شلختگی کمترین واژه برای مسکن مهر است

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۷۹۳

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شلختگی کمترین واژه‌یی است که می‌توان برای مسکن مهر به کار برد اما از پاسخ به مزخرف خواندن مسکن مهر طفره رفت.

عباس آخوندی در نشست خبری حاشیه بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در پاسخ به سوالی درباره استفاده از واژه‌هایی مانند «شلختگی»، «فاجعه» و «مزخرف» برای مسکن مهر گفت: شلختگی واژه بدی است؟ برای پروژه‌یی چند هزار میلیاردی که بدون یک صفحه نقشه شروع شده است و چندصد هزار خانواده را دچار این همه گرفتاری کرده است.

آخوندی ادامه داد: آیا فکر می‌کنید این طرح که این همه مشکل مهندسی را به وجود آورده و علاوه بر آن اتلاف منابع را ایجاد می‌کند، شلختگی واژه بدی است؟ این کمترین واژه‌یی است که برای این طرح می‌توان گفت.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر بروید لغتنامه دهخدا را ببینید مسکن مهر نمونه بارز شلختگی است.


پاسخگویی مهندسان ناظر

وزیر راه و شهرسازی گفت: اینکه مهندس ناظر فقط نقشه‌ها را امضا کند و پاسخگو نباشد، قابل قبول نیست. در این زمینه آیین‌نامه کنترل ساختمان تهیه و به هیات دولت پیشنهاد شده است.

عباس آخوندی در خصوص آخرین اقدامات درباره نقل و انتقال زائران حسینی در آستانه اربعین گفت: در این زمینه وزارت کشور هماهنگی‌هایی را با حضور تمام دستگاه‌های متولی انجام داده است. در حوزه حمل و نقل در بخش نقل و انتقال زائران از طریق جاده اقداماتی صورت گرفته به‌طوری که در سه مرز مهران، چزابه و شلمچه فعالیت‌هایی در جهت تسهیل عبور زائران در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در این راستا پایانه مرزی شلمچه اخیرا به بهره‌برداری رسیده و پایانه مرزی مهران نیز نسبت به دو سال گذشته ساماندهی شده است. همچنین جاده اهواز به مرز چزابه با سرمایه‌گذاری صورت گرفته تعریض شده است. علاوه بر این مسیر ایلام به سمت مرز مهران نیز ساماندهی شده است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین هماهنگی‌هایی برای تامین اتوبوس برای نقل و انتقال مسافران صورت گرفته و دستگاه‌های مختلف نیز از جمله هلال‌احمر، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌یی، پلیس و بخش خصوصی نیز همراهی کرده‌اند.

این عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: در بخش ریلی نیز در آستانه اربعین ۴۰ رام قطار فوق‌العاده در مسیر تهران-خرمشهر با ظرفیت ۳۵هزار نفر اضافه شده است. همچنین در مسیر اهواز-خرمشهر نیز ۱۱۵هزار صندلی اضافه شده است، ضمن اینکه در حوزه دریا نیز امکان عزیمت مسافران از بندر خرمشهر فراهم شده است.


مذاکره با وزارت رفاه

آخوندی در بخش دیگری از سخنانش درباره آخرین وضعیت طرح مسکن اجتماعی برای دهک‌های پایین جامعه گفت: مسکن اجتماعی را باید با بخش رفاه پیوند بزنیم؛ دغدغه ما همواره این است که نهادهای اجتماعی ازجمله سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام‌خمینی(ره)، مخاطبان مسکن اجتماعی باشند تا این واحدها دراختیار افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار گیرد.


ورود مراکز دانش فنی هواپیما به ایران

وزیر راه و شهرسازی همچنین به آخرین اقدامات درباره قرارداد هواپیماهای جدید اشاره کرد و گفت: در این زمینه در حال حاضر نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی مرتب در حال رفت و آمد به ایران هستند و قرارداد هواپیماها امیدواریم به‌زودی نهایی شود، چراکه تبدیل تفاهمنامه خرید هواپیماها به قرارداد مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

آخوندی درباره ورود دانش فنی در حوزه هوانوردی به ایران نیز گفت: در هر قراردادی در حوزه صنعت هوانوردی به دانش فنی این صنعت از جمله ساخت قطعات، تعمیر و نگهداری هواپیما نیز توجه شده است.

وی با تاکید بر اینکه نگهداری، تعمیر و اورهال موتور هواپیما (MRO) مهم‌ترین دانشی است که همه کشورها در صنعت هوانوردی به آن نیاز دارند، گفت: سازنده‌های قطعات هواپیمایی در دنیا محدود هستند، ضمن اینکه همه کشورها به دانش MRO مجهز نیستند، لذا در ورود هواپیماهای جدید، ورود دانش فنی را به‌شدت حمایت می‌کنیم؛ همان‌طور که در قراردادهای اخیر هم به این موضوع توجه جدی شده است.


پیشنهاد آیین‌نامه کنترل ساختمان به دولت

وزیر راه و شهرسازی به وضعیت نظام مهندسی ساختمان در کشور اشاره کرد و افزود: مهندسی که مسوولیت می‌پذیرد باید در برابر شهرداری و مالک و آنچه می‌سازد، پاسخ دهد؛ اینکه یک مهندس ناظر فقط نقشه‌ها را امضا کند و پاسخگو نباشد، قابل‌قبول نیست و باید در این زمینه بازنگری صورت گیرد.

آخوندی با تاکید بر اینکه نظام شهرسازی از هیچ مقررات شهرداری و مقررات ملی ساختمان تبعیت نمی‌کند، تصریح کرد: در این زمینه آیین‌نامه کنترل ساختمان مورد بازنگری قرار گرفته و به هیات وزیران نیز پیشنهاد شده این آیین‌نامه در حال حاضر در کمیسیون زیربنایی هیات دولت در مرحله بررسی قرار دارد.

وی ادامه داد: آیین‌نامه کنترل ساختمان، حقوق مالک، مهندس، شهر و دولت را در کنار هم می‌بیند و ضعف‌های موجود را از بین می‌برد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره به کار بردن عبارت «شلختگی» برای پروژه‌های مسکن مهر گفت: برای پروژه‌یی که بدون حتی یک صفحه نقشه ایجاد شده و جز اینکه ده‌ها هزار خانواده را با مشکل مواجه کرده است، «شلختگی» کمترین واژه‌یی است که می‌توان به کار برد.

قرارداد با بویینگ به‌زودی

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرارداد خرید هواپیماها به‌زودی منعقد می‌شود، گفت: در حال حاضر نمایندگان بوینگ برای مذاکره در ایران هستند.

عباس آخوندی همچنین درباره آخرین وضعیت انعقاد قرارداد هواپیماها گفت: در حال حاضر نمایندگان شرکت هواپیماسازی بویینگ در ایران هستند تا در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، قرارداد با آنها امضا شود.

آخوندی با بیان اینکه هیات‌هایی از شرکت‌های بزرگ هواپیمایی دایم در حال رفت و آمد به ایران هستند، درباره آخرین وضعیت تبدیل تفاهمنامه خرید هواپیماهای ایرباس به قرارداد نیز گفت: تبدیل تفاهمنامه به قرارداد در حال طی مراحل نهایی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قطعا قرارداد هواپیماها در سال جاری امضا می‌شود، درباره تعداد هواپیماهای خریداری شده، گفت: در زمان انعقاد قرارداد تعداد نهایی اعلام رسمی می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر