کوتاه از سرزمین سبز

۱۳۹۵/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۷۹۱

بازار گرم دلالی مرکبات

ایرنا پیش‌بینی تولید حدود 2میلیون و 500هزار تن مرکبات در مازندران و اینکه 100درصد این مقدار میوه پاییزی باید تازه خوری شود، تنور بازار دلالی مرکبات استان را همانند سال‌های پیش گرم کرده است. هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم نارنگی به صورت دستفروشی در حاشیه جاده‌ها یا پیاده‌روهای شهری و همچنین بازارهای روز یک‌هزار تا یک‌هزار و 500 تومان است ولی در میوه‌فروشی‌های شهری بسته به موقعیت مکانی مغازه یا چینش آن 3هزار تا 3هزار و 500 تومان عرضه می‌شود. قیمت هر کیلوگرم پرتقال هم به صورت دستفروشی 2هزار و 500 تا 3هزار تومان است ولی همین میوه در مغازه‌ها تا 5هزار تومان عرضه می‌شود. هر کیلوگرم پرتقال سر درخت در حال حاضر حدود هزار تا یک‌هزارو 500تومان و به صورت یکجا در ورودی میادین بار استان کمتر از 2هزار تومان توسط دلالان خریداری می‌شود.


حمایت از صادرات کشمش

تعادل قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنایع کشاورزی اعلام کرد: دولت با اختصاص یارانه صادراتی و معافیت تعرفه‌یی از صادرات کشمش حمایت می‌کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، علی‌اکبر مهرفرد با بیان اینکه براساس کتاب مقررات صادرات و واردات کشور تعرفه واردات موز 26درصد تعیین شده است اظهار داشت: براساس مصوبه هیات وزیران در جلسه 12 آبان‌ماه سال جاری و در راستای سیاست «بازار در ازای بازار»، بازرگانان در ازای صادرات یک کیلوگرم کشمش برای واردات یک کیلوگرم موز از تعرفه 5درصدی برخوردار می‌شوند. وی اضافه کرد: همچنین دولت در جلسه یاد شده برای توسعه تولید کشمش صادراتی با اختصاص مبلغ 200تومان یارانه صادراتی به ازای صادرات هر کیلو کشمش موافقت کرد. قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: سالانه حدود 180 تا 200هزارتن کشمش در کشور تولید می‌شود و سال گذشته 114هزارتن کشمش ایرانی به کشورهای روسیه، اسپانیا، قزاقستان، عراق و امارات صادر شده است.


صادرات یک‌تن خاویار پرورشی

ایلنا رییس سازمان شیلات از صادرات یک تن خاویار پرورشی طی سال جاری خبر داد و گفت: در آینده نزدیک بیش از ۲هزار تن گوشت و ۳۰تن خاویار در کشور تولید خواهد شد. حسن صالحی با اشاره به اینکه در بزرگ‌ترین مرکز تولید و پرورش ماهیان خاویاری در استان مازندران در آینده نزدیک بیش از 2هزار تن گوشت و 30تن خاویار تولید خواهد شد، افزود: امسال بخش خصوصی نیز وارد چرخه تولید و عرضه خاویار شد که در مجموع حدود 2تن گوشت و بیش از یک‌تن خاویار تولید و صادر خواهد شد.

وی گفت: برای افزایش تولید این‌گونه اقتصادی با توافق و همکاری استانداران و بخش خصوصی سه استان شمالی کشور و بنیاد مستضعفان بیش از 300مزرعه تولید و پرورش ماهیان خاویاری احداث خواهد شد. رییس سازمان شیلات ایران افزود: امسال برای تامین نیاز مراکز پرورش ماهیان خاویاری 4میلیون قطعه بچه‌ماهی از گونه فیل ماهیان، قره‌برون، استرلیات و شیپ تولید شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر