ایجاد هماهنگی، هم‌افزایی و رفع اختلاف‌نظر میان دستگاه‌های مستقر در مرز مجاز زمینی، کمیته‌یی مرکب از مدیر پایانه، مدیر گمرک، نماینده مرزبانی، گذرنامه نهاد ریاست‌جمهوری، پلیس مهاجرت و گذرنامه با مسوولیت گمرک جمهوری اسلامی ایران تشکیل می‌شود. براساس این گزارش، رفع مشکلات مربوط به ایجاد صف‌های طولانی در مرزهای زمینی، فراهم کردن شرایط مناسب برای عبور سریع محموله‌های وارداتی، صادراتی و ترانزیتی از مرزها، کنترل و نظارت دقیق‌تر بر نحوه ورود و خروج کالا و جلوگیری و مبارزه با قاچاق و تخلفات گمرکی و تجاری از طریق توسعه و تجهیز گمرکات به دستگاه‌های پیشرفته کنترلی نظیر ایکس‌ری، گیت وی، اجرای کنوانسیون‌های بین‌المللی و... ازجمله کنوانسیون هماهنگی مرزها از محورهای مهم دستورالعمل ساماندهی مرزهای زمینی است. در این دستورالعمل همچنین وظایف و مسوولیت‌های هر یک از سازمان‌ها و دستگاه‌های مستقر در مرز به تفکیک مشخص شده است.


فعال ‌شدن 10 شرکت تولید سیگار با شکست انحصار دخانیات

گروه صنعت طی 3 سال گذشته در راستای شکستن انحصار کشت و خرید توتون و تنباکو توسط شرکت دخانیات ایران و ایجاد فضای رقابتی در این بخش، نسبت به صدور مجوز خرید توتون و تنباکو برای سایر فعالان متقاضی اقدام شده که در سال جاری نیز حدود 10 شرکت در این زمینه فعال بوده‌‌اند. سرپرست معاونت امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این موضوع اعلام کرد: واردات سیگار تا پایان مهرماه امسال 60 درصد کاهش یافته است. یداله صادقی درخصوص تولید سیگار گفت: 23 میلیارد نخ سیگار تا پایان مهر امسال در کشور تولید شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 53 درصد افزایش یافته است. وی اظهار داشت: واردات سیگار سال گذشته 8 میلیارد و 210 میلیون نخ بوده که تا پایان مهر امسال به 3 میلیارد و 250 میلیون نخ رسید که درمجموع 60 درصد کاهش را نشان می‌دهد. همچنین وی با اشاره به کاهش میزان قاچاق سیگار گفت: 5 میلیارد و 750 میلیون نخ سیگار تا پایان مهر امسال قاچاق شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که 8 میلیارد 790 میلیون نخ بوده به میزان 35 درصد کمتر شده و این روند ادامه داشته است. صادقی گفت: با توجه به اجرای تبصره 3 ماده 102 قانون برنامه پنجم توسعه در طول 3 سال گذشته (تبدیل برندهای وارداتی سیگار به تولید داخل) تعداد واحدهای فعال تولیدی سیگارت از 7 واحد (با ظرفیت تولید حدود 70 میلیارد نخ) به 12 واحد با ظرفیت تولید معادل 98.2 میلیارد نخ افزایش پیدا کرد. وی یادآور شد: با تکمیل طرح‌های در حال احداث از محل قانون موصوف که حدود 11 واحد دیگر است، بیش از 23 میلیارد نخ به ظرفیت مذکور اضافه خواهد شد که درمجموع به بیش از 121 میلیارد نخ خواهد رسید. مضافا اینکه در صورت بهره‌برداری کامل از واحدهای تولید سیگار صرفا جهت صادرات (به تعداد 8 واحد از واحدهای فوق‌الذکر) پیش‌بینی می‌شود بیش از 31 میلیارد نخ سیگار به صادرات سالانه اضافه شود.



چین رتبه اول بازار صادراتی ایران با افزایش 52 درصدی

گروه تجارت صادرات غیرنفتی ایران به چین در دوره فعالیت دولت یازدهم 52 درصد افزایش یافت و به حدود 10 میلیارد دلار رسید. بر اساس آمار تجارت خارجی ایران از سال 92 تاکنون صادرات غیرنفتی کشورمان روند افزایشی به خود گرفته است؛ به‌طوری‌که در نخستین سال از آغاز به کار دولت یازدهم، صادرات ایران به کشور چین در سال 92 به میزان 7 میلیارد و 458 میلیون دلار بوده است درحالی‌که این میزان در سال 93 به 9 میلیارد و 389 میلیون دلار افزایش یافت که رشد قابل توجهی را نشان می‌دهد. درمجموع می‌توان گفت طی سال 88 تا سال 92 میزان صادرات غیرنفتی ایران به چین 18 میلیارد و 767 میلیون دلار بود که این میزان از سال 92 تا 7ماهه سال جاری به 28 میلیارد و 514 میلیون دلار افزایش یافته و درمجموع به میزان 52 درصد رشد داشته است. طی 7ماهه سال جاری سهم کشور چین از کل صادرات غیرنفتی ایران به 18 درصد رسیده است. طی مدت مذکور کشور چین رتبه اول بازار صادرات ایران را داراست و به میزان 4 میلیارد و 438 میلیون دلار این کشور کالای ایرانی خریداری کرده است.



مشارکت با بزرگان خودرویی 23 کشور جهان در صنعت قطعه‌

گروه صنعت اهمیت بازار خودرو ایران موجب شده است تا بسیاری از کشورهای مختلف جهان با پیشی گرفتن از یکدیگر به سمت بازار کشورمان سوق پیدا کنند تا جایگاهی در سرمایه‌گذاری بخش‌های مختلف این حوزه داشته باشند. در همین راستا، در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو تهران علاوه بر شرکت‌های داخلی، شرکت‌هایی از 23 کشور ترکیه، چین، تایوان، کره جنوبی، هند، آلمان، هلند، ایتالیا، بلژیک، دانمارک، امارات متحده عربی، اتریش، استرالیا، اسپانیا، ژاپن، سوئد، بنگلادش، مالت، فرانسه، بلغارستان، انگلیس، آرژانتین و تونس نیز نوین‌ترین تولیدات و تجهیزات خود را ارائه خواهند کرد. برخی کشورها ازجمله آلمان، چین، ترکیه، تایوان، کره جنوبی، هند و آلمان در این نمایشگاه به‌صورت گروهی (پاویون) حضور می‌یابند. در این نمایشگاه، 980 شرکت داخلی و خارجی، نوین‌ترین تجهیزات، صنایع و خدمات مرتبط با حوزه قطعات و مجموعه‌های خودرو را عرضه و به نمایش می‌گذارند که از این تعداد 436 شرکت داخلی و 543 شرکت نیز خارجی هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر