روزی 500 ماشین بار قاچاق به تهران وارد می‌شود

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۷۹۷

گروه تجارت

ستاد مبازره با قاچاق کالا اواسط ماه گذشته اتحادیه‌ها و اصناف را مسوول برخورد با قاچاق کالا کرد اما در این میان رییس اتاق اصناف از نحوه برخورد با قاچاق در کشور انتقاد کرده و معتقد است که قاچاق کالا ارتباطی با اصناف ندارد و قانون‌گذار مسوولیت‌ها را در این خصوص مشخص کرده، زیرا قانون مسوولیت کاشف بودن را از اصناف گرفته است. علی فاضلی با اشاره به مسوولیت‌های واگذار شده به اصناف گفت: براساس قانون نظام صنفی، اصناف چون مسوولیت نظارت بر امور اصناف را دارند، می‌توانند از مسیر صدور برگ خرید به امر قاچاق نظارت کنند و واحدها در صورتی که برگ خرید برای عرضه نداشته باشند، با آنها برخورد می‌شود. فاضلی گفت: 4 میلیارد و 200 میلیون دلار قاچاق کالا تنها از طریق ته لنجی و از طریق چند هزار قایق و لنج به کشور وارد می‌شود، لذا هرگز نمی‌توان درخصوص میزان واردات کالای قاچاق به شکل کوله‌بری به کشور برآورد داشت. اما گفته می‌شود روزی 500 ماشین بار به تهران وارد می‌شوند. حدود نیمی از کالاهای قاچاق کشور به این شکل وارد می‌شود. وی همچنین گفت: در گردهمایی بزرگ اخیر تعزیرات کشور، همه چالش‌های پیش روی قاچاق کالا را شکافتم و گفتم که خود شما عامل هستید. به کم اظهاری‌ها در گمرک توجه کنید. کالاهای مصرفی و فاسدشدنی نیز به‌صورت هدفمند به کشور وارد می‌شود.


قاچاق 25 میلیارد دلاری در اوج درآمد نفتی

فاضلی همچنین در گفت‌وگو با تسنیم یاد آوری کرد: در اوج درآمدهای نفتی حجم قاچاق کالا 25 میلیارد دلار شد، چرا آن موقع فریاد زده نشد؟ البته فاضلی بر این مساله نیز اذعان دارد که تمام مشکلات قاچاق از سوی دولت نیست. بسیاری از کالاها که در شبکه‌های رسمی کشور هیچ جایگاهی ندارند، به شکل قاچاق وارد کشور می‌شود. وی افزود: کشورهایی مثل اتریش یا کانادا درصد اندکی کالای قاچاق دارند و تنها در 2 یا 3 مورد یا حداکثر در 7 تا 8 مورد کالای قاچاق وجود دارد، اما در کشور ما کالای قاچاق در تمام بخش‌ها وجود دارد و باید در این خصوص اذعان داشت که ورود این محصولات به کشور به‌صورت کم اظهاری و از طریق گمرک انجام می‌شود.

150 هزار واحد صنفی فروش کالای قاچاق دارند

وی همچنین تاکید کرد: کالاهای قاچاق در فضای مجازی به فروش می‌رسد، زیرا اکنون ما وجب‌به‌وجب مغازه‌ها را متر می‌کنیم. فروش کالای قاچاق توسط اصناف خیلی کم است. تنها ممکن است 5 درصد از واحدهای صنفی درخصوص فروش کالای قاچاق تخلف داشته باشند. اما این درصد خود 150 هزار واحد صنفی می‌شود. آیا این رقم کم است؟ همچنین باید اذعان داشت که ابزار لازم برای برخورد با کالای قاچاق در کشور وجود ندارد. در کل کشور 1650 بازرس در اتاق اصناف داریم. درحالی‌که پول بازرسی صنفی را به اتاق اصناف نمی‌دهند و این بازرس‌ها با وضعیت ندار هدایت می‌شوند. فاضلی همچنین تصریح کرد: برخوردهای قهرآمیز در هیچ کشوری جواب نمی‌دهد، در ایران هم جواب نداده است. بازار یک مورد را بیشتر نمی‌پذیرد و آن عرضه و تقاضاست. در تمام دنیا تولید ملی را تقویت می‌کنند و به مزیت اقتصادی خود اضافه می‌کنند. در ایران البته فقط برخی صنایع حمایت می‌شوند مثلا براساس مصوبه کمیسیون ماده 2، سالی هزار میلیارد تومان به ایران خودرو تزریق‌ شده است، این ارقام اما به کجا رسید و چگونه خرج شد؟


ذایقه مردم را با واردات از چین تغییر دادیم

فاضلی با انتقاد از دولت گفت: دولت در برجام زحمت کشید اما برجام تمام مشکلات ما را حل نمی‌کند، بلکه یک سنگی را از جلو پای ما برداشت. فاضلی تاکید کرد: بانک‌های بزرگ دنیا با ایران کار نمی‌کنند و نمی‌توانیم نظام LC خود را سازمان ببخشیم. رییس اتاق اصناف با تاکید بر اینکه بهره بانکی بالا بوده و یار تولید نیست، گفت: در سال‌های 91 تا 92 ذائقه مردم را با واردات از چین تغییر داده‌ایم. اصناف مزیت بالایی برای ایجاد شغل در کشور دارند. نظام دست‌فروش و خیابان‌فروش را می‌توان جمع کرد، اما برخورد با قاچاق در سطح عرضه به معنی آوردن جنگ در میان خانه است.

وی همچنین تاکید کرد: نباید در سطح عرضه با کالای قاچاق مبازه کرد، اما باید در نظر داشت سطح عرضه حلقه آخر است و در ابتدای امر باید به مبادی ورودی سیستم حمل‌ونقل و تقویت تولید ملی و کار فرهنگی توجه داشت. حاکمیت بنگاه‌های بزرگ در اختیار دولت است و اکنون نیز حاضر نیستند از آن دست بکشند، زیرا رانت دارند.


فقط 180 بازرس در تهران فعال هستند

رییس اتاق اصناف کشور اضافه کرد که در کلان‌شهر تهران تنها 108 بازرس بیشتر نداریم. از آقای نعمت‌زاده درخواست کرده‌ام با توجه به طرح تشدید به ما نیروی بیشتری بدهد تا بتوانیم با نیروی بیشتری برای برخورد با کالای قاچاق عملیات داشته باشیم. فاضلی افزود: اگر براساس متوسط جهانی در بخش اصناف 5 درصد تخلف وجود داشته باشد برخورد با آنها دشوار است. در بازار سر هیچ، نباید عارضه درست کرد. بازار ناموس اقتصاد کشور است؛ چرا دعوا به بازار آورده می‌شود؟ رییس اتاق اصناف با تاکید بر اینکه شیوه برخورد با کالای قاچاق غلط است، گفت: مردم به جنسی پول می‌دهند که کیفیت مناسبی داشته باشد. تولید ملی باید به سمت بهینه شدن حرکت کند و تسهیلات لازم در اختیار آن قرار گیرد. مراودات با دنیا انجام و تکنولوژی‌های جدید به کشور بیاید. سرمایه‌گذاری مشترک در کشور باید صورت گیرد، وگرنه ما مصرف‌کننده صرف خواهیم بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر